NYHET25 januari 2016

Resultatet på sista raden viktigare än ökad omsättning

-Att öka omsättningen är inget vi prioriterar. Det viktiga är det som står på sista raden. Ska vi växa så vill vi göra det med våra kunder, säger Sofia Höglund.

Foto: Sören Karlsson

Sedan 2010 äger och driver hon GUTS, den exklusiva herr- och dammodebutiken i Västerås. Entreprenör i modebranschen har Sofia Höglund varit i snart 30 år. Som mest hade hon fyra butiker tillsammans med sin bror Jojje.

Med en skräddare till mamma väcktes Sofia Höglunds intresse för mode tidigt.

-Men då var det inte alltid jag riktigt uppskattade de skräddarsydda kläderna till min Barbiedocka, förklarar hon.

Att gå i mammas fotspår var ingen självklarhet. Sofia Höglund valde att utbilda sig till lärare och arbetade också i yrket under några år, men när klädeskedjan Joy 1987 sökte en chef till en planerad butik i Västerås reserverade hon en affärslokal långt innan det var klart vem som skulle få jobbet.

-Det hade varit alldeles för centralstyrt för att passa mig, betonar Sofia Höglund.

Den bokade affärslokalen kom ändå till användning för GOTCHA, den första butiken.

-Den startade jag tillsammans med Jojje. Vi har alltid följts åt och samarbetat. Idag har vi varsin butik och samarbetar fortfarande, berättar Sofia Höglund.

Nu är det GUTS som gäller till hundra procent för hennes del. Flytten från en galleria till en annan, från Igor till Punkt, för ungefär ett år sedan innebar visserligen att butiksytan krympte, men man har fått en mer ändamålsenlig och mer lättarbetad lokal.

En bärande tanke i företagsfilosofin är att erbjuda det bästa av det bästa och att gärna föreslå kunden en garderob där olika ansedda varumärken blandas.

-Det ska vara som att plocka favoriterna i godisbutiken och att erbjuda det som passar varje enskild kund, förtydligar Sofia Höglund.

GUTS har totalt fyra medarbetare.

-Vi är ett sammansvetsat gäng i med- och motvind. Alla är delaktiga i besluten och tar ett stort ansvar, understryker hon.

Sofia Höglund menar att serviceinriktade och kunniga medarbetare är en förutsättning för att leva upp till företagets ambition att vara bäst i Västerås på att ta hand om kunderna och helst överträffa deras förväntningar. Den väl utvecklade personliga servicen med möjlighet att boka det exklusiva VIP-rummet eller få en ny och prydligt struken skjorta levererad med bud till den som kanske råkat spilla sås på kläderna är förstås en konkurrensfördel.

-Jag ser näthandeln och handelsplatser som Erikslund och Hälla som en förändring som vi måste hänga på och utvecklas med för att ge våra kunder och Västerås bästa möjliga service, konstaterar Sofia Höglund.

Hon är på det stora hela taget nöjd med det lokala företagsklimatet i Västerås.

-Jag tycker att politikerna anstränger sig för att hålla kontakt med företagen. De lyssnar på oss och tar hänsyn till våra synpunkter, säger Sofia Höglund.

Sören Karlsson

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist