NYHET2 februari 2015

Politisk stabilitet förbättrade skolans attityd till företagen

Enligt Svenskt Näringslivs senaste ranking av det lokala företagsklimatet ligger Åtvidaberg på plats 40 bland landets 290 kommuner. På en punkt – skolans attityd till företagande – har man nått den absoluta toppen. Här har SM-guldet tre år i rad gått till Åtvidaberg.

Foto: Sören Karlsson

Jonas Nilsson är vd på Baroniet Adelswärd AB. Han menar att den politiska stabilitet som uppnåddes i kommunen efter valet 2006 skapade grunden för en positiv utveckling både av företagsklimatet generellt sett och av kontakterna mellan näringslivet och kommunen.

- Sedan 2006 styrs Åtvidaberg av Socialdemokraterna och Moderaterna. Vi har fått det nödvändiga lugnet efter många års bråk i kommunpolitiken, säger Jonas Nilsson.

- Parallellt med att kommunen och näringslivet fick allt bättre relationer valde Bildningscentrum Facetten att satsa ännu mer på Ung Företagsamhet, ett område där skolan länge hade varit framgångsrik. Man ville bli bäst i Sverige och bedrev ett målmedvetet arbete för att lyckas med detta, vilken man också gjorde 2013. Arbete innebar bland annat att skolan alltmer utvecklade sina kontakter med det lokala näringslivet, konstaterar Jonas Nilsson.

Det som idag är Baroniet Adelswärd AB grundades som fideikommiss 1783. På 1970-talet bolagiserades verksamheten. Numera ägs Baroniet av Gustaf Adelswärd, som representerar den tionde generationen sedan starten.

Den en gång så betydelsefulla kopparbrytningen är borta sedan länge.

-Skogen är vårt levebröd, men lantbruket med 375 nötkreatur och 200 får, fastighetsförvaltningen och golfbanan med hotellet är viktiga komplement. Jakt, fiske och viltvård är ytterligare ett ben som Baroniet står på, förklarar Jonas Nilsson.

Det totala markinnehavet uppgår till 22 000 hektar. Det motsvarar en tredjedel av kommunens yta. Baroniet Adelswärd är en av landets största familjeägda egendomar. Företaget har sju anställda, men sysselsätter långt fler än så, speciellt när det är dags för skogsplantering och röjning.

Baroniets allra mest intensiva samarbete med skolans värld sker med ett naturbruksgymnasium utanför Linköping. Men sedan man från årsskiftet valt att driva golfbanan i eget regi istället för att ha den utlagd på entreprenad kommer samverkan med Utbildningscentrum Facetten och deras golfelever att bli betydligt intensivare. En av medarbetarna på golfbanan har två halvtidstjänster, en hos Bildningscentrum Facetten och en hos Baroniet.

-Det är viktigt att utnyttja alla de naturliga kopplingarna mellan skolan och företagen. Båda parter vinner på det, säger Jonas Nilsson.

Sören Karlsson

EntreprenörskapUtbildning