Konfliktreglerna

Den svenska arbetsmarknadsmodellen med kollektivavtal förutsätter en balans mellan parternas intressen och behov. Reglerna för konflikter på den svenska arbetsmarknaden möter inte detta krav. Konfliktreglerna ger den fackliga parten stora möjligheter att driva konflikt till låga egna kostnader och till höga kostnader för arbetsgivarparten.

Läs mer

Svenska företag verkar i en allt hårdare global konkurrens. Företagen är sårbara för störningar till följd av konflikter på den svenska arbetsmarknaden – det påverkar deras konkurrensförmåga och möjligheter att behålla och skapa jobb i Sverige.

Stridsåtgärder ska vara den sista utvägen när alla andra möjligheter att förhandla fram en lösning mellan parterna är uttömda. Även ett varsel om strejk eller blockad kan i sig riskera kundrelationer och företagens förmåga att producera varor eller utföra tjänster.

Förändrade konfliktregler skulle bidra till fler jobb och bättre välståndsutveckling i Sverige.

Svenskt Näringsliv vill begränsa möjligheten till sympatiåtgärder. Sympatiåtgärder innebär att konflikter kan riktas mot företag som inte är inblandade i den ursprungliga konflikten i en avtalsförhandling. Företag som redan har avtal och där det råder arbetsfred drabbas. Värdet av kollektivavtalen urholkas när arbetsfreden på så sätt kan brytas. Svenskt Näringsliv anser att parterna i den ursprungliga konflikten först måste försöka lösa tvisten på egen hand innan sympatiåtgärder får användas.

Svenskt Näringsliv vill också införa en proportionalitetsregel för stridsåtgärder. Ett mönster i andra länders konfliktregler är att det finns en sådan ”rimlighetsregel” eller ett ”överdriftsförbud” för vilka stridsåtgärder som får vidtas. En proportionalitetsregel innebär att det ska finnas en rimlig proportion mellan en stridsåtgärds syfte och omfattning och skadeverkningarna för företagen och allmänheten.

Dessutom vill vi stärka skyddet mot samhällsfarliga stridsåtgärder.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna