NYHET21 september 2018

Vem ska ta över gården 2018?

Det var inte bättre förr. Men vissa saker var betydligt enklare. Den äldsta sonen skulle ta över företaget eller gården. Det förväntades och blev allt som oftast fallet. 2018 är generationsväxlingar och ägarskiften i företag betydligt svårare än så, tack och lov, men är samtidigt en avgörande fråga för hela bygders framtid.

I många av landets kommuner bubblar nu frågeställningar om generationsväxlingar i företag. Faktum är att det är ett av de vanligaste samtalsämnena under mina besök hos medlemsföretag runt om i Västra Götaland. Vad händer med företaget den dagen ägaren vill pensionera sig? Vad händer med jobben? Vad händer med samhället och bygden? Frågan berör många.

När man slår upp ordet allmänintresse i nationalencyklopedin går det att läsa: allmänintresse, samhällsintresse, de generella intressen och behov som berör alla medborgare. Frågan om generationsväxling i företag är precis en sådan. Det är inget egenintresse för det enskilda företaget – det är ett allmänintresse. En fråga om överlevnad för många lokalsamhällen runt om i landet.

Företagen är själva motorn som får vårt samhällshjul att snurra. Grundstenen i ett samhällsbygge där vi skapar resurser till välfärden och människor har ett jobb att gå till varje morgon. Det är företagen som ser till att hela Sverige och alla lokalsamhällen kan leva. Bra förutsättningar att driva företag är det bästa receptet för att hindra en utveckling där jobb försvinner och såväl serviceutbud och välfärd försämras. Idag är många delar beroende av en generation företagare som inte alltid kommer att finnas där. När det är dags för en ny att träda in och ta över – är det ofta väldigt komplicerat. Både skattemässigt, regelmässigt och känslomässigt. Det måste vi göra något åt.

Tanken på att en dag inte driva vidare det bolag man ofta gett sitt liv till och offrat både släktmiddagar och semestrar för, är tuff. Men lika naturligt som det är att starta företag bör det också vara att växla över eller förbereda för ägarskifte.

När vi frågar våra medlemsföretag uppger drygt 3 av 10 att man planerar ett ägarskifte inom den närmsta 5-års perioden. Den absolut vanligaste orsaken till generationsväxling är åldersskäl och de flesta planerar att någon inom familjen eller ur personalen ska ta över. Förvånansvärt många anger dock att de inte vet vem som kan tänkas ta över företaget. Många är osäkra.

I veckan som gick arrangerade vi en heldag om generationsväxling i Dalsland. En del av Västra Götaland där många av de företagsamma människorna är äldre. Ungefär 25 procent av alla företag har ägare som är över 64 år. Så ser det ut på många ställen runt om i landet. Givetvis är det bra att även äldre är företagsamma. Tänk vilken enorm erfarenhet och kunskap som finns i alla de människor som väljer att fortsatt vara företagsamma på äldre dagar. Men samtidigt som många företagare blir allt äldre, vittnar desto fler om svårigheterna att generationsväxla eller genomgå ägarskifte. Här har vi ett problem.

Fler borde förstå företagens betydelse för välfärden. Hur enormt viktiga de är för det omgivande samhället. Frågan om hur vi förenklar ägarskiften och generationsväxlingar i företag måste nu högre upp på agendan.

”Hela Sverige ska leva!” är en populär slogan som de flesta politiker gärna ställer sig bakom. De som verkligen menar allvar måste också förenkla företagens möjligheter att generationsväxla. Utan en ny generation som kan ta över de företag som tidigare generationer byggt upp, så riskerar vi att förlora stora värden och jobb runt om i landet. Det räcker inte att politikerna är rörande överens om att frågan är viktig. Det är dags att lägga i en högre växel i frågan om generationsväxling.

Fredagskrönika
Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist