NYHET20 juni 2023

Dahl: Varslet mot Ringhals bryter mot gamla överenskommelser

När Transportarbetareförbundet varslar Säkerhetsföretagen om konflikt innebär det att Ringhals kärnkraftverk kan drabbas. ”Ansvarslöst”, säger Mattias Dahl och hänvisar till gamla överenskommelser på arbetsmarknaden.

Foto: Sören Andersson

Fackförbundet Transport varslade i förra veckan Almega Säkerhetsföretagen om konflikt. En konflikt som, om strejk bryter ut, skulle kunna stänga Ringhals kärnkraftverk och drabba stora delar av flygtrafiken i Sverige.

Mattias Dahl är kritisk till att Transportarbetarförbundet varslar om strejk på ett kärnkraftverk. Han menar att det i princip aldrig kan vara rimligt.

− Att utnyttja den liberala strejkrätt vi har i Sverige genom att hota att stänga ett av få kärnkraftverk vi har, mitt i den energikris vi befinner oss i, är tondövt och ansvarslöst, säger han.

Hittills har alla avtal som har tecknats i årets avtalsrörelse landat på industrins märke på 7,4 procent över två år. Men på avtalsområdet bevakning och säkerhet vill alltså Transport ha mer än 7,4 procent. För att få det har de varslat om konflikt mot bland annat Ringhals kärnkraftverk.

Har lämnat in formell protest

Tidigare i veckan lämnade Almega in en formell protest mot delar av konfliktvarslets andra etapp. Enligt Jonas Stenmo, chefsjurist på Almega, skulle strejken bli samhällsfarlig.

− Vi uppmanar om att inskränka varslet, ta ansvar och försöka undvika att det här får samhällskritiska konsekvenser, sa han till Sveriges Radio på måndagen och fortsatte:

− Man kan inte lägga ett varsel mot det här. Är det så att Transport inte drar tillbaka det här så kommer vi att beordra skyddsarbete. Ett kärnkraftverk måste alltid få skydd, ytterst av militär och polis om det är det som krävs.

Mattias Dahl håller med och beskriver att det finns gamla överenskommelser mellan parterna om att inte agera samhällsfarligt i arbetsmarknadskonflikter. Transportarbetarförbundet har dock valt att stå utanför den svenska modellens grunddokument Saltsjöbadsavtalet från 1938 och det nya huvudavtalet från 2022

− Vi berömmer oss i Sverige om att ha en förhållandevis lugn och ansvarsfull arbetsmarknad där parterna tar ansvar, kompromissar och kommer överens. Det är sant och bra. Att varsla om strejk mot ett kärnkraftverk faller helt utanför denna ram och väcker ett stort antal frågor, säger han.

Avtalsrörelsen 2023
Skriven avStina Bengtsson