Flygplan från SAS tankar biobränsle på Arlanda

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.

Den första februari flög det svenska flygbolaget BRA mellan Bromma och Umeå med biobränsle i tankarna. Det var gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA som spädde ut den vanliga flygbensinen till 45 procent. Resultat: en minskning av koldioxidutsläppen med 65 procent. Det är i princip på samma nivå som regeringen vill att utsläppen ska ha minskat till år 2030.

Det går alltså att genomföra idag, 13 år innan regeringens målsättning och görs helt på branschens eget initiativ.

Men nu varnar flygbranschen för att regeringen själva håller på att sätta krokben för den utvecklingen.

– Flygskatten gör att våra incitament att investera i ny teknik, nya flygplan och på så sätt minska vår miljöpåverkan försvinner, säger Emma Sandsjö, informationschef på flygbolaget BRA när hon i dagarna deltog i ett remisseminarium om flygskatten som Stockholms Handelskammare och branschorganisationen Svenskt Flyg arrangerade.

Samma budskap kommer från flera av de flygbolag som är verksamma i Sverige.

– Det kommer att starta en kedjereaktion. Minskad efterfrågan, högre pris, glesare flygtidtabell, lägre intjäning, mindre pengar att köpa nya miljövänligare flygplan, säger Hans Ollongren på SAS.

Det är det extrema konkurrensläget och de lövtunna marginalerna inom flygbranschen som direkt påverkas av regeringens flygskatt.

– Många säger att det är ju bara en knapp hundring på inrikestrafiken men hos oss, vi flyger drygt 20 miljoner passagerare varje år, blir det rätt många hundringar, särskilt när våra marginaler på en inrikesbiljett motsvarar ungefär en kopp kaffe, fortsätter Hans Ollongren.

Den föreslagna skatten som enligt planerna ska gälla från den 1 januari 2018, är 80 kronor per enkelresa inrikes och 430 kronor på en längre utrikesresa. De kostnaderna debiteras flygbolagen i klump varpå det är upp till respektive flygbolag att bestämma hur de ska tas ut. Att lägga allt på passagerarna tror inte flygbolagen själva på, kanske hälften. För flygbolaget BRA innebär det att av en årlig skattekostnad på cirka 200 miljoner belastas det egna resultat med 100 miljoner.

– Vi har inga såna pengar att hämta direkt och vi skulle hellre lägga dem på ny och hållbar teknik, säger Emma Sandsjö.

Ett av många problem med flygskatten är att den läggs rakt över alla flygningar. Det finns inte någon differentiering liknande fordonsskatten där miljövänligare bilar är skattesubventionerade medan bilar med stora utsläpp beskattas hårdare. Ett äldre flygplan som flyger nästan tomt beläggs med samma skatt som ett nytt och fullsatt flygplan. Miljöpåverkan är densamma men det nya och miljöeffektivare flygplanet ger betydligt mer skatt till staten när det borde vara tvärtom.

– Flygskatten är lika för alla typer av flygplan, vilket är korkat. Lika korkat är det att skatten är lika för alla i vårt avlånga land där flyg ibland är enda alternativet. Det ger misstanken om att det enbart är en fiskal skatt och inte en skatt med ambition att minska flygets miljöpåverkan, säger Mattias Goldman från tankesmedjan Fores.

Enligt regeringen egna beräkningar kommer flygskatten att ge enbart marginella effekter på utsläppen. Samtidigt har branschens egna investeringar gett betydligt större effekt genom åren.

– Faktum är att vi idag förbrukar lika mycket jetbränsle som 1980 trots att flygtrafiken är mångdubbelt större. Det har skett genom att vi idag har större och bättre flygplan och effektivare motorer. Det är en utveckling som skett på vårt eget initiativ, vår egen vilja att bli effektivare, utan hotande skatt, säger Hans Ollongren.

Viljan att själva vara med och driva på utvecklingen av ett mer hållbart flyg finns kvar, vare sig det inför en skatt eller inte. I många fall är ambitionerna hos flygbolagen dessutom högre ställda än de som regeringen satt som mål, det visade BRA’s biobränsleflygning nyligen.

Anna Wilson är generalsekreterare i föreningen Svenskt Flyg:

– Det finns krav på oss i branschen och dem vill vi möta. Business as usual är ingen lösning men skatten äventyrar möjligheterna och viljan att vara med och utveckla ett hållbart flyg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kilometerskatten bromsar klimatsmarta transporter

TV Arla är ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020. Nu varnar företaget för att kilometerskatten inte hjälper det framgångsrika klimatarbetet.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.
NYHET Publicerad:

Försämra inte entreprenörsskatten

KOMMENTAR I Svenskt Näringslivs remissvar om de förslag till skärpt entreprenörsbeskattning riktas kritik mot en ökad skattebelastning om närmare 5 miljarder kronor. Mest allvarligt är de negativa signaler till företagande som förslaget innebär och att detta i förlängningen riskerar hålla tillbaka utvecklingen för investeringarna och jobben, skriver Johan Fall chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

Nu slår nya pensionsskatten till

SKATTER Försäkringsbranschen och dess kunder skulle drabbas hårt om regeringens nya finansskatt blir verklighet. Om förslaget går igenom blir försäkringsavgifterna högre och pensionerna lägre. Det är snarare en pensionsskatt, menar flera aktörer i försäkringsbranschen.
NYHET Publicerad:

