Flygplan från SAS tankar biobränsle på Arlanda

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.

Den första februari flög det svenska flygbolaget BRA mellan Bromma och Umeå med biobränsle i tankarna. Det var gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA som spädde ut den vanliga flygbensinen till 45 procent. Resultat: en minskning av koldioxidutsläppen med 65 procent. Det är i princip på samma nivå som regeringen vill att utsläppen ska ha minskat till år 2030.

Det går alltså att genomföra idag, 13 år innan regeringens målsättning och görs helt på branschens eget initiativ.

Men nu varnar flygbranschen för att regeringen själva håller på att sätta krokben för den utvecklingen.

– Flygskatten gör att våra incitament att investera i ny teknik, nya flygplan och på så sätt minska vår miljöpåverkan försvinner, säger Emma Sandsjö, informationschef på flygbolaget BRA när hon i dagarna deltog i ett remisseminarium om flygskatten som Stockholms Handelskammare och branschorganisationen Svenskt Flyg arrangerade.

Samma budskap kommer från flera av de flygbolag som är verksamma i Sverige.

– Det kommer att starta en kedjereaktion. Minskad efterfrågan, högre pris, glesare flygtidtabell, lägre intjäning, mindre pengar att köpa nya miljövänligare flygplan, säger Hans Ollongren på SAS.

Det är det extrema konkurrensläget och de lövtunna marginalerna inom flygbranschen som direkt påverkas av regeringens flygskatt.

– Många säger att det är ju bara en knapp hundring på inrikestrafiken men hos oss, vi flyger drygt 20 miljoner passagerare varje år, blir det rätt många hundringar, särskilt när våra marginaler på en inrikesbiljett motsvarar ungefär en kopp kaffe, fortsätter Hans Ollongren.

Den föreslagna skatten som enligt planerna ska gälla från den 1 januari 2018, är 80 kronor per enkelresa inrikes och 430 kronor på en längre utrikesresa. De kostnaderna debiteras flygbolagen i klump varpå det är upp till respektive flygbolag att bestämma hur de ska tas ut. Att lägga allt på passagerarna tror inte flygbolagen själva på, kanske hälften. För flygbolaget BRA innebär det att av en årlig skattekostnad på cirka 200 miljoner belastas det egna resultat med 100 miljoner.

– Vi har inga såna pengar att hämta direkt och vi skulle hellre lägga dem på ny och hållbar teknik, säger Emma Sandsjö.

Ett av många problem med flygskatten är att den läggs rakt över alla flygningar. Det finns inte någon differentiering liknande fordonsskatten där miljövänligare bilar är skattesubventionerade medan bilar med stora utsläpp beskattas hårdare. Ett äldre flygplan som flyger nästan tomt beläggs med samma skatt som ett nytt och fullsatt flygplan. Miljöpåverkan är densamma men det nya och miljöeffektivare flygplanet ger betydligt mer skatt till staten när det borde vara tvärtom.

– Flygskatten är lika för alla typer av flygplan, vilket är korkat. Lika korkat är det att skatten är lika för alla i vårt avlånga land där flyg ibland är enda alternativet. Det ger misstanken om att det enbart är en fiskal skatt och inte en skatt med ambition att minska flygets miljöpåverkan, säger Mattias Goldman från tankesmedjan Fores.

Enligt regeringen egna beräkningar kommer flygskatten att ge enbart marginella effekter på utsläppen. Samtidigt har branschens egna investeringar gett betydligt större effekt genom åren.

– Faktum är att vi idag förbrukar lika mycket jetbränsle som 1980 trots att flygtrafiken är mångdubbelt större. Det har skett genom att vi idag har större och bättre flygplan och effektivare motorer. Det är en utveckling som skett på vårt eget initiativ, vår egen vilja att bli effektivare, utan hotande skatt, säger Hans Ollongren.

Viljan att själva vara med och driva på utvecklingen av ett mer hållbart flyg finns kvar, vare sig det inför en skatt eller inte. I många fall är ambitionerna hos flygbolagen dessutom högre ställda än de som regeringen satt som mål, det visade BRA’s biobränsleflygning nyligen.

Anna Wilson är generalsekreterare i föreningen Svenskt Flyg:

– Det finns krav på oss i branschen och dem vill vi möta. Business as usual är ingen lösning men skatten äventyrar möjligheterna och viljan att vara med och utveckla ett hållbart flyg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.
NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.
NYHET Publicerad:

Försämra inte entreprenörsskatten

KOMMENTAR I Svenskt Näringslivs remissvar om de förslag till skärpt entreprenörsbeskattning riktas kritik mot en ökad skattebelastning om närmare 5 miljarder kronor. Mest allvarligt är de negativa signaler till företagande som förslaget innebär och att detta i förlängningen riskerar hålla tillbaka utvecklingen för investeringarna och jobben, skriver Johan Fall chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

Nu slår nya pensionsskatten till

SKATTER Försäkringsbranschen och dess kunder skulle drabbas hårt om regeringens nya finansskatt blir verklighet. Om förslaget går igenom blir försäkringsavgifterna högre och pensionerna lägre. Det är snarare en pensionsskatt, menar flera aktörer i försäkringsbranschen.
NYHET Publicerad:

Höjd farledsavgift stoppar miljövänliga sjötransporter

TV Minskat antal sjötransporter och sämre konkurrenskraft för svenska hamnar. Den höjda farledsavgiften ger negativa effekter för både miljön och näringslivet i norra Sverige. "Vi omvärderar hela vår investering i en ny produktionsanläggning", meddelar ett byggföretag i Piteå.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt slår hårt mot Polarbröd

KILOMETERSKATT Regeringens motivering till varför en kilometerskatt behövs håller inte. Den kommer snarare stjälpa än hjälpa det utvecklingsarbete kring fossilfritt bränsle som redan pågår. Det säger Polarbröds logistikchef Johan Granberg. ”Baserat på regeringens motivering så missar de målet fullständigt”.
NYHET Publicerad:

Ny blogg sprider ljus över skattefrågorna

NY BLOGG Engagemang bland företagare, många politiska förslag och en händelserik omvärld gör att skatterna väntas diskuteras flitigt under 2017. Därför startas bloggen "Fokus på skatterna". "Vi ser att skattefrågorna hamnar högt på agendan framöver och bloggen ska fungera som en kanal för att nå ut med information, analyser och kommentarer," säger Johan Fall, chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.