NYHET15 juni 2016

Unik dom gör det möjligt att reklamera utbildning

Nyligen offentliggjordes en revolutionerande dom gällande svensk högskolepolitik. Det är ett rättsfall där en amerikansk student, Connie Askenbäck, har stämt Mälardalens högskola på grund av att den utbildning hon gått, och betalat för, brustit i kvalitet. Mälardalens högskola döms att betala tillbaka studieavgiften, ränta och rättegångskostnader, skriver Mikaela Almerud, högskoleexpert.

Västmanlands tingsrätt skriver i sitt pressmeddelande att det inte finns någon särskild lag eller rättspraxis som gäller förhållandet mellan studenter och högskolor. Tingsrätten konstaterar att högskoleutbildning har offentligrättsliga drag men att själva undervisningen är en tjänst, som hon betalat för, och därigenom har ett avtal uppkommit. På grund av brister i kvaliteten har Mälardalens högskola brutit sin del av avtalet och blir därför återbetalningsskyldiga studieavgiften plus ränta och rättegångskostnader.

Hur rättsfallet slutligen avgörs är ännu inte avgjort men tingsrättens dom kan ändå vara startskottet till ett paradigmskifte där studenterna inte längre är rättslösa, där de ses som köpare av tjänster med det konsumentskydd det innebär. Det synsättet möjliggör högre krav på åtaganden från både studenter och utbildningsanordnare.

Ett sådant synsätt tydliggör också behovet av information till potentiella studenter om sådant som berör sådant som utbildningarnas kvalitet, studenternas möjlighet att etablera sig efter examen, ingångslöner och yrkesspridning. Allt för att skapa tydliga förväntningar.

En intressant aspekt i detta är att det var det förra kvalitetssäkringssystemet som möjliggjort domen, eftersom alla utbildningar granskades inom ramen för det. Med det nya kvalitetssystem som föreslagits och som börjar gälla i år minskar den möjligheten då det främst är lärosätenas egna kvalitetssystem som ska granskas. Utvärderingar på utbildningsnivå, s.k. utbildningsutvärderingar kommer att göras men enligt Universitetskanslersämbetet preliminärt bara för yrkesutbildningarna.

Reaktionerna på domen lär vara många och varierande. Det faktum att man slagit fast att utbildning är att betrakta som en tjänst är banbrytande. Det ska bli mycket spännande att se hur det utvecklas. Fortsättning följer.

Utbildning
Skriven avMikaela Almerud
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist