Regeringen vill införa en kilometerskatt på lastbilstransporter. Utredningens preliminära förslag skapar stor oro bland företagen i Skåne. Många av förtagen känner inte ens till att utredningen existerar, visar en färsk undersökning genomförd i Svenskt Näringslivs företagarpanel.
Regeringen vill införa en kilometerskatt på lastbilstransporter. År 2015 tillsattes utredningen ”Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar” för att ge förlag på skattens utformning och skattenivåer.
Nyligen presenterade utredningen sina preliminära förslag där den avståndsbaserade skatten kan komma att uppgå till 24 kronor per mil. Det är väsentligt högre än de 14 kronor som varit aktuell tidigare.
Utredningens förslag är också att skatten inte ska differentieras, vare sig geografiskt eller för olika branscher. Skatten kommer gälla hela det svenska allmänna vägnätet, både för svenska och utländska lastbilar. Utredningen föreslår heller inte någon skatteväxling. Skatten kommer därför att läggas ovanpå alla andra befintliga skatter.
– Förslaget oroar näringslivet. Vi undrar om utredningen och regeringen har klart för sig vilka konsekvenser detta kommer att få för Skåne som har många transportföretag, säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.
Undersökningen visar att cirka en tredjedel av företagen i Skåne skulle försämra sin konkurrenskraft när in- och utleveranser fördyras och nära fyra av tio företag uppger att lönsamheten skulle försämras då prishöjningar inte är möjliga att genomföra till deras kunder.
Utredningen tycks också vara okänd för en stor majoritet av företagen. Drygt sju av tio företagare i Skåne uppger att de inte känner till att det pågår en utredning.
– Det känns som om regeringen vill smyga med denna kilometerskatt som tillsammans med andra skattehöjningar för näringslivet slår hårt mot tillväxt och jobb. När sju av tio företag säger att de är oroade över svenska företags internationella konkurrenskraft så bör politiker lyssna, säger Rolf Elmér.
Kilometerskatt är ett styrmedel som började diskuteras runt 2004 i samband med den statliga utredningen ”Skatt på väg”. Skatten har sedan dykt upp i nya former efter 2010 under namn som slitageavgift eller lastbilsskatt. Begreppen ersattes med vägslitageskatt av Socialdemokraterna och står inskrivet i regeringsförklaringen från 2014. Nu pågår utredningen ”Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar” som ska ta fram ett system för att ta ut en kilometerskatt. Förslaget som presenterades nyligen är preliminärt, utredningen ska vara färdig den 9 december 2016.
Skatten gäller för både svenska och internationella fordon.