Höjd farledsavgift stoppar miljövänliga sjötransporter

TV Minskat antal sjötransporter och sämre konkurrenskraft för svenska hamnar. Den höjda farledsavgiften ger negativa effekter för både miljön och näringslivet i norra Sverige. "Vi omvärderar hela vår investering i en ny produktionsanläggning", meddelar ett byggföretag i Piteå.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt slår hårt mot Polarbröd

KILOMETERSKATT Regeringens motivering till varför en kilometerskatt behövs håller inte. Den kommer snarare stjälpa än hjälpa det utvecklingsarbete kring fossilfritt bränsle som redan pågår. Det säger Polarbröds logistikchef Johan Granberg. ”Baserat på regeringens motivering så missar de målet fullständigt”.
NYHET Publicerad:

Ny blogg sprider ljus över skattefrågorna

NY BLOGG Engagemang bland företagare, många politiska förslag och en händelserik omvärld gör att skatterna väntas diskuteras flitigt under 2017. Därför startas bloggen "Fokus på skatterna". "Vi ser att skattefrågorna hamnar högt på agendan framöver och bloggen ska fungera som en kanal för att nå ut med information, analyser och kommentarer," säger Johan Fall, chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

Finansskatt slår hårt mot Stockholm

SKATT Nya siffror från Stockholms Handelskammare visar att den föreslagna finansskatten riskerar leda till att närmare 10 000 finansjobb går förlorade. "Dessutom är tajmingen sällsynt dålig eftersom vi faktiskt har möjlighet att locka till oss finansinstitut från London i och med brexit", säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
NYHET Publicerad:

Finansskatten hotar tusentals jobb

SKATT En ny finansskatt skulle hota tusentals jobb och svenska företags konkurrenskraft. Johan Hansing är chefekonom på Svenska Bankföreningen, och han hoppas att regeringen lystrar till kritiken. "Oavsett vad man tycker om behovet och lämpligheten att beskatta finanssektorn så är min slutsats att utredningens förslag är ett särskilt dåligt sätt att göra det på".
NYHET Publicerad:

Finansskatt skulle drabba fler än 300 000 företag

KOMMENTAR Hundratusentals företag påverkas negativt av den föreslagna skatten på finansiella tjänster. Konsekvensen är utflyttning av företag och färre jobb, skriver skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Nya skatteregler stoppar investeringar i småföretag

REGELKRÅNGEL Småföretagaren Maud Spencer tvingas öka sin lön till 74 000 kronor i månaden för att hennes närstående ska bli kvar som investerare i företaget. Det är en absurd konsekvens av de nya 3:12-reglerna. ”Jag kan inte höja min lön till 74 000 kronor i månaden, det kan ingen småföretagare göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Skribent gör skattefrågor begripliga

UTMÄRKELSE Ledarskribent Per Gudmundson tilldelas Näringslivets Skattedelegations mediapris på 100 000 kronor. Enligt ordförande Staffan Bohman, så har han förmåga att göra problematiken kring skatter relevant för alla.
NYHET Publicerad:

Flygskatt hotar arbetstillfällen i norr

FLYGSKATT Flygskatten hotar tillväxten på landsbygden. För konsultföretaget Agio, som har verksamhet i Luleå, Kiruna och Stockholm, ökar flygkostnaderna med 100 000 kronor per år. ”Vi kommer att överleva, men det är ännu en distanskostnad. Man blir mer försiktig med att anställa på landsbygden”, säger Richard Jonsson, vd.
NYHET Publicerad:

En svensk flygskatt minskar inte koldioxidutsläppen

KOMMENTAR I eftermiddag presenteras utredningen om en svensk flygskatt. Syftet med en flygskatt, som anges i utredningens direktiv är, att minska flygets klimatpåverkan. Att utredningen ens har tillsatts är svårt att förstå, när det är uppenbart att en svensk flygskatt inte minskar de globala koldioxidutsläppen, menar Maria Sunér Fleming, energi- och klimatexpert.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten – dårarnas paradis

KILOMETERSKATTEN Pelle Sallin har varit företagare sedan 1970-talet, aldrig har han sett ett politiskt förslag som kommer att slå så hårt som kilometerskatten. För hans äggpackeri innebär det 1,6 miljoner kronor i ökade kostnader. ”Det är fascinerande att man kan komma med en så dum idé", säger han.
NYHET Publicerad:

Ny skatt slår brett mot näringslivet

KOMMENTAR Ett nytt utredningsförslag om en skatt på finanssektorn kommer, om det genomförs, att drabba hela näringslivet i form av ökade kostnader, men också mer krångel och sämre service. Förslaget är skadligt eftersom det motverkar konkurrenskraften och driver bort jobb, skriver Johan Fall, chef på Skatteavdelningen.
NYHET Publicerad:

Miljonsmäll för mjölkbönder i norr

KILOMETERSKATTEN Mjölkbönderna är redan hårt ansatta av låga mjölkpriser och ökad internationell konkurrens. Nu kommer hotet om kilometerskatten som ännu ett dråpslag mot branschen. ”För en genomsnittlig mjölkgård i norr kommer det att bli en kostnadsökning på 100 000 kronor per år. Det är pengar som inte finns”, säger Henrik Wahlberg, ordförande för Norrmejerier.