Vad är Näringslivets Yrkesklassifikation och SSYK?

NYK14 Näringslivets Yrkesklassifikation har tagits fram av Arbetsgivarförbunden och Svenskt Näringsliv. Grunden är Standard för svensk yrkesklassificering, SSYK.

SSYK är svensk standard - som bygger på ett internationellt yrkeskodsystem - som används för att producera yrkesstatistik som grund för beslut om arbetsförmedling, utbildning, forskning m.m.

Nyligen tog svenska myndigheter fram en ny yrkesklassifikation, SSYK 2012, som Medlingsinstitutet, MI, och Statistiska centralbyrån, SCB, har beslutat ska vara Sveriges nya standard för yrkesklassificering. Samtidigt har Svenskt Näringsliv och Arbetsgivarförbunden moderniserat sin yrkesklassifikation som bygger på SSYK 2012. De nya klassifikationerna visar på ett bättre sätt än tidigare vilka yrken det finns i näringslivet.

Genom att företaget gör sin yrkesklassifikation i Näringslivets Yrkesklassifikation – där yrkeskoden är sex siffror – har företaget samtidigt gjort klassifikationen enligt SSYK – där yrkeskoden består av de fyra första siffrorna. Den praktiska betydelsen är att företaget undviker att göra dubbla klassifikationer.

De nya klassifikationerna används i lönestatistikundersökningar från Svenskt Näringsliv. Lönestatistikinsamlingar sker i september-december för de flesta företagen. För Byggföretag sker även en insamling under 2:a kvartalet. Företaget lämnar löneuppgifter baserade på Näringslivets Yrkesklassifikation till Svenskt Näringsliv. Det räcker för att Svenskt Näringsliv ska kunna ta fram lönestatistik både till arbetsgivarförbunden och till SCB och MI. Därmed begränsas uppgiftslämnarbördan för företaget.

KONTAKTPERSON
Pär Lundqvist