NYHET8 juli 2016

Servicegaranti och ny näringslivsenhet i Ragunda

Företagen har gett Ragunda kommun allt sämre omdömen av företagsklimatet de senaste åren. Nu möter kommunen kritiken, bland annat genom att utlova en servicegaranti och bli mer tillgängliga för företagarna.

Från och med den första september i höst bildas en ny turism- och näringslivsenhet med två personer som ska jobba inriktat med turism- och näringslivsfrågor.

– Vi har inte haft en sådan avdelning tidigare. Den ska underlätta för företagen i kontakten med kommunen. Ett annat syfte med den här nya avdelningen är också att de aktivt ska jobba med att rekrytera nya företag till kommunen. I vår långsiktiga övergripande plan för kommunen ska det ha skapats 100 nya arbetstillfällen fram till 2020, säger Jonas Andersson (S), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

Vad gör ni för att förbättra servicen gentemot företagen?
– Både genom den nya avdelningen och genom en servicegaranti vi håller på att upprätta. Med den ska det bli tydligare för både oss och företagen vad som förväntas av respektive part, till exempel vilka handläggningstider som gäller för olika ärenden. Vid företagsbesök lovar vi exempelvis att komma till företaget inom två veckor från det att företagaren önskat kontakt, säger Jonas Andersson.

Dålig kommunikation

Mest kritik får kommunen när det gäller brist på kommunikation, företagarna efterlyser bättre dialog mellan kommunen och företagen. Ett sätt att möta kritiken är att bjuda in företagen till öppna frukostträffar för alla näringsidkare i kommunen.

– Vi går ifrån de representativa företagsråd vi haft tidigare. Förhoppningen är att öppna möten för alla näringsidkare ska underlätta dialogen och göra det lättare för oss att fånga upp aktuella frågor som företagen har. Vid träffarna finns möjlighet att träffa kommunchefen, tjänstemän från samhällsbyggnad och mig som kommunstyrelsens ordförande, säger Jonas Andersson.

Kommunens attityd till företagande får knappt godkänt av företagarna i Svenskt Näringslivs undersökning – hur ska kommunen jobba med att förbättra attityden?
– Genom den nämnda nya turism- och näringslivsenheten, genom mer direkt kontakt med kommunledningen via öppna möten och företagsbesök samt genom servicegarantin. Servicegarantin blir ett tydligt ramverk som tydliggör vad som förväntas av kommunen respektive näringslivet.

Upphandlingsfrågor hör till de vanligaste frågorna som företagarna har till kommunen – vad gör ni inom det området?
– Genom de nya upphandlingsdirektiven kan vi väga in andra faktorer i upphandlingen, som till exempel närproducerat. Vi kan dela upp upphandlingarna i delar så mindre företag också kan lämna in anbud. Vid ett bygge behöver exempelvis inte en totalentreprenör få hela jobbet, ett lokalt företag kan göra en del av uppdraget. Vi jobbar med att ta fram riktlinjer för hur det här kan fungera.

Att det är krångligt med upphandlingar och att det tar mycket tid är svårt att komma förbi menar Jonas Andersson.

– Offentliga upphandlingar omges av rigida regler och många gånger tror jag inte att företagarna förstår hur bundna kommunen är till dessa krav och regler. Vi försöker förklara och i höstas arrangerade vi till exempel en utbildning om anbudsförfarande och vad man bör veta som anbudsinlämnare men det var få som kom, vilket var synd.

Många småföretag

Ragunda ärJämtlands läns minsta kommun med drygt 5 400 invånare men samtidigt en av de mest företagstäta med cirka 1 200 privata företag. Majoriteten av de privata företagen är enmansföretag.

– Jag vill påstå att Ragunda kommun kanske har Sveriges driftigaste befolkning. Företagarna är duktiga på att hela tiden hitta nya sätt att utveckla sin verksamhet och hitta nya marknader, vilket är en stor utmaning i en liten kommun. Men det finns självklart svårigheter. Med litet befolkningsunderlag är det inte bara svårt att hitta nya kunder det kan också vara svårt att hitta specialistkompetens inom vissa områden. Det är utmaningar vi kan bli bättre på att hjälpa till med från kommunen sida, säger Jonas Andersson.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist