NYHET2 september 2016

Pudas-lådan fram i kamp mot kilometerskatten?

”Jag skulle kunna låna Pudas-lådan och lägga mig utanför Rosenbad om regeringen tänker driva igenom kilometerskatten!” Anders Pudas i Kiruna är upprörd inför hotet om en vägslitageavgift på 24 kronor milen för tunga lastbilar. Han leder företaget Bröderna Pudas Specialtransporter AB där även bröderna Lars-Göran och Ulf är huvudägare. Däremot är de inte släkt med Folke Pudas från Kiruna som hungerstrejkade under tre månader i en låda på Sergels torg framför det tillfälliga riksdagshuset.

Anders Pudas, Bröderna Pudas Specialtransporter AB

Taxiägaren Folke Pudas hade fått ett trafiktillstånd för taxi indraget utan tydliga skäl och han kunde inte överklaga beslutet. Frågan hamnade till sist i Europadomstolen och Pudas-lådan blev ett begrepp. Den ska rymma en fullvuxen människa som protesterar mot något. Det ledde till sist till att reglerna för rättsprövning i Sverige ändrades. Lex Pudas blev resultatet av kampen.

- Vi går inte runt om vi också ska påföras en kilometerskatt på 24 kronor milen. En körning från Kiruna till Luleå och tillbaka skulle kosta 1 700 kronor extra i skatt. Lägg till bränsle och körtid för chauffören på 11 timmar, säger Anders Pudas och tillägger:

- Det fanns ju en kilometerskatt för 30 år sedan för dieseldrivna fordon, men den togs bort därför att administrationen blev för krånglig. Är den lättare i dag kanske?
Bröderna Pudas har ett 40-tal anställda och kör till 70 procent för LKAB med dotterbolag. I övrigt handlar det mest körningar inom Norrbotten. Företaget startades 1943 och har under senare år haft en kraftig expansion med fokus på bulkgodsdistribution. - Men priserna pressas allt mer i dag. Konkurrensen från Finland och andra länder har blivit hård. Lite överdrivet kan man säga att företaget ligger på svältgränsen hela tiden. Det märks inte minst på avtalen med kunderna. Vi har under alla år haft treåriga avtal med LKAB, men plötsligt skriver de bara för ett år, konstaterar Anders Pudas. - Med en maskinpark där bland annat 15 bulkbilar ingår, så betyder det att vi får svårt att investera. Att dessutom betala en kilometerskatt känns helt fel. Den borde åtminstone vara låg i norra Sverige. Det är kanske inte så konstigt att Anders Pudas lite skämtsamt lockas av att låna Pudas-lådan ett tag…

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist