NYHET15 november 2023

Lönegolvet skapar stor uppgivenhet bland lantbrukare

Jakob Juuriaanse har jobbat med jordbruk i över tio år. Nu driver han mjölkgården Elsarby utanför Tierp. Men det är osäkert om han kommer kunna fortsätta driva sitt jordbruk med det lönekrav för arbetskraftsinvandrare som trädde i kraft första november i år.

”Det är många som är uppgivna och undrat hur de ska ha råd att kunna ha kvar medarbetare. Ekonomin i lantbruket är oerhört ansträngd”, säger Jakob JuuriaanseFoto: Privat

Hur påverkar lönegolvet för arbetskraftsinvandrare er?

– För det första blir det en väldigt orättvis lönebas i företaget. Kollektivavtalslönen för flera roller på gården är betydligt lägre än det här lönegolvet. Om lönerna ska höjas till den här nivån blir det orimligt dyrt för mig som företagare det kommer bli mycket högre löner än vad som är gängse i branschen. Om man sätter en hög lägstalön finns det inget incitament för en anställd att visa framfötterna. Att erbjuda lönehöjningar är ett sätt för företaget att växa tillsammans med de som arbetar.

– Sedan är det svårt att motivera för andra medarbetare som varit här längre att deras kollektivavtalslön är lägre än lönen till den som är ny i företaget utan erfarenhet. Ekonomin räcker inte till att höja alla löner till samma nivå även om jag redan nu betalar mer än kollektivavtalet kräver.

Är det svårt att hitta kvalificerad arbetskraft?

– Det är extremt svårt att hitta kvalificerad personal. Ofta på grund av att det är jobb som inte har någon status hos de som redan är i Sverige. Däremot finns det hur många som helst som är beredda att resa hit för jobben, från flera olika håll.

– Just nu har jag två lediga tjänster som djurskötare, en höjning från kollektivavtalslönen till det nya lönegolvet skulle kosta mig 10 000kr i månaden plus arbetsgivaravgifter, i en bransch utan marginaler går det inte ihop.

Regeringen motiverar lönegolvet med att man ska komma åt fusk och att arbetena ska kunna gå till arbetslösa redan i Sverige, har du någon förståelse för de här argumenten?

– Nej, jag har noll förståelse. Arbetstillståndsprövningen från migrationsverket är redan väldigt tuff, för den behöver man ett godkännande från fackförbunden. Vi har våra fackförbund och ett etablerat system med våra kollektivavtal. Är man en seriös företagare så är man med i det systemet. Det är ju oerhört viktigt att vi jobbar utefter kollektivavtalen.

– Dessutom har vi inte nog med arbetare i det här landet, det finns inte tillräckligt med folk som är villiga att göra de här jobben. Att göra det svårare att anställa de som vill jobba är så dumt så det finns inte.

Hur kommer det här drabba dina kollegor på andra gårdar?

– Det är många som är uppgivna och undrat hur de ska ha råd att kunna ha kvar medarbetare. Ekonomin i lantbruket är oerhört ansträngd. Uppgivenheten är enorm, jag tror att det finns flera kollegor som kommer kasta in handduken på grund av det här. Jag är där själv, jag vet inte hur jag ska klara av det här utan att fylla de arbetsplatser som nu står tomma.

ArbetskraftsinvandringArbetskraftsinvandring
Skriven avGustaf Lindskog