Rektor med tydligt mandat kan vända skolresultat

NYHET Publicerad

KOMMENTAR En ny enkät visar att rektorer vill bli vd. Därför är det dags att ge skolledare förutsättningar att vända skolans resultat, samtidigt som de ställs till svars för misslyckanden.

Fredric Skälstad

Grunden för Sveriges välfärd är företag och företagsamma människor. Varje dag fattar de tusentals beslut om att växa och anställa, exportera och importera, bygga ut eller kanske lägga ned sin verksamhet. Varje sådant beslut har en direkt effekt på sysselsättningen, skatteintäkter och de resurser som står samhället till buds.

Omgivningen – företagsklimatet – påverkar dessa beslut. Ett bra företagsklimat handlar därför inte bara om skatter, regelbörda och attityden till företagande. Även möjligheten att rekrytera kompetenta och kunniga medarbetare är avgörande för ett fungerande näringsliv.

Skolan är därmed viktig för svenska företag. Forskningen visar att skolledarna spelar en nyckelroll för att vända den negativa utvecklingen i skolan. Det finns ingen snabb lösning på skolans utmaningar, men att stärka ledarskapet kan ge en snabb start på förändringen.

Inom näringslivet finns ett starkt engagemang för skolan och en vilja att bidra. Näringslivets forskningsberedning, sex namnkunniga personer med lång erfarenhet av ledarskap inom företagsvärlden och akademin, under ledning av Håkan Mogren (före detta VD Astra mm), har därför presenterat en skrift med förslag om hur ledarskapet i skolan kan stärkas.

De visar tydligt på skillnaderna i förutsättningar mellan en skolledare och en företagsledare. Rektors administrativa belastning är oerhört stor. Att en chef inom näringslivet skulle ägna 40 procent av sin arbetstid åt okvalificerad eller irrelevant administration är otänkbart. Ändå är det inget ovanligt inom skolans värld. Beredningens lösning är att ge rektorer mandat att rekrytera kvalificerade administrativa chefer.

Skolans överordnade styrkedja måste renodlas och förtydligas. Näringslivscheferna upplever den kommunala styrningen av skolan som dysfunktionell. Inget företag skulle fungera om det fanns fem eller sju administrativa nivåer mellan VD och bolagsstyrelsen. Det skulle inte heller vara möjligt att driva ett företag om relationen mellan chefer och styrelse präglades av misstro och förakt, något som inte verkar vara ovanligt i skolvärlden.

Vidare behöver rektors kompetensutveckling stärkas, genom förändrad rektorsutbildning som är mer inriktad mot ledarskap.

I rapporten föreslår beredningen också att rektorsrollen omvandlas till en vd-tjänst med ökat självbestämmande och ökat ansvar. Detta kräver en lönenivå som motsvarar ansvaret. Men också utökade möjligheter för arbetsgivaren att utkräva ansvar från sina rektorer.

Förslaget var mycket kontroversiellt bland en del fackliga organisationer. Men vi har nu frågat Sveriges rektorer vad de tycker. Vi skickade en epostenkät till alla landets grundskole- och gymnasierektorer. Responsen överväldigade oss.

Av dem som svarar säger nio av tio att det är bra att näringslivet engagerar sig i skolans ledarskap.

Nästan två av tre delar beredningens åsikt att rektorernas roll bör bli mer lik en VD, i bemärkelsen ett tydligare mandat och ansvar kombinerat med rätt befogenheter och stöd från en engagerad styrelse.

Självklart ger enkäten ingen fullständig och statistiskt säkerställd bild. Men det är en indikation som ger stöd för en fortsatt diskussion om hur näringslivet och skolan tillsammans kan utveckla ledarskapet i skolan. Vi kommer därför att samla rektorer, huvudmän, fack, näringslivschefer och forskare på ett seminarium i Almedalen. Under hösten kommer vi att fortsätta arbeta med ledarskapsfrågan.

Vår bild är att rektorerna med ett tydligt mandat och ansvar, tillsammans med befogenheterna och stödet från en verklig styrelse, kan vända resultaten i skolan. Och det är nödvändigt. Inte bara för elevernas utbildning, utan också för Sveriges framtid som företags- och välfärdsland.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Likvärdigheten i skolan ska inte vara ideologiskt slagträ

KOMMENTAR Tänk om skoldebatten kunde fokusera på det som i grund och botten är skolans huvuduppgift: att förmedla kunskap. Istället används begreppet likvärdighet som ett ideologiskt slagträ för olika politiska syften. Det skriver skriver Johan Olsson, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Så här kan vi lösa lärarbristen

DEBATT Det är hög tid att lösa lärarbristen. Att rekrytera lärare från andra yrkesgrupper, främja en ökad lönespridning och skapa en elitlärarutbildning är tre vägar som faktiskt har en chans att fungera, skriver Mikaela Almerud, skolexpert.
NYHET Publicerad:

Skolan är inte mer ojämlik nu än tidigare

KOMMENTAR Elever med olika bakgrund får olika chans i skolan, men regeringen pratar om vinster istället för effektiva åtgärder.
NYHET Publicerad:

Motorbranschcollege ska stärka utbildningen

KOMPETENS Klara för certifiering – nu är Motorbranschcollege igång. Motorbranschens Yrkesnämnd kommer i september att certifiera tre skolor som Motorbranschcollege. 
NYHET Publicerad:

Ökande brottslighet drabbar företagare

ALMEDALEN En tredjedel av Sveriges företagare upplever ett ökande problem med brott mot sina verksamheter jämfört med för två er sedan. Bedrägerier, inbrott, rån och skadegörelse är de vanligaste brotten som företagen drabbas av. ”Det är en extremt oroande utveckling och politikerna verkar inte förstå hur krisartat det är”, säger Karl Lallerstedt, ansvarig för Näringslivets Säkerhetsdelegation.
NYHET Publicerad:

Kvalitetsstyrning bästa sättet att utveckla välfärden

ALMEDALEN Reepaluutredningen hävdar att det inte går att mäta kvalitet i välfärden. Det stämmer inte, säger forskarna Lars G Mattsson, tv, och Lars Sörqvist.
NYHET Publicerad:

”Vi behöver en stopplag direkt”

ALMEDALEN Bagatellartade detaljer ska inte hindra företag från att få behålla kvalificerad arbetskraft.
NYHET Publicerad:

Stora vinster med individuell lönesättning

ALMEDALEN De allra flesta anser att prestation ska synas i lönekuvertet. Men samtidigt känner inte många till vilka lönekriterier som gäller på arbetsplatsen. Det visar en rapport om lön, motivation och prestation som Svenskt Näringsliv presenterade på ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Kritiserad lag behöver förändras

ALMEDALEN Lagen om anställningsskydd, Las, har kritiserats genom åren. Nu kräver flera instanser att regelverket utreds grundligt och förändras. Företagaren Anna-Lena Bohm anser att Las i grunden är bra, men att turordningsreglerna försvårar för hennes företag att växa och behålla den arbetskraft hon vill ha.
NYHET Publicerad:

”Vi har obalanserade konfliktregler”

ALMEDALEN Den svenska modellen i sin nuvarande form har funnits i 20 år. Den har skapat stabilitet på den svenska arbetsmarknaden med reallöneökningar som följd. Men trots att det finns en tämligen stor samstämmighet om att den svenska modellen fungerar och att industriavtalet kommer leva kvar under överskådlig tid så finns ett antal konflikter kring hur den ska användas. Konflikten om konfliktreglerna är den tydligaste.
NYHET Publicerad:

Näringslivet vill se bättre rustade studenter

ALMEDALEN Dagens högkonjunktur kombinerat med hög arbetslöshet riskerar att lamslå arbetsmarknaden. I grunden handlar det om problem med kompetensförsörjning och att få ungdomar motiverade till att gå ut i näringslivet. ”Att eleverna inte förbereds tillräckligt väl för ett framtida arbetsliv slår hårt mot de svenska jobben och vårt välstånd”, säger utbildningsexperten Tobias Krantz.
NYHET Publicerad:

Så ska Sverige hamna i topp i välståndsligan

ALMEDALEN Sverige ska vara ett av de fem länder i topp i den europeiska välståndsligan. För att nå dit krävs ett antal reformer som Svenskt Näringsliv har föreslagit. Men hur går det arbetet? En ny rapport visar att mer måste göras och nu har ett viktigt år gått.
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot kvotering i skolan

KOMMENTAR Rättsosäkert, ogenomtänkt och otydligt, ett förslag som kan leda till diskriminering, försämrad likvärdighet och konflikter. Så kan den massiva remisskritiken mot regeringens förslag om att införa kvoter i skolan sammanfattas. Förslaget bör kastas i papperskorgen. Det skriver Fredric Skälstad, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Ledarskapet avgörande för skolans digitalisering

SAMVERKAN Ge skolbarnen en dator eller platta, sedan är det digitala lärandet igång. Men så fungerar det inte, visar ett projekt med skolor och företag som samverkar på ett helt nytt sätt. Det digitala lärandet handlar inte om teknik, utan om ett nytt sätt att tänka.
NYHET Publicerad:

Viktigt diskutera utformningen av skolvalssystem

KOMMENTAR Det finns en bred uppslutning bakom rätten att välja skola i Sverige. Den är här för att stanna. Däremot är det viktigt att diskutera hur ett skolvalssystem ska vara utformat, skriver skolexperterna Johan Olsson och Fredric Skälstad.
NYHET Publicerad:

Studera skolkoncernerna – skäll inte på dem

KOMMENTAR Lär av skolkoncernerna. Det är forskaren Erik Lakomaas uppmaning till Sveriges kommuner (DN 20/5). Skolhuvudmännen måste bli bättre på att utnyttja stordriftsfördelar och ge lärare och rektorer mer professionellt administrativt stöd.
NYHET Publicerad:

Dags att lägga kraft på de stora skolfrågorna

KOMMENTAR Förslaget om lottning skrotas. Det är en stor framgång för mitt arbete i regeringens Skolkommission. Nu måste politikerna lägga sin kraft på de stora frågorna – lärarnas förutsättningar, ett starkare skolledarskap och en tydligare nationell styrning. Det skriver Tobias Krantz, chef för Utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Angeläget fokus på introduktionsprogrammen

KOMMENTAR Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram förslag på påbyggbara yrkespaket för elever på gymnasieskolans introduktionsprogram. Rätt hanterat kan det bli positivt både för elever och företag, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Enig skolkommission: Friskolorna här för att stanna

KOMMENTAR Det finns ett starkt stöd för friskolor och valfrihet i regeringens skolkommission. Nu är det dags att lägga debatten om skolvalet åt sidan. I stället måste skolpolitikerna fokusera på hur vi kan höja elevernas resultat. Det skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, som varit ledamot i skolkommissionen.
NYHET Publicerad:

Transportstyrelsen backar om övningskörning

UTBILDNING Slut för övningskörning under praktikperioden ute på företagen. Det hotade landets elever på gymnasieskolans fordonsprogram. Men efter skarp kritik från både företag och fack, backar nu Transportstyrelsen och tillåter även fortsättningsvis övningskörning under utbildningen.