Norrbottens län

Storgatan 9, 1 tr

Storgatan 9

972 38 Luleå

Tel: 0920-679 70

Peter ska lyfta Haparanda från botten

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Haparanda är nästan sämst i Sverige efter att för tio år sedan varit nästan bäst i Norrland. Nya tillväxtchefen, Peter Juntti, har fått uppdraget att att med hjälp av politikerna lotsa Haparanda uppåt på rankinglistan igen.

Torbjörn Spector
Angående kilometerskatten/vägskatten
Läs kommentaren »
Jan-Olov Nordström 1
Ett dråpslag mot välfärden i Norrbotten
Läs Jan-Olov Nordströms kommentar »
Kommunal är inne på en farlig väg
Läs Jan-Olov Nordströms kommentar »
Jan-Olov Nordström 2
Se tillväxten för vad den är
Läs Jan-Olov Nordströms kommentar »
Jan-Olov Nordström
Backa hela vägen Borg!
Läs Jan-Olov Nordströms kommentar »
Jan-Olov Nordström
Brott drabbar nio av tio företagare
Läs kommentaren »
Jan-Olov Nordström
Ung och anställningsbar!
Läs kommentaren »

Ny ledning lyft för Övertorneås klimat

FÖRETAGSKLIMAT ”En ny politisk ledning 2015 ligger bakom Övertorneås lyft med 26 platser i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.” Det tror näringslivschefen Stig Kerttu som kan glädja sig åt att kommunen fått bästa rankingen någonsin och tangerat resultatet från 2005.

Flygskatt – ett hot mot studenter

FLYGSKATT Norrbotten är inte bara ett stort län, utan det ligger även geografiskt avsides. Länet är beroende av de infrastrukturmöjligheter som flyget medför. En grupp som är beroende av flyget är studenter, som flyttat upp för studier vid Luleå Tekniska Universitet men även norrbottningar som flyttar söderut för studier. 

Tvingar rankingen Piteå att byta fot?

FÖRETAGSKLIMAT I början av 2000-talet hade Piteå år efter år det klart bästa företagsklimatet i Norrbotten. Kommunen fanns något år till och med bland de 100 bästa i landet. Efter årets ras med 34 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking ligger dock Piteå på plats 217 av 290 och noterar det näst sämsta resultatet någonsin.

Vi klarar inte av att bära kilometerskatt

KILOMETERSKATT ”Jag är riktigt orolig inför vad som är på gång. Vi har i dag 60 lastbilar och som åkeri klarar vi inte av att bära en kilometerskatt på 24 kronor milen”, konstaterar Johan Åström, som är verkställande direktör för Alviks Trafik AB i Luleå.