Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

NYHET Publicerad

EXPORT Inspiration är nyckeln. Inspiration att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Det behöver framför allt de medelstora svenska företagen och några av dem som har såväl modet och exporten som tillväxten, berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.

Miljardvallen

En miljard i omsättning. Det är den magiska gränsen och inte sällan krävs det internationella affärer, export, för att bryta igenom den, särskilt för de medelstora företagen i landet. Men den svenska exporten minskar, faktum är att sedan år 2000 har Sverige tappat marknadsandelar i världshandeln och vår varuexport har fallit från 19:e till 29:e plats även om tjänsteexporten behållit sina positioner. Sverige är ett exportkunnigt men också exportberoende land, hälften av vår BNP tryggas av utrikeshandeln och 1,4 miljoner människor sysselsätts tack vare exporten.

– Därför är det förvånande att vi diskuterar export så lite, sa Ann Linde, EU- och handelsminister när boken Miljardvallen presenterades härom dagen.

Det är Karl-Adam Bonniers stiftelse som tillsammans med Forum for Global business tagit initiativ till boken. I den presenteras tio företag och deras berättelser om hur en exportsatsning ger framgång och tillväxt i företaget. Och kanske spränger den där miljardvallen, några av dem har gjort det, några har ett stycke kvar. Samtidigt presenteras ett manifest i sju punkter, en förslagslista på vad som kan göras för öka de svenska företagens möjligheter på den globala marknaden. Det handlar, föga förvånande, bland annat om att utveckla det svenska företagsklimatet.

– Absolut, ska man vara bra på bortaplan måste man också vara bra på hemmaplan, slog Günther Mårder, vd för Företagarna fast.

En av dem som är mycket duktiga på bortaplan är sågverksföretaget Bergkvist-Insjön. Med en omsättning på närmare 1,5 miljarder och en exportandel på 80 procent av produktionen står de för just den typ av inspiration som boken vill förmedla.

– Det är ett äventyr att driva företag och mycket av företagandet är tillfälligheter, säger den tidigare vd:n och nu ordföranden Ulf Bergkvist.

En av de tillfälligheter som burit företaget framåt var när trävaruexporten från Kanada minskade drastiskt. Det drabbade bland annat Japan och plötsligt fanns en delegation från Japan på kontoret i Insjön. Det slutade med en jätteorder på 44 containrar. Det var stort då, idag skickar företaget 6 000 containrar årligen till inte bara Japan utan stora delar av Asien.

De spännande framgångsberättelserna till trots är det också ett faktum att gårdagens och dagens internationella framgångar inte betyder något i morgon. Men istället för att huka under den tanken är det viktigt att fler svenska företag hittar sin plats på världsmarknaden, att de växer, utvecklas och därmed bidrar till välståndet i Sverige.

– Det är därför som vi också satt samman den sju punkterna för ett bättre svenskt företagsklimat så att vi dels kan behålla de tio företagen som presenteras i boken i Sverige, dels kan presentera många nya, liknande företag, säger Thomas Malmer på Forum for Global Business.

Sju punkter som ska öka svenska företags konkurrenskraft

1. Skapa ett bra företagsklimat

2. Fortsätt arbeta för frihandel

3. Marknadsför Sverige i världen

4. Våga prioritera främjaraktiviteter

5. Underlätta sökande av exportstöd

6. Skapa nya instrument för exportfinansiering

7. Främja intresset för exportmarknader

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.
NYHET Publicerad:

Krafttag krävs för svensk export

GLOBALISERING Exportnationen Sverige står inför stora utmaningar. För att göra Sverige till en vinnare i internationaliseringen, har regeringen i samråd med näringslivet tagit fram en ny exportstrategi. ”Utmaningarna vi står inför är enorma, så nu gäller det att exportstrategin blir tydlig och konkret”, säger Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska exportframgångar börjar på hemmaplan

KOMMENTAR Regeringens exportstrategi är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att omsätta den i praktisk handling. En fortsatt dialog med näringslivet är en förutsättning för att exportstrategin skall lyckas. Svenskt Näringsliv bidrar gärna fortsatt med tankar och förslag för dess förverkligande, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Svensk export behöver en nystart

EXPORT  ”Den svenska exportpolitiken behöver en nystart”. Det slog närings- och innovationsminister Mikael Damberg fast vid ett seminarium arrangerat av Teknikföretagen. Och de närvarande företagarna var inte sena att haka på. ”Det offentliga systemet för exportfrämjande måste förenklas”, påpekade de.
NYHET Publicerad:

Trädgårdsmästare Damberg skapar bättre jordmån för export

KOMMENTAR Det är positivt att näringsminister Mikael Damberg vill göra det lättare för svenska exportföretag. Med den nya strategin vill han renodla, tydliggöra rollerna och matcha mot näringslivets efterfrågan. Svenskt Näringsliv deltar gärna i en diskussion om hur man kan gå vidare, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Kineserna kommer

SHOPPINGTURISM 120 miljoner turister från Kina en realitet redan nu, säg den som inte tar Shoppingturism på allvar. Turismen i Sverige ger 127 000 jobb och omsätter 172 miljarder, den är syselsättningsintensiv, inte flyttbar och är inkörsporten till arbetsmarknaden för många.