Hallands län

Kristian IV:s väg 3

Box 880

301 18 Halmstad

Tel: 035-192 499

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?

Louise Uvenfeldt
En miljon skäl att gilla företagande
Läs Louise Uvenfeldts kommentar »
Louise Uvenfeldt
Blir det kontraproduktivt även i andra halvlek?
Läs Louise Uvenfeldts kommentar »

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.

Stort behovet av lärlingsutbildningar

FÖRETAGSAMHET Halmstad Mekaniska Verkstad AB arbetar med legotillverkning och har verkstadstraditioner sedan långt tillbaka. Idag består personalstyrkan av 20 personer, men behovet utav fler är stort. Samtidigt ökar kraven på erfarenhet, något dagens utbildningar inte lyckas erbjuda. Lärlingsutbildningar, menar VD Stefan Edefell, skulle förenkla möjligheterna att anställa.

Tommy visar (karriär)vägen

#FÖRETAGSAMHET Tommy Fransson, VD och ägare för ICA Maxi Flygstaden, har arbetat inom ICA sedan 1990. Nu vill han under kampanjen Gilla #Företagsamhet visa skolungdomar vilka karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsbranschen. Också hur fantastiskt roligt det är att driva eget företag. ”Hade jag varit 20 år gammal och fått välja karriär igen – hade jag gjort exakt samma val en gång till”, säger Tommy Fransson.

Nya företagsamma talanger via kampanj

GILLA #FÖRETAGSAMHET Politikerna kan inte skapa jobb - men förutsättningarna för jobbskaparna. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Samtidigt konstaterar företagare att utvecklingen går att fel håll. Därför startades kampanjen Gilla #Företagsamhet som syftar till att öka förståelsen om företagandet för politiker och allmänhet. ”En viktig kampanj för Sveriges företag” säger VD, Oscar Hanson.

Hon förmedlar kunskap till nästa generation

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jeanette Nerman har drivit Hotel Continental i Halmstad sedan 1992. Med 25 år i hotell- och restaurangbranschen, har hon erfarenhet av att vara företagare både i med och motvind. För att öka förståelsen om företagsamhet erbjuder Jeanette sommarjobb till ungdomar som vice VD jobb på hotellet.

”Gilla #Företagsamhet är ett viktigt initiativ”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Ett bra företagsklimat ger växande företag, fler jobb och en attraktiv kommun etablera sig i samt ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Men att förstå hur vårt ekonomiska kretslopp fungerar är inte alltid självklart. Därför engagerar sig Carl Fredrik Graf, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad kommun, i kampanjen Gilla #Företagsamhet – som belyser vikten av landets företagsamma människor.

Företagare ställde näringspolitik på sin spets

GILLA #FÖRETAGSAMHET Fem politiker ställde näringspolitiska frågor till tre halländska företagare, som delade med sig av sina erfarenheter och verklighet. Det blev en redogörelse för sitt förhållningssätt till de initiativ som politiken driver och som de skulle behöva ta sig an.

Han visar företagarlivet för unga

GILLA #FÖRETAGSAMHET Jobb skapas av företagsamma människor. Sven-Olof Gudmundsson, ägare till Circle K Sannarp, är en företagare som erbjuder vice vd jobb till unga i sommar i hopp om att öka förståelsen för företagsamhet.

Näringslivet möjliggör föreningslivet

GILLA #FÖRETAGSAMHET Sveriges idrottsföreningar är beroende av stöttningar från privata företag. Näringslivet möjliggör för föreningarna att kunna bedriva sina verksamheter långsiktigt och i en positiv anda, det menar Susanne Nilsson, VD och klubbchef på Halmstad Bollklubb.

Företagsamhet symboliseras via solrostillväxt

GILLA #FÖRETAGSAMHET Som ett led i den pågående diskussionen kring kompetensförsörjning är det viktigt att inte glömma att sprida kunskap kring företagande i sig och att hjälpa till med att släppa loss de drivkrafter som finns hos skolungdomar. För att Sverige ska kunna ha en öppen och välfungerande arbetsmarknad krävs att vi redan i ett tidigt skede diskuterar företagande och dess avgörande roll för landets välstånd.

