NYHET25 april 2017

Add Label UF är glasklart vidare till SM

Elin Melkersson, Rickard Palm, Sara Runnstrand och Philip Idin läser sista året på ekonomiprogrammet på Gislaveds Gymnasiet. Tillsammans startade de UF-företaget Add Label. Affärsidén är att erbjuda etiketter på glas för att undvika att man förväxling. ”Varje gång vi umgicks lyckades vi blanda ihop våra glas, då kände vi att det fanns ett behov”, säger Elin Melkersson, VD.

Add Labels affärsidé är att erbjuda stilrena etiketter för att undvika mingel- och festdeltagare från att förväxla dryckesglas med varandra. Etiketterna ska också skapa förutsättningar för nya samtalsämnen.

- Vi ville starta ett UF-företag som gör det där lilla extra, nämligen att skapa något eget, säger Elin Melkersson.

Add Label utformar etiketterna efter önskemål; antingen sätter man namn på ett glas inför ett kalas, eller så har man etiketter som skapar samtalsämnen vid ett mingel.

- En klass i skolan har beställt olika titlar som exempelvis ”Klassens pratkvarn” man ska sätta på champagneglasen inför studenten, säger Elin Melkersson.

Elin Melkersson ser positivt på Add Label UFs utveckling och det har gått bättre än förväntat.

- Vi har sålt mer än vad vi trodde från början. Vi har även lyckats få ett samarbetsavtal med två Önskabutiker som ska sälja etiketterna åt oss, säger Elin Melkersson.

Syftet med UF-året är att lära sig starta och driva företag, men också få ett kontaktnät och utvecklas individuellt. Det innebär att man också möter olika motgångar.

- Vi möter småproblem hela tiden. Till en början tog det mycket tid att få till etiketterna, men utifrån detta har vi lärt oss att alltid ha en plan B. Vi har även lärt oss att det är mycket man måste ta reda på som företagare. När vi exempelvis tog in offerter från olika leverantörer så var det en enormt stor prisskillnad. Vi har därför lärt oss att det är viktigt att jämföra och höra sig för, säger Elin Melkersson.

Den 2 mars var det dags för UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt!” i Jönköping. Add Label UF får nu ladda om batterierna och i maj bege sig till SM i Stockholm. Det tack vare att man fick följande tävlingsresultat: 2a pris Årets UF-företag, 1a pris Årets Vara, delad 2:a plats Årets Monter, delad 2:a plats Årets Produktutveckling och Philip Idin fick 1a pris i Årets Säljare.

Text: Sara Ljungberg

UF
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist