”Säkra Sveriges framtida export”

NYHET Publicerad

EXPORT Svensk export ökar och EU är på väg att sluta fler frihandelsavtal. Men samtidigt behövs mer för att säkra den svenska exporten i framtiden, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv, Almega och Teknikföretagen. ”Vi vill se en långsiktig blocköverskridande överenskommelse som inte i viktiga avseenden kan förändras vid regeringsskiften”, säger en av rapportförfattarna Eva Häussling.

COLOURBOX2844462
Eva Häussling

Eva Häussling

Foto: Ernst Henry Photography
EU-kommissionär Cecilia Malmström

EU-kommissionär Cecilia Malmström.

Foto: David Thunander

2015 presenterade regeringen en strategi för att främja den svenska exporten. Exportstrategin har som övergripande syfte att öka Sveriges attraktionskraft, öka andelen exporterande företag och få in fler svenska företag i den globala ekonomin.

Strategin för att främja exporten var enligt Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv, positiv.

– Det har varit viktigt för oss att regeringen tagit fram exportstrategin. Men 2018 är ett valår vilket innebär att det kan bli regeringsombildning. Vi måste få politikerna att inse att den globala handeln inte påverkas av regeringens politiska färg. Vi vill se en mer långsiktig blocköverskridande överenskommelse där viktiga avseenden inte förändras vid regeringsskiften, säger hon.

Enligt en undersökning från Svenskt Näringsliv har majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet sedan strategins införande 2015. Det som exportföretagen främst ser som hinder är finansiering, lagar och regler samt kompetensbrist. I Svenskt Näringslivs rapport uttrycks därför en önskan att korta handläggningstiderna för arbetskraftsinvandring, få en bättre tillgång till bostäder, lägre marginalskatt och ett allmänt gott näringslivsklimat.

– Sverige är ett litet globalt land med en öppen ekonomi, vilket betyder att vi är mycket beroende av export. Att vi fortsätter att prata om att vi vill ha ett bra företagsklimat handlar om att vi måste ha företag som kan växa, och i vissa fall bli globala, för att kunna bevara vårt välstånd, säger Eva Häussling.

Även EU-kommissionären Cecilia Malmström (L) ser en del internationella utspel som kan påverka de svenska företagens exportmöjligheter. Hon menar att bland annat president Donald Trumps beslut om ståltullar, Brexit, situationen i Kina och isolationistiska strömningar i en del europeiska länder, oroar.

– Vi har kort sagt att göra, vi som arbetar för ökad frihandel och fri rörlighet., Inte bara för Sveriges skull utan för hela världsmarknaden, sa hon under ett seminarium nyligen.

Under 2017 ökade den svenska varuexporten med tio procent och varuimporten med nio procent i löpande priser jämfört med samma period året innan, enligt statistik från SCB. Eva Häussling anser att det är positiva siffror.

– Det är såklart glädjande statistik att ta del av. Men vi måste även se till att bredda exporten. Många av framtidens exportmarknader kommer att ligga i Asien – frågan är hur vi ska kunna fokusera på att vara med och konkurrera där samtidigt som vi fortsätter att värna vår inre marknad inom EU.

Hon ser bland annat den senaste tidens kompetensutvisningar är otroligt skadliga för det svenska näringslivet.

– Det handlar inte bara om att vi har fått ett dåligt rykte. Det handlar om att våra svenska företag är beroende av kompetent personal för att kunna bli konkurrenskraftiga. Vi behöver också intressanta företag som investerar i Sverige. Och då har vi inte råd att låta talanger utvisas eller inte ens våga komma hit.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Frihandelsavtalet öppnar för nya affärer i Japan”

EXPORT En rekordstor näringslivsdelegation, under ledning av ordförande Fredrik Persson, besöker i veckan Japan. 50 svenska storföretag och 23 startupföretag deltar på resan, som förhoppningsvis ska leda till nya affärer och ökad export till Japan.
NYHET Publicerad:

”Säkra Sveriges framtida export”

EXPORT Svensk export ökar och EU är på väg att sluta fler frihandelsavtal. Men samtidigt behövs mer för att säkra den svenska exporten i framtiden, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv, Almega och Teknikföretagen. ”Vi vill se en långsiktig blocköverskridande överenskommelse som inte i viktiga avseenden kan förändras vid regeringsskiften”, säger en av rapportförfattarna Eva Häussling.
NYHET Publicerad:

Företagen om exportstrategin: ”Inte förändrat någonting”

EXPORT Regeringen satsar 800 miljoner kronor på att öka företagens möjlighet att exportera. Men en ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtalet CETA: I dag kör vi igång!

KOMMENTAR Idag träder frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada i kraft. Det kommer bland annat att leda till kostnadsminskningar på 590 miljoner euro för europeiska företag, utöver minskade av regelkrångel och onödig byråkrati, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.
NYHET Publicerad:

Krafttag krävs för svensk export

GLOBALISERING Exportnationen Sverige står inför stora utmaningar. För att göra Sverige till en vinnare i internationaliseringen, har regeringen i samråd med näringslivet tagit fram en ny exportstrategi. ”Utmaningarna vi står inför är enorma, så nu gäller det att exportstrategin blir tydlig och konkret”, säger Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska exportframgångar börjar på hemmaplan

KOMMENTAR Regeringens exportstrategi är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att omsätta den i praktisk handling. En fortsatt dialog med näringslivet är en förutsättning för att exportstrategin skall lyckas. Svenskt Näringsliv bidrar gärna fortsatt med tankar och förslag för dess förverkligande, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Svensk export behöver en nystart

EXPORT  ”Den svenska exportpolitiken behöver en nystart”. Det slog närings- och innovationsminister Mikael Damberg fast vid ett seminarium arrangerat av Teknikföretagen. Och de närvarande företagarna var inte sena att haka på. ”Det offentliga systemet för exportfrämjande måste förenklas”, påpekade de.
NYHET Publicerad:

Trädgårdsmästare Damberg skapar bättre jordmån för export

KOMMENTAR Det är positivt att näringsminister Mikael Damberg vill göra det lättare för svenska exportföretag. Med den nya strategin vill han renodla, tydliggöra rollerna och matcha mot näringslivets efterfrågan. Svenskt Näringsliv deltar gärna i en diskussion om hur man kan gå vidare, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Kineserna kommer

SHOPPINGTURISM 120 miljoner turister från Kina en realitet redan nu, säg den som inte tar Shoppingturism på allvar. Turismen i Sverige ger 127 000 jobb och omsätter 172 miljarder, den är syselsättningsintensiv, inte flyttbar och är inkörsporten till arbetsmarknaden för många.