Högst solros vinner!

GILLA #FÖRETAGSAMHET Fjolårets succé ”solrosodlartävling”, i samband med kampanjen Gilla #Företagsamhet, är tillbaka. I år har elever chansen att vinna sommarjobb som vice VD på 11 företag samt hos kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.

Företagen upplever en allt tyngre regelbörda

REGELBÖRDA Få torde ifrågasätta behovet av lagar och regler. Men baksidan av myntet blir dock lätt en betungande administration för företag. Detta är därför en viktig aspekt att ta med när ny lagstiftning tas fram.

Tylö ser ljust på framtiden

FÖRETAGSAMHET Som en liten och öppen ekonomi är Sverige starkt beroende av exportmarknaden. Tylös verksamhet är inget undantag. Som för många andra små – och medelstora företag har man en krympande hemmamarknad och de internationella marknaderna blir allt viktigare.

Kompetensförsörjning för hela Halland

FÖRETAGSAMHET Under ett intensivt dygn möttes ett 90-tal representanter på Ästad Forum från Hallands företag, kommuner och region för att diskutera länets framtid. Under konferensen fördes en lång rad gruppdiskussioner om hur Halland ska gå vidare med kompetensförsörjning, inkludering och attraktivitet i framtiden.

Idérik mässa ger hopp om en företagsam framtid

UNG FÖRETAGSAMHET I år finns det 330 UF-företag i Halland. Närmare 190 av dessa gick att besöka på Halmstad Arena när de i torsdags (16/3) visade upp sig på mässan ”Entreprenörskap på riktigt 2017”.

Gårdsäpplet UF - Framtida företagare

UNG FÖRETAGSAMHET Gårdsäpplet UF startades av fyra ambitiösa och engagerade elever på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker. Deras målsättning för framtiden är att bli egenföretagare inom jordbruk. ”Att starta ett UF-företag med det vi kommer arbeta med i framtiden var därför givet, Säger VD Ida Lagerstedt.

Sveriges konkurrenskraft är hotad

AVTAL 17 Exporten tappar marknadsandelar, industriproduktionen faller, handeln och tjänstesektorn utmanas av en allt hårdare internationell konkurrens. Samtidigt har Sverige bland de högsta lönekostnaderna i EU och vi ser tilltagande protektionistiska tongångar i omvärlden. ”Konkurrenskraft måste vara utgångspunkten i avtalsrörelsen, det är nödvändigt”, säger Peter Jeppsson, vice VD Svenskt Näringsliv.

Ny rekordnotering för Halland

FÖRETAGSAMHETEN 2017 Företagsamheten uppgår enligt årets mätning till 14,1 procent av Hallands befolkning, vilket är en ny rekordnotering. Även nyföretagsamheten vänder uppåt, efter fjolårets minskning. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2017.

Vårt mål är att bli bäst i världen

GÄSTKRÖNIKA 25 mars 2016 gick vårt lager upp i rök. Hela lagerbyggnaden brann ner till grunden. Det var en mörk dag i företagets historia, men samtidigt kom det att bli startskottet på en än mer spännande utveckling. Det skriver företagaren Erik Blomberg. 

Förlorad konkurrenskraft med kilometerskatt

KILOMETERSKATT Regeringens förslag om införande av kilometerskatt oroar företagare. Men varken politiker eller allmänhet verkar förstå vilka stora konsekvenser det kan få för de svenska företagen, jobben och befolkningen.

Från UF till AB

FÖRETAGSAMHET Stina Wernersson och Maria Eriksson drev varsitt UF-företag under gymnasiet. I dag studerar de på universitetet och driver företaget Selvins Design AB tillsammans. ”Man behöver inte vinna SM i Ung Företagsamhet för att kunna gå från UF till AB”, säger Stina Wernersson, VD.