NYHET16 juni 2016

Tillväxtfasen är spännande men väldigt riskfylld

När Johan Mattsson för fyra år sedan övertog kosmetikaföretaget Simplus AB av sina föräldrar valde han att ta några riskfyllda, men vägvinnande beslut. Han tog in en kompanjon och slog sedan samman bolaget med företaget Recipe for Men och med sina nya kompanjoner bildade de bolaget Svenska Krämfabriken AB.

Johan Mattsson, Svenska Krämfabriken AB

De valde samtidigt att flytta sin verksamhet från Mora och förlägga tillverkningen i en för ändamålet nybyggd fabrik i Falun. De utökade även sin etablering i Stockholm med ett nytt kontor för sälj- och marknadsorganisationen samt konceptutveckling. Sedan dess har företaget ökat exponentiellt. Bara hittills i år har företaget skapat sex nya arbetstillfällen.

– Det har hänt mycket de senaste åren men detta är bara början. Vi vill växa ännu mer och vi investerar mycket i vår verksamhet för att vi ska nå nya höjder, säger Johan Mattsson som också är vd för Svenska Krämfabriken AB.

Företagande är risktagande

Det är just under tillväxtfasen som företagare tar de allra största riskerna. Något som Johan Mattsson är mycket medveten om.

– Om man vill växa som företagare måste man också vara beredd att ta risker. Vi satsar inte bara vårt företags vinstmedel. Vi äventyrar även våra familjers privata ekonomi. Om allt skulle gå åt skogen har vi som egenföretagare inte samma skyddsnät som om vi vore anställda och misslyckas vi kan konsekvenserna bli större, säger Johan Mattsson.

Just riskerna med företagandet är något som han tycker att människor i allmänhet och politiker i synnerhet borde få större kunskap om.

– Många påpekar att det måste gå bra för oss nu när vi bygger ut vår fabrik och tror att det per definition betyder att vi som företagare kan belöna oss själva. Det är precis tvärtom – i själva verket är man som mest sårbar just i en sådan utvecklingsfas.

Strandhälls förslag försvårar

En av de största riskerna i tillväxtfasen sker i samband med nyanställningar berättar Johan Mattsson. Att hitta rätt person för rätt position är absolut avgörande och i ett företag med stark tillväxt är det utmanande att få ihop laget på kort tid och vara produktiv som en enhet samtidigt som risktagandet med högre lönekostnader gör företaget extra känsligt för om det inte blir som planerat.

– Den delen av företagandet borde politiker i synnerhet ha mer förståelse för och politiker borde själva prova på att vara egenföretagare innan de blir politiker.

Johan Mattsson syftar framför allt på regeringens förslag om att utöka företagens medfinansiering av sjuklönekostnaderna för långtidssjukskrivna.

– Det nuvarande förslaget riskerar att hämma den innovationskraft och entreprenörsanda som finns i Sverige. Om vi ska få fler jobb borde regeringen lägga förslag som främjar företagsamhet i stället för att skrämma bort den, säger Johan Mattsson.

Att företagare tar ansvar över arbetsmiljön på sina arbetsplatser tycker Johan Mattsson är en självklarhet och något som Svenska Krämfabriken arbetar hårt och kontinuerligt med. Men han understryker att det är svårt som arbetsgivare att påverka alla faktorer som kan leda till sjukskrivningar och som ligger utanför arbetsplatsens sfär som exempelvis personliga livskriser, ärftliga sjukdomar eller skador under fritiden.

– Vi hoppas att förståelsen för företagandet i stort, företagarens vardag och insikten i vilka risker som är förknippat med det ökar. Låt oss hoppas att vi, och andra företagare, även fortsättningsvis kommer vilja ta risker och försöka förverkliga idéer och drömmar. Men då behöver politikerna bli mer medvetna om våra förutsättningar och utmaningar.

Henrik Sjögren

Fakta - Svenska Krämfabriken AB

Huvudägare: Johan Mattsson, Jesper Matsch, Jesper Rönnbäck, Mikael Snabb och Pär Borgersen
Kommun: Falun/Stockholm Antalet arbetstillfällen i högsäsong: cirka 33 personer Etableringsår: 1987 Välfärdsavtryck: Svenska Krämfabriken AB bidrar med sina 33 anställda årligen med omkring 66 gymnasieplatser, 14 distriktssköterskor eller 42 bypassoperatoner.

SjukfrånvaroArbetsgivarfrågorEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist