Tobias Krantz och Caroline af Ugglas

Högskoleutbildade gör sen entré på arbetsmarknaden

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Svenska högskolestudenter tar lång tid på sig att bli klara med utbildningen. Genomsnittet är sex år. Caroline af Ugglas och Tobias Krantz vill öka prestationskraven för att få en snabbare genomströmning.

Se eventet live här.  

Vi lever allt längre. Det är självfallet bra, men det innebär också att vi måste jobba mer än idag för att klara välfärden. Detta är ingen nyhet; debatten om att vi behöver arbeta längre har pågått länge.

Men det talas inte alls lika mycket om att vi även borde börja arbeta tidigare. Svenskt Näringsliv beräknar i en ny rapport effekten av att unga högskoleutbildade med minst tre års utbildning skulle etablera sig på arbetsmarknaden två år tidigare. För den genomsnittliga individen skulle livsinkomsten stiga med cirka en halv miljon kronor och pensionen bli 1300 kronor högre per månad. För samhället skulle BNP öka med 52 miljarder kronor och de offentliga finanserna förbättras med 21 miljarder kronor.

Med etableringsålder avses den ålder när 75 procent av en årskull förvärvsarbetar. Det är emellertid inte enkelt att fastslå vad etableringsåldern faktiskt är på grund av att det finns olika statistikkällor och att begreppet ”förvärvsarbetar” mäts på olika sätt. Mäter man för alla, inte bara högskolestuderande, varierar måttet mellan 26 och 32 år. Helt klart är att etableringsåldern har ökat med mellan 6 och 10 år sedan början på 1990-talet beroende på mått och datakälla. En viktig förklaring till det är att antalet högskolestudenter har ökat från 200 000 på 1990-talet till 400 000 idag.

Att människor börjar arbeta senare är en naturlig utveckling. Dels gör den allmänna välståndsutvecklingen att fler har möjlighet att ägna sig åt självutveckling, resa eller ta sabbatsår. Dels kräver den teknologiska utvecklingen och förändringar på arbetsmarknaden alltmer högutbildad arbetskraft.

Men det gäller att ha två tankar i huvudet samtidigt. En allt högre etableringsålder innebär också ett kortare yrkesliv, ytterligare svårigheter att finansiera den offentliga sektorn och lägre BNP per capita.

För det första måste vi våga tala om balansen mellan kvantitet och kvalitet i högskolan. Expansionen av den högre utbildningen har till stora delar varit motiverad – men den har gått för snabbt. Ungdomar med bristande förkunskaper och utbildningar som mer är förlängda gymnasiestudier är tydliga exempel på detta. I Sverige läser också många länge på högskolan. Andelen med minst femåriga utbildningar är nästan tre gånger så hög som genomsnittet i OECD. Sverige har den största andelen avhoppare i hela OECD.

För det andra börjar många studera sent. Genomsnittsåldern, som förvisso dras upp av några mycket gamla nybörjare, att börja studera är 24 år i Sverige jämfört med i snitt 22 år i OECD. Medianåldern att börja studera är 21 år. Inte ens en fjärdedel gör en direktövergång från gymnasiet. Det kan förstås vara både viktigt och trevligt att göra något annat än att studera direkt efter gymnasiet; många har ju dessutom ströjobb under den här perioden. Men samtidigt gör det utbildningen mindre lönsam och förkortar yrkeslivet.

Det kanske största problemet är att många studenter i Sverige tar lång tid på sig väl inne i högskolesystemet. Hela 17 procent av studenterna har kurser släpande två år bakåt i tiden. Studietiden, både medel och median, ligger på 6 år. I rapporten uppskattas etableringsåldern för högskoleutbildade till 30,5 år.

Den höga etableringsåldern beror till stor del på dåliga incitamentssystem.

Därför föreslår vi genomgripande reformer av utbildningssystemet.

  • Idag finns ett prestationskrav att studenten ska klara 62,5 procent av poängen som denne beviljats studiemedel för det första läsåret och 75 procent den efterföljande tiden. Dessa gränser bör höjas till 75 respektive 90 procent för att öka genomströmningen.
  • Efter 3,5 år införs ett krav på att ha klarat av motsvarande en kandidatutbildning för att få fortsätta att studera.
  • Den student som klarar av sina studier i tid erhåller en examensbonus motsvarande 50 000 kronor. Pengarna betalas ut kontant efter uttagen examen.
  • För alla utbildningar ska det krävas att man klarar ett för utbildningen särskilt anpassat inträdesprov. Den som går direkt från gymnasiet till studier behöver inte göra inträdesprovet.
  • Gör det möjligt att kräva högre betyg än godkänt som behörighetskrav till högskolan.
  • Efter tre års studier sänks bidragsdelen i studiemedlet från 28 procent till 10, lånedelen höjs i motsvarande grad.

Dessa reformer kan bidra till att sänka etableringsåldern för unga högskolestuderande med minst två år. Det vore en vinst för samhället, den högre utbildningen och, inte minst, för individerna.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Högskoleutbildade gör sen entré på arbetsmarknaden

KOMMENTAR Svenska högskolestudenter tar lång tid på sig att bli klara med utbildningen. Genomsnittet är sex år. Caroline af Ugglas och Tobias Krantz vill öka prestationskraven för att få en snabbare genomströmning.
NYHET Publicerad:

Effektivt totalförsvar kräver engagerade företag

KOMMENTAR Informationsutbyte med det offentliga, rimlig ersättning för åtaganden och likvärdiga förutsättningar mellan företag. Det är näringslivets krav för att engagera sig i totalförsvaret, skriver säkerhetsexpert Karl Lallerstedt.
NYHET Publicerad:

Danska lärdomar kan stärka Sveriges högutbildade

UTBILDNING För att göra Sveriges högutbildade mer gångbara på arbetsmarknaden kan Danmark vara en bra förebild, enligt en ny rapport. Men för att efterlikna den danska modellen krävs det att alla inom politiken, näringslivet och akademin vågar öppna för ett tätare samarbete.
NYHET Publicerad:

Förhastad slutsats om friskolornas betygssättning

KOMMENTAR De nationella proven speglar inte alla kunskaper som elever har i ett ämne. Därför kan inte proven ensamt vara rättesnöre för betygen, hävdar Anders Morin, välfärdspolitisk expert. Han anser att forskaren Jonas Vlachos drar förhastade slutsatser när han säger att friskolorna är för generösa i betygssättningen.
NYHET Publicerad:

Lättare ingripa mot kommunala skolor som missköts

KOMMENTAR Skolinspektionen ska lättare kunna ingripa mot kommunala skolor som inte sköter sig. Villkoren för olika skolformer blir mer likvärdiga. Det är bra, framför allt för eleverna, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Enögt om satsningar på forskningen

KOMMENTAR "I Odyssén lyckades Odysseus till slut överlista cykloperna och fly från deras ö. Genom en djupare och mer nyanserad forskningspolitisk debatt skulle vi också kunna hålla dem stången och samtidigt bidra till att lyfta svensk forskning". Det skriver Emil Görnerup, forsknings- och innovationspolitisk expert, i en replik på Kungliga Vetenskapsakademins debattartikel.
NYHET Publicerad:

Brottsligheten kostar 55 miljarder om året

KOMMENTAR För att hitta rätt strategi behöver den övergripande bilden av vilka brott som kostar samhället mest vara tydlig. Det menar säkerhetsexpert Karl Lallerstedt som pekar på möjligheten att myndigheter som Brottsförebyggande rådet och Statistiska centralbyrån får i uppdrag att kartlägga olika typer av brott och samhällskostnaderna för de samma.
NYHET Publicerad:

Regeringens AI-satsning riskerar att bli bortkastad

KOMMENTAR Regeringens aviserade satsning på att skapa en internationellt ledande samverkansmiljö för AI är i sig välkommen, menar Svenskt Näringslivs Christina Wainikka som dock efterlyser en struktur för att att hantera kunskapsbaserade tillgångar.
NYHET Publicerad:

Kommuner måste lyssna på lokala företagare

KOMMENTAR Trenden är tydlig. Det lokala företagsklimatet blir bättre. ”Vårt bästa råd till kommuner som vill fortsätta att utvecklas är att lyssna på företagen och låta sig inspireras av de kommuner som presterar bättre", skriver Christer Öhlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Nya förslag om datadelning för att stärka innovation och AI

KOMMENTAR EU-kommissionen har presenterat sitt tredje åtgärdspaket inom den digitala ekonomin kring datadelning. Den ska främjas både från offentlig och privat sektor. Kommissionen har i detta paket tydliga ambitioner att styra och reglera marknaden, skriver Carolina Brånby, jurist.
NYHET Publicerad:

Ensidigt perspektiv i Fokus om hamnkonflikten

KOMMENTAR Nyligen publicerade nyhetsmagasinet Fokus en artikel om hamnkonflikten i Göteborg. Tyvärr ger artikeln endast Hamnarbetarförbundets perspektiv och läsare som vill få en bättre förståelse för konflikten bör komplettera med andra källor, exempelvis medlarnas rapport, skriver Kjell Frykhammar, expert på arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor.
NYHET Publicerad:

HD-dom ger utländska studenter upprättelse

KOMMENTAR HD:s dom ger den amerikanska studenten Connie Dickinson pengarna tillbaka för en utbildning som inte höll måttet. En välkommen upprättelse, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

S bild av arbetskraftsinvandringen är verklighetsfrånvänd

KOMMENTAR Socialdemokraterna vill strama upp reglerna för arbetskraftsinvandring. Att en myndighet beslutar vilka arbetsgivare som ska få rekrytera från länder utanför EU, är en utgångspunkt som är verklighetsfrånvänd. Arbetsgivaren har den naturliga kunskapen om verksamhetens kompetensbehov, skriver arbetsmarknadsexpert Patrik Karlsson.
NYHET Publicerad:

Mantrat om ökade klyftor håller inte

KOMMENTAR Samhällsklyftor bekämpas bäst genom att människor går från bidrag till jobb, inte genom ökade bidrag eller höjda skatter. Diskussionen detta valår behöver fokusera på ekonomiska reformer. Retoriska slagord om ökade klyftor leder fel, skriver chefekonom Bettina Kashefi.
NYHET Publicerad:

Fler aktörer i framtidens högskolelandskap

UTBILDNING Högskolan får det allt svårare att möta behoven på en snabbrörlig arbetsmarknad. Efterfrågan på andra utbildningsformer ökar. Att mångfalden inom den högre utbildningen ökar är positivt men det finns utmaningar, menar Tobias Krantz, chef för utbildning på Svenskt Näringsliv. ”Det leder såklart till frågor om hur validering, kvalitetssäkring och finansieringen kommer att se ut i framtiden”, säger han.
NYHET Publicerad:

Regeringens höjda krav driver bort välfärdsföretag

KOMMENTAR Oseriösa välfärdsföretag ska drivas bort. Det är grundtanken med regeringens förslag om ägar- och ledningsprövning. Anders Morin, välfärdspolitiskt ansvarig, ser flera brister med förslaget. Bland annat försvåras nyetableringar av höga krav på eget kapital, skriver han.
NYHET Publicerad:

Positivt med enklare vägar till yrkesutbildningar

KOMMENTAR Det är angeläget att gruppen utan behörighet till gymnasieskolans nationella program ges förutsättningar att klara sina utbildningar bättre än vad de gör idag, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert. 
NYHET Publicerad:

Sverige behöver en samlad FoU-politik

KOMMENTAR Ett forskningspolitiskt helhetsgrepp fokuserar på forskning som bedrivs i näringslivet och samhället utanför lärosätena och de offentliga forskningsinstitutionerna. Samtidigt måste synsättet vara brett och inkludera många politikområden, inte bara utbildning och forskning, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Friåret i ny skepnad – knappast vad svensk arbetsmarknad behöver

KOMMENTAR En statlig utredning föreslår en ny modell kallad utvecklingsledighet. ”Att återigen satsa stora pengar på att ge de som redan har jobb betalt för att vara frånvarande från arbetet, är knappast vad svensk arbetsmarknad behöver, skriver arbetsrättsjurist Niklas Beckman. 
NYHET Publicerad:

Mer och längre utbildning inte alltid lösningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Släpp in fler privata aktörer i vägledningen som kan matcha personer direkt mot jobb, inrätta en one-stop-shop för de som invandrar till Sverige och utvidga möjligheten till provtjänstgöring för att nå legitimation. Det är framkomliga vägar för att snabba på etableringen och därmed integrationen, skriver Mikaela Almerud, högskolepolitisk expert.