NYHET30 augusti 2016

Näringslivsarbetet når inte ut till företagen

Endast var tionde företag har god kunskap om kommunens näringslivsarbete. Det visar Svenskt Näringslivs stora enkätundersökning om företagsklimatet. "Det är problematiskt att kommunerna inte lyckas nå ut med information om sitt näringslivsarbete. Om det stannar i kommunhuset går stora delar av den positiva effekten förlorad", säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.

Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.

I 2016 års enkät om företagsklimatet i Sveriges kommuner har Svenskt Näringsliv som extrafråga om man som företagare känner att man har kunskap om kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet.

– Bakgrunden till extrafrågan är att Svenskt Näringsliv ofta träffar kommuner som hävdar att de gör mycket för att förbättra företagsklimatet, men att de trots det får dåliga betyg i enkäten, säger Christer Östlund.

Endast åtta procent av de drygt 30 000 företagare som besvarat frågan uppgav att de i hög utsträckning har kunskap om hur kommunen arbetar med att förbättra företagsklimatet. 47 procent svarade att de till viss del har kunskap och 34 procent svarade att de inte alls har någon kunskap. Tio procent svarade Vet ej. På kommunnivå varierar andelen som svarade ”Nej, inte alls” från 11 procent i Munkfors till 53 procent i Danderyd.

–Allmänt kan man säga att kommuner har svårt att nå ut med sin information. Av Sveriges 290 kommuner är det endast fyra som når upp till betyget ”Bra” (4,0) på den sexgradiga skalan där 1 betyder Dåligt och 6 är Utmärkt, säger Pontus Lindström, projektledare på Svenskt Näringsliv.

Munkfors är bäst på att informera

Varje år frågar Svenskt Näringsliv också om hur företagare upplever kommunens information i allmänhet. Munkfors toppar även när det gäller den frågan.

– Jag tycker att kommunen alltid har varit bra på att informera oss om vad dom gör och varför. Man har en bra inställning till oss företagare och är ofta ute och hälsar på, stora som små företag. De sätter möten och samverkan högt på sin agenda. Jag blir sedd som företagare och det tror jag ger många mod att satsa på sitt företag, säger Pernilla Melén, vd på Munkforssågar AB.

–Vi har en kort och okomplicerad väg in för företagen till kommunen för frågor och diskussioner, säger Mathias Lindquist (S), kommunstyrelsens ordförande i Munkfors.

Han nämner flera exempel på informationsytor: företagsbesök, företagsluncher, sociala medier och digitala nyhetsbrev som skickas ut varje månad.

–Vi anordnar möten och träffar där politiker, tjänstemän och företagare har en öppen dialog kring näringslivsfrågor och samverkan. Det finns ett nära samarbete och vi är delaktiga i många sammanhang, säger Mathias Lindquist.

Sociala medier allt vanligare hos kommuner

Det händer mycket i en kommun som är till fördel för företagen och det är viktigt att sprida informationen. Ett nyhetsbrev ska vara anpassat till läsaren och ta upp relevanta nyheter på ett tydligt och kortfattat sätt. Exempel på nyheter är aktuella händelser, information om nya beslut och presentation av nyetablerade företag. Även tips om kurser och utbildningar, hänvisningar till intressanta länkar och inbjudningar till möten och träffar är bra information till företagen. Det finns inga regler om hur ofta ett nyhetsbrev bör skickas ut, men det är viktigt att det sker kontinuerligt för att behålla en god kontakt.

Twitter, Facebook och Instagram är allt vanligare hos kommuner. Vissa kommuner utser en person som sköter dessa kanaler, andra använder sitt konto som en ren informationskanal. Det viktiga är att ha en tydlig strategi bakom arbetet och ha klart för sig på vilket sätt man vill nå ut till företagen och vad man vill signalera.

Den 20 september presenterar Svenskt Näringsliv 2016 års ranking av det lokala företagsklimatet.

Jenny Stiernstrand

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist