Norrbottens län

Storgatan 9, 1 tr

Storgatan 9

972 38 Luleå

Tel: 0920-679 70

Energiprogrammet i Kalix bäst i Norrbotten

UTBILDNING I Norrbottens län ska cirka 2 600 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar Svenskt Näringsliv hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.

Välbesök Arbetsgivardag i Luleå

ARBETSGIVARDAG I mitten av november bjöd Svenskt Näringsliv tillsammans med medlemsorganisationerna in till en Arbetsgivardag i Luleå.

Gasellvinnaren tog med inställning från sportens värld

ENTREPRENÖRSKAP Mattias Kjellin från Boden var elitåkare inom skoter-cross, men blev sjuk och tvingades sluta. Från motorsporten tog han med sig inställningen att vara bäst och att skapa lagkänsla in i entreprenadföretaget Team Kjellin. Framgången har inte låtit vänta på sig för företaget som haft en tillväxt på 502 procent 2015 - 2018 och är gasellvinnare i Norrbotten.

Kero – en framgångssaga

FÖRETAG I GLESBYGD Familjeföretaget Kero firar 90 år som företag. Att behålla de gamla värderingarna om det genuina hantverket och att driva både produktion och försäljning i Sattajärvi har inte alltid varit den enklaste vägen. Men, det självklara valet och den främsta drivkraften. Det har också visat sig vara en framgångsfaktor. Kero har idag kunder över hela världen och efterfrågan på deras produkter ökar hela tiden.