Flygplan från SAS tankar biobränsle på Arlanda

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.

Den första februari flög det svenska flygbolaget BRA mellan Bromma och Umeå med biobränsle i tankarna. Det var gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA som spädde ut den vanliga flygbensinen till 45 procent. Resultat: en minskning av koldioxidutsläppen med 65 procent. Det är i princip på samma nivå som regeringen vill att utsläppen ska ha minskat till år 2030.

Det går alltså att genomföra idag, 13 år innan regeringens målsättning och görs helt på branschens eget initiativ.

Men nu varnar flygbranschen för att regeringen själva håller på att sätta krokben för den utvecklingen.

– Flygskatten gör att våra incitament att investera i ny teknik, nya flygplan och på så sätt minska vår miljöpåverkan försvinner, säger Emma Sandsjö, informationschef på flygbolaget BRA när hon i dagarna deltog i ett remisseminarium om flygskatten som Stockholms Handelskammare och branschorganisationen Svenskt Flyg arrangerade.

Samma budskap kommer från flera av de flygbolag som är verksamma i Sverige.

– Det kommer att starta en kedjereaktion. Minskad efterfrågan, högre pris, glesare flygtidtabell, lägre intjäning, mindre pengar att köpa nya miljövänligare flygplan, säger Hans Ollongren på SAS.

Det är det extrema konkurrensläget och de lövtunna marginalerna inom flygbranschen som direkt påverkas av regeringens flygskatt.

– Många säger att det är ju bara en knapp hundring på inrikestrafiken men hos oss, vi flyger drygt 20 miljoner passagerare varje år, blir det rätt många hundringar, särskilt när våra marginaler på en inrikesbiljett motsvarar ungefär en kopp kaffe, fortsätter Hans Ollongren.

Den föreslagna skatten som enligt planerna ska gälla från den 1 januari 2018, är 80 kronor per enkelresa inrikes och 430 kronor på en längre utrikesresa. De kostnaderna debiteras flygbolagen i klump varpå det är upp till respektive flygbolag att bestämma hur de ska tas ut. Att lägga allt på passagerarna tror inte flygbolagen själva på, kanske hälften. För flygbolaget BRA innebär det att av en årlig skattekostnad på cirka 200 miljoner belastas det egna resultat med 100 miljoner.

– Vi har inga såna pengar att hämta direkt och vi skulle hellre lägga dem på ny och hållbar teknik, säger Emma Sandsjö.

Ett av många problem med flygskatten är att den läggs rakt över alla flygningar. Det finns inte någon differentiering liknande fordonsskatten där miljövänligare bilar är skattesubventionerade medan bilar med stora utsläpp beskattas hårdare. Ett äldre flygplan som flyger nästan tomt beläggs med samma skatt som ett nytt och fullsatt flygplan. Miljöpåverkan är densamma men det nya och miljöeffektivare flygplanet ger betydligt mer skatt till staten när det borde vara tvärtom.

– Flygskatten är lika för alla typer av flygplan, vilket är korkat. Lika korkat är det att skatten är lika för alla i vårt avlånga land där flyg ibland är enda alternativet. Det ger misstanken om att det enbart är en fiskal skatt och inte en skatt med ambition att minska flygets miljöpåverkan, säger Mattias Goldman från tankesmedjan Fores.

Enligt regeringen egna beräkningar kommer flygskatten att ge enbart marginella effekter på utsläppen. Samtidigt har branschens egna investeringar gett betydligt större effekt genom åren.

– Faktum är att vi idag förbrukar lika mycket jetbränsle som 1980 trots att flygtrafiken är mångdubbelt större. Det har skett genom att vi idag har större och bättre flygplan och effektivare motorer. Det är en utveckling som skett på vårt eget initiativ, vår egen vilja att bli effektivare, utan hotande skatt, säger Hans Ollongren.

Viljan att själva vara med och driva på utvecklingen av ett mer hållbart flyg finns kvar, vare sig det inför en skatt eller inte. I många fall är ambitionerna hos flygbolagen dessutom högre ställda än de som regeringen satt som mål, det visade BRA’s biobränsleflygning nyligen.

Anna Wilson är generalsekreterare i föreningen Svenskt Flyg:

– Det finns krav på oss i branschen och dem vill vi möta. Business as usual är ingen lösning men skatten äventyrar möjligheterna och viljan att vara med och utveckla ett hållbart flyg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fler bör visa vad arbetskraften kostar

SKATT Fler väljer att redovisa arbetsgivaravgiften på lönebeskedet – men okunskapen är fortfarande stor. ”Det borde ligga i allas intresse att medvetandegöra vilka avgifter och skatter som man faktiskt betalar”, säger företagaren Bertil Wahlström.
NYHET Publicerad:

Fel att satsa på en enda stor skattereform

SKATTER För att skapa tillväxt och välstånd i vår ekonomi är innehållet viktigare än formen på en skattereform och fokus måste vara på konkurrenskraft. Snarare än en reform behövs flera stycken. Och vi måste börja med att åtgärda det skadligaste först. Det anser Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Företagare bekräftar: Ökad investeringsvilja med lägre skatt

SKATT En studie från tyska IFO-institutet visar att Sveriges BNP skulle öka med 3,1 procent och sysselsättningen med motsvarande ca 35 000 personer om skatten på kapitalinkomst sänks från 30 till 20 procent.
NYHET Publicerad:

Brett stöd för förslag om sänkt kapitalinkomstskatt

SKATT Varannan svensk anser att sänkt skatt på kapitalinkomster får positiva effekter. Färska beräkningar från tyska IFO-institutet visar att privata investeringar ökar med över sex procent om kapitalskatten sänks, enligt ett förslag från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Uppsats om EU:s skatteflyktsdirektiv prisas

STIPENDIUM Amanda Du Rietz tilldelas Svenskt Näringslivs pris för bästa studentuppsats om skatter.
NYHET Publicerad:

Nöjda miner bland turismföretagare efter momsbesked

SKATT Regeringen och samverkanspartierna drar tillbaka förslaget om höjd moms för naturguider. Norrländska turismföretagare pustar ut.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten bör avskaffas

KOMMENTAR Skatten på elektronik och vitvaror är inte ändamålsenlig och leder bland annat till dubbelbeskattning av begagnade produkter. Kemikalieskatten är en fiskal skatt i gröna kläder, som aldrig borde ha införts, skriver skattejuristen Robert Lönn.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv utlyser stipendium för bästa examensuppsats om skatter

TÄVLING Svenskt Näringsliv tar nu emot nomineringar till sin uppsatstävling för kandidat-, master- och magisteruppsatser skrivna om skatter.
NYHET Publicerad:

"Rättssäkerheten i skattelagstiftningen måste stärkas"

DEBATT Rättssäkerheten vid beskattning behöver stärkas omgående. Ofullständigt utredda lagförslag, bristfälliga konsekvensutredningar, orimliga remisstider och nonchalans mot Lagrådets kritik avskräcker, skriver skattechef Johan Fall och skatteexpert Lynda Ondrasek Olofsson.
NYHET Publicerad:

Stark kritik mot utvidgad kemikalieskatt

SKATT Kemikalieskatten har fått stark kritik från elektronikbranschen. Men i överenskommelsen mellan C,L, S och MP ska skatten inte avskaffas – tvärtom. Nu drabbas ännu en bransch.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv hyllar Amandas skatteuppsats

STIPENDIUM Amanda Östlund Tjernström. Lägg namnet på minnet. Hon är den första studenten som tilldelas Svenskt Näringslivs stipendium för bästa uppsats om skatter. Priset är på 15 000 kronor och delades ut på torsdagen.
NYHET Publicerad:

Tre av fyra svenskar underskattar hur mycket de betalar i skatt

KOMMENTAR Företagare kan göra skillnad och öka kunskapen om skatter. Idag visar hela 39 procent av företagen hela lönen på lönebeskeden men det behöver bli fler för att vi ska få en skattedebatt som handlar om hela skatten, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Norrlandsföretagare i uppror mot momshöjning

SKATT Från 6 till 25 procent. Höjd moms slår hårt mot Norrlandsföretagare som sysslar med naturturism. ”För vår bransch är det inget annat än en ren katastrof", säger Göran Widén, vd för Brändö Konferens & Fritidsby utanför Luleå.
NYHET Publicerad:

En budget som stimulerar arbete

SAMHÄLLSEKONOMI Moderaternas och Kristdemokraternas budget rymmer flera företagarvänliga reformer, enligt chefekonom Bettina Kashefi. "Det man gör för att förstärka jobbskatteavdraget är nödvändigt eftersom företagen skriker efter kompetens."
NYHET Publicerad:

Studentuppsats uppmärksammas

NYTT PRIS Amanda Östlund Tjernström är först att vinna Svenskt Näringslivs nyinstiftade uppsatstävling om skatter. Priset är på 15 000 kronor. "Stipendiaten skriver på ett initierat sätt om en av de senaste årens mest uppmärksammade skattefrågor för näringslivet", skriver juryns ordförande professor Claes Norberg i motiveringen.
NYHET Publicerad:

Näringslivstoppar sågar svenska skatter: "På väg åt fel håll"

SKATTER Höga skatter på arbete, ägande och entreprenörskap bromsar Sveriges konkurrenskraft, påpekade tunga näringslivsföreträdare och forskare under ett seminarium i samband med att Näringslivets Skattedelegation firade 100 år. ”Världen förändras och vi kan inte bara nöja oss med att hänga med, vi måste ta täten”, sa Jacob Wallenberg, ordförande Investor.
NYHET Publicerad:

Skattereformer som stärker konkurrenskraften

DEBATT Världens högsta marginalskatt måste bort, företagens vinstbeskattning måste vara konkurrenskraftig och rättssäkerheten i skattesystemet måste förbättras är några förändringar som Staffan Bohman, ordförande i Näringslivets Skattedelegation, förespråkar.
NYHET Publicerad:

Välkommet nej till digitalskatt

EU EU-kommissionen har förslagit en ny skatt på vissa digitala tjänster. Skatten skulle ha många negativa konsekvenser för svensk ekonomi. Det är välkommet att Magdalena Andersson står fast vid sitt nej till förslaget, säger Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Företagen behöver fortsatt tempo i skattearbetet

SKATTER Hur skattepolitiken blir de kommande fyra åren är svårt att sia om med tanke på det oklara läget i riksdagen. Samtidigt är det viktigt att inte tappa tempo i skattearbetet, enligt Johan Fall, chef för skatteavdelningen. ”Samtliga partier behöver ta sig i kragen”, säger han.
NYHET Publicerad:

Likgiltiga förvaltningsdomstolar fick advokat att hoppa av

RÄTTSSÄKERHET Ointresse från rätten fick advokaten Olle Flygt att sluta processa i förvaltningsdomstolarna. Numera väljer han att arbeta i allmänna domstolar och inför skiljenämnder, där allt fungerar mycket bättre, skriver nyhetstjänsten fplus.