LogoLogo
LogoLogo

”Viktigt med nätverk”

Lars-Jerker Molin har verkat i hotellbranschen i nästan 30 år. I dag driver han, tillsammans med en kompanjon, Sleeping Fox Hotel Group, som äger Best Western Hotel Baltic i Sundsvall. Sleeping Fox har även hotell i Norrköping, Borlänge, Bromma, Stockholm och Tällberg, samt är delägare i hotell i Uppsala, i Norge och i Frankrike. 

Lars-Jerker Molin
”Det nätverk Svenskt Näringsliv är med och bidrar till tror jag är extra viktigt på mindre orter”, säger Lars-Jerker Molin.
Foto: Anders Lövgren

I början av 2020 jobbade totalt 250 anställda på deras hotell. Trots ett tapp under våren på 90 procent av omsättningen, och drygt 100 anställda som fick gå, så ser Lars-Jerker positivt på framtiden. Förutom omställningsstöd så var svenskarnas hemestrande i sommar temporärt viktigt för verksamheten. 

– Sommartrafiken har varit riktigt bra för oss. I Stockholm har det inte märkts av, men på våra hotell ute i landet har vi sett att många har rest i Sverige och det är vi glada för. 2020 har varit extremt tufft, och det är inte över än, säger han. 

Vad är roligast med att driva företag i hotellbranschen? 
– Det roligaste är förstås alla trevliga gäster. Sedan att man får möta människor från så många olika bakgrunder och människor från olika länder. De allra flesta branschkollegor jag möter är också väldigt trevliga, det är en bra bransch att verka i. Jag började som hotelldirektör redan 1992. Så mycket har ju hänt sedan dess. På den tiden så var det mestadels affärsfolk som bodde på svenska hotell. I dag ser det helt annorlunda ut. Det privata resandet har ökat ordentligt i omfattning. Dessutom ställer gästerna helt andra krav. Förr var man nöjd med en torr schnitzel, i dag kräver man riktigt bra mat och förstklassig service. 

Hur skulle du beskriva företagsklimatet i Sundsvall? 
– Tyvärr skulle jag säga att kommunikationen mellan oss företagare och kommunens politiker har blivit sämre med åren. I dag känns det inte som att vi talar samma språk. Där skiljer det sig mycket mellan olika kommuner. Om jag jämför med till exempel Linköping – där vi nu bygger ett nytt hotell – så har vi blivit väldigt uppvaktade av kommunen, och där är kommunen på hugget. Jag skulle önska en förändring på den fronten i Sundsvall. Jag upplever att vi drog mer åt samma håll förut. 

Vad betyder Svenskt Näringsliv för dig? 
– De är ju en stor trygghet för oss privata företagare. Om man ser lokalt i Sundsvall så är de som jobbar på Svenskt Näringsliv där väldigt duktiga på att synas och på att knyta kontakter med myndigheter och politiker. De lyckas också bra med att företräda många olika typer av branscher med ibland olika intressen. Det nätverk som Svenskt Näringsliv är med och bidrar till tror jag är extra viktigt på mindre orter. I Stockholm upplever jag att det inte går att få till nätverk på samma sätt och att det inte fyller riktigt samma funktion, men i Sundsvall har det stor betydelse. 

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist