Senaste artiklarna
- Nyhet – 1 december 2021
Prioritise competitiveness and regulatory improvement during Sweden’s EU presidency
On 1 January 2023, Sweden assumes the presidency of the EU. This will provide an important opportunity for Sweden to set the agenda for what the EU should focus on, as well as to decide which issues and topics should be addressed and prioritised during Sweden’s six month-presidency.
- Nyhet – 10 mars 2021
Ta chansen att göra avgifterna tydligare och bättre
Enligt ett nytt regeringsbeslut måste kommunerna senast 2024 sluta ta ut avgifter i förväg för livsmedelskontroller, som sedan kanske inte ens blir av. Även på andra områden borde kommunerna bara ta betalt efter att kontroll faktiskt har skett.
- Nyhet – 10 mars 2021
Ett delmål mot bättre och tydligare avgifter
2024 blir det förbjudet för kommuner att ta ut avgifter i förväg för livsmedelskontroller, som sedan kanske inte ens blir av. Den modellen bör bli verklighet för alla kontroller hos företag.
- Nyhet – 3 mars 2021
Oacceptabla skillnader i hur företagen bemöts av kommunerna
”Vill kommunerna i Skåne vara en attraktiv plats för företagen behöver man granska hur företagen bemöts, hur tillstånd hanteras och hur tillsyn utförs.” Läs debattartikeln om NNR:s rapport som visar på hisnande skillnader mellan Skånes olika kommuner.
- Nyhet – 10 februari 2021
Stor skillnad i service mellan Blekinges kommuner
De avgifter som företagen behöver betala i olika kommuner i Blekinge varierar. Ett bygglov eller ett serveringstillstånd kan vara dubbelt så dyrt i en kommun jämfört med en annan.
- Nyhet – 9 februari 2021
Skånska företag tvingas betala väldigt olika avgifter i olika kommuner
Det är stor skillnad på de avgifter och den service som möter företagen i olika delar av Skåne. Exempelvis är den årliga tillsynsavgiften för serveringstillstånd 13 gånger dyrare i de dyraste kommunerna jämfört med den billigaste.
- Nyhet – 4 februari 2021
Företag i Kronoberg möter olika service i olika kommuner
Den service och de avgifter som möter företagen är olika i kommuner. Kronoberg särskiljer sig bland annat genom en låg digitalisering, där få kan följa sina ärenden på nätet.
- Nyhet – 4 februari 2021
Ny rapport visar skillnader i service mellan kommuner i Kalmar län
Företag i olika delar av Kalmar län möter olika service och olika avgifter i sina kontakter med kommunerna. En större tydlighet och transparens efterfrågas.
- Nyhet – 21 januari 2021
Stor skillnad hos kommunernas service till företagen i Uppsalaregionen
Skillnaden på kommunernas service till företagarna är stor i Uppsalaregionen. Det visar Näringslivets Regelnämnd NNR:s stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna, där fem områden av särskild vikt för företagen kartläggs.
- Nyhet – 21 januari 2021
Stor skillnad på kommunernas service till företagen i Stockholm
Skillnaden på kommunernas service till företagen är stor i Stockholm. Det visar Näringslivets Regelnämnd NNR:s stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna.