Flygplan från SAS tankar biobränsle på Arlanda

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.

Den första februari flög det svenska flygbolaget BRA mellan Bromma och Umeå med biobränsle i tankarna. Det var gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA som spädde ut den vanliga flygbensinen till 45 procent. Resultat: en minskning av koldioxidutsläppen med 65 procent. Det är i princip på samma nivå som regeringen vill att utsläppen ska ha minskat till år 2030.

Det går alltså att genomföra idag, 13 år innan regeringens målsättning och görs helt på branschens eget initiativ.

Men nu varnar flygbranschen för att regeringen själva håller på att sätta krokben för den utvecklingen.

– Flygskatten gör att våra incitament att investera i ny teknik, nya flygplan och på så sätt minska vår miljöpåverkan försvinner, säger Emma Sandsjö, informationschef på flygbolaget BRA när hon i dagarna deltog i ett remisseminarium om flygskatten som Stockholms Handelskammare och branschorganisationen Svenskt Flyg arrangerade.

Samma budskap kommer från flera av de flygbolag som är verksamma i Sverige.

– Det kommer att starta en kedjereaktion. Minskad efterfrågan, högre pris, glesare flygtidtabell, lägre intjäning, mindre pengar att köpa nya miljövänligare flygplan, säger Hans Ollongren på SAS.

Det är det extrema konkurrensläget och de lövtunna marginalerna inom flygbranschen som direkt påverkas av regeringens flygskatt.

– Många säger att det är ju bara en knapp hundring på inrikestrafiken men hos oss, vi flyger drygt 20 miljoner passagerare varje år, blir det rätt många hundringar, särskilt när våra marginaler på en inrikesbiljett motsvarar ungefär en kopp kaffe, fortsätter Hans Ollongren.

Den föreslagna skatten som enligt planerna ska gälla från den 1 januari 2018, är 80 kronor per enkelresa inrikes och 430 kronor på en längre utrikesresa. De kostnaderna debiteras flygbolagen i klump varpå det är upp till respektive flygbolag att bestämma hur de ska tas ut. Att lägga allt på passagerarna tror inte flygbolagen själva på, kanske hälften. För flygbolaget BRA innebär det att av en årlig skattekostnad på cirka 200 miljoner belastas det egna resultat med 100 miljoner.

– Vi har inga såna pengar att hämta direkt och vi skulle hellre lägga dem på ny och hållbar teknik, säger Emma Sandsjö.

Ett av många problem med flygskatten är att den läggs rakt över alla flygningar. Det finns inte någon differentiering liknande fordonsskatten där miljövänligare bilar är skattesubventionerade medan bilar med stora utsläpp beskattas hårdare. Ett äldre flygplan som flyger nästan tomt beläggs med samma skatt som ett nytt och fullsatt flygplan. Miljöpåverkan är densamma men det nya och miljöeffektivare flygplanet ger betydligt mer skatt till staten när det borde vara tvärtom.

– Flygskatten är lika för alla typer av flygplan, vilket är korkat. Lika korkat är det att skatten är lika för alla i vårt avlånga land där flyg ibland är enda alternativet. Det ger misstanken om att det enbart är en fiskal skatt och inte en skatt med ambition att minska flygets miljöpåverkan, säger Mattias Goldman från tankesmedjan Fores.

Enligt regeringen egna beräkningar kommer flygskatten att ge enbart marginella effekter på utsläppen. Samtidigt har branschens egna investeringar gett betydligt större effekt genom åren.

– Faktum är att vi idag förbrukar lika mycket jetbränsle som 1980 trots att flygtrafiken är mångdubbelt större. Det har skett genom att vi idag har större och bättre flygplan och effektivare motorer. Det är en utveckling som skett på vårt eget initiativ, vår egen vilja att bli effektivare, utan hotande skatt, säger Hans Ollongren.

Viljan att själva vara med och driva på utvecklingen av ett mer hållbart flyg finns kvar, vare sig det inför en skatt eller inte. I många fall är ambitionerna hos flygbolagen dessutom högre ställda än de som regeringen satt som mål, det visade BRA’s biobränsleflygning nyligen.

Anna Wilson är generalsekreterare i föreningen Svenskt Flyg:

– Det finns krav på oss i branschen och dem vill vi möta. Business as usual är ingen lösning men skatten äventyrar möjligheterna och viljan att vara med och utveckla ett hållbart flyg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vårdföretagarna: Ny moms slår mot kompetensförsörjning i vården

SKATT Ett besked om att inhyrd vårdpersonal ska beläggas med 25 procent moms får stark kritik från landets privata vårdgivare. ”Det är ett hot mot hela vårdsektorns kompetensförsörjning”, säger Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör på Vårdföretagarna.
NYHET Publicerad:

Sänkta skatter gör Sverige attraktivt

DEBATT Sverige måste ha konkurrenskraftiga villkor för företagande. Därför behövs lägre ägarbeskattning, sänkta marginalskatter och ett konkurrenskraftigt system för bolagsskatt. Det skriver Staffan Bohman, ordförande i Näringslivets Skattedelegation, och Johan Fall, chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

”En ovärdig debatt om flyget”

FLYGSKATT Opinionen är kraftigt mot flygresandet. Den 1 april införs dessutom flygskatten i Sverige trots ett stort motstånd från flygbranschen. "Den kommer inte att minska flygandet och utsläppen. Då är branschens egna initiativ bättre men de får inte genomslag. I dagsläget pågår en ovärdig debatt om flyget", menar vd:n för Svenska Flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Miljardnota med återinförd revisionsplikt

SKATT Motståndet mot förslaget att återinföra revisionsplikten för mindre företag är massivt. Svenskt Näringsliv, HUI och Småföretagarna är mycket kritiska. ”Vi vill istället att fler företag undantas från revisionsplikten”, säger redovisningsexperten Claes Norberg vid Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

"Skattereform kräver konkurrenskraftiga skatter"

SKATTER Ett oförändrat skattetryck, är ingen bra utgångspunkt för en omfattande skattereform, enligt vd Carola Lemne. Hon vill se skatter som stimulerar till arbete, sparande och investeringar.
NYHET Publicerad:

Exitskatten totalsågad av industrijätten

REMISSVAR Remisstiden för den så kallade exitskatten har gått ut, och den svidande kritiken har inte låtit vänta på sig. Av 85 inkomna remissvar, tillstyrker endast två instanser förslaget i sin helhet. Affärstoppen Carl Bennet menar att förslaget riskerar att hämma svensk företagsutveckling.
NYHET Publicerad:

"Skattereglerna ökar inte kostnaderna i vården"

ENTREPRENÖRSSKATTEN Finansminister Magdalena Andersson hävdar att det numera nedlagda förslaget om ändrad entreprenörsskatt, hade kunnat få bukt med vårdens beroende av hyrpersonal. Nu svarar experter på utspelet, och menar att förslaget inte har något med bemanningssituationen att göra.
NYHET Publicerad:

"Stoppa nya arvsskatten"

DEBATT Slopandet av arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatterna gav Sverige en tryggare status som stabil hemvist för företagande och ägande. Men nu föreslår Skatteverket och Finansdepartementet en ”exitskatt”, vilket skulle innebära en ny arvsskatt i samband med utlandsflytt. Diskussionen är djupt olycklig och förslaget rimmar illa med EU:s fria rörlighet. Vi behöver en växande ekonomi som skapar nya jobb för fler och resurser för välfärden, skriver Carola Lemne och Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Flygbransch ser hellre miljövänligt bränsle än flygskatt

SKATT Flygskatten ger inte några tydliga miljöeffekter. Det menar till och med miljöorganisationerna. Ändå tänker regeringen gå vidare med förslaget. Om den ändå införs, varför inte göra som i Norge och använda skatteintäkterna till att öka tillgången på miljövänligt flygbränsle, menar den svenska flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Glada miner efter utebliven skattehöjning

SKATTER Beskedet att regeringen backar från skatteförslaget om nya regler för delägare i fåmansbolag får många småföretagare att pusta ut och känna glädje. ”Fantastiskt roligt och skönt", säger företagaren Charlotta Holmquist.
NYHET Publicerad:

Skadliga skatteförslag skrotas

KOMMENTAR För näringslivet behövs åtgärder som stärker konkurrenskraften istället för de skadliga skattehöjningar som regeringen nu har stoppat i malpåse.
NYHET Publicerad:

Flygskatt kan slå ut tiotusentals jobb

SKATT Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten – ett handelshinder

KOMMENTAR Första juli börjar en ny kemikalieskatt att gälla. Den ska redovisas och betalas inom fem dagar. Näringslivet protesterar. I kölvattnet följer administrativt krångel, konkurrensnackdelar och inga positiva miljöeffekter, skriver skatteexpert Torbjörn Spector.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.