Nu slår nya pensionsskatten till

NYHET Publicerad

SKATTER Försäkringsbranschen och dess kunder skulle drabbas hårt om regeringens nya finansskatt blir verklighet. Om förslaget går igenom blir försäkringsavgifterna högre och pensionerna lägre. Det är snarare en pensionsskatt, menar flera aktörer i försäkringsbranschen.

Eva Erlandsson, Eva Erlandsson, chefekonom på branschorganisationen Svensk Försäkring

Eva Erlandsson, chefekonom på branschorganisationen Svensk Försäkring, tycker att avsikterna med finansskatten är oklart formulerade i förslaget.

Foto: Jesper Mott

Den föreslagna finansskatten, eller bankskatten som regeringen kallar den, innebär i korta drag att momsbefriad verksamhet inom bank- och finans får förhöjda arbetsgivaravgifter med 15 procent. Kritiker pekar på skadliga konsekvenser som sträcker sig långt bortom finanssektorn. Ett exempel är försäkringsbranschen.

Eva Erlandsson, chefekonom på branschorganisationen Svensk Försäkring, tycker att avsikterna med finansskatten är oklart formulerade i förslaget. De negativa konsekvenserna för den bransch hon företräder är desto mer uppenbara.

– Inom försäkringsbranschen kommer finansskatten att ha effekter på sysselsättningen, som sannolikt kommer att minska. Förslaget kommer därtill att leda till högre försäkringsavgifter för kunderna, säger Eva Erlandsson.

Hon tycker att utredningen helt har missat att analysera den roll som försäkring fyller i samhället. Privat försäkring utgör ett viktigt komplement till de olika skydd som samhället erbjuder på flera olika områden. Det handlar inte minst om hemförsäkring, person- och olycksfallsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring.

Kraftigt höjda avgifter riskerar att leda till att vissa avstår från att teckna försäkringar. Det ökar trycket på det offentliga att erbjuda tjänsterna istället, vilket givetvis innebär ökade offentliga utgifter.

– I ett läge där tjänstepension och privat pensionssparande har blivit allt viktigare för vår försörjning som pensionärer är detta särskilt allvarligt.

Försäkringsbolaget Folksam menar att finansskatten blir en pensionsskatt.

– Vi ägs av kunderna. Den här kostnaden kommer oundvikligen leda till höjda försäkringsavgifter, säger Mojtaba Ghodsi, ansvarig för public affairs på Folksam.

Han förklarar att 15 procent skatt på lönekostnader, vilket är grunden i förslaget, skulle innebära en kostnad på cirka 300 miljoner SEK per år för företaget som har 4 000 medarbetare.

– Den värsta effekten är att det kommer att innebära sämre utfall på tjänstepensionen, alltså mittdelen av den välkända pensionspyramiden. Det är snarare en pensionsskatt, säger Mojtaba Ghodsi.

Även Alecta beskriver förslaget som en pensionsskatt. Totalt har Alecta 2,3 miljoner pensionskunder. Enligt Alectas pressansvarige, Johan Andersson, uppskattar att förslaget innebär att kundernas pensioner skulle minska med ungefär 300 kronor per år.

– För 65-åringar som ska ta ut pension under 22 år i genomsnitt innebär det 6–7 000 kronor mindre i pension. Vi har så låga driftskostnader och få anställda att kostnaden för skatten är relativt låg. Men eftersom vi är kundägda kan vi inte hantera kostnaden på annat sätt än att det drabbar våra kunder. Jag tror inte det var avsikten med förslaget, men så ser effekterna ut, säger Johan Andersson.

Det är vanligt att försäkringsbolagen köper in tjänster, som till exempel kapitalförvaltning, av bland annat banker. Finansskatten innebär en dubbel smäll för branschen eftersom finansskatten inte är avdragsgill på samma sätt som ingående moms. Det innebär att skatt läggs på i flera led, kumulativa effekter, som i slutänden kunderna får betala genom högre avgifter och/eller lägre grad av service.

Jesper Mott

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Flygbransch ser hellre miljövänligt bränsle än flygskatt

SKATT Flygskatten ger inte några tydliga miljöeffekter. Det menar till och med miljöorganisationerna. Ändå tänker regeringen gå vidare med förslaget. Om den ändå införs, varför inte göra som i Norge och använda skatteintäkterna till att öka tillgången på miljövänligt flygbränsle, menar den svenska flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Glada miner efter utebliven skattehöjning

SKATTER Beskedet att regeringen backar från skatteförslaget om nya regler för delägare i fåmansbolag får många småföretagare att pusta ut och känna glädje. ”Fantastiskt roligt och skönt", säger företagaren Charlotta Holmquist.
NYHET Publicerad:

Skadliga skatteförslag skrotas

KOMMENTAR För näringslivet behövs åtgärder som stärker konkurrenskraften istället för de skadliga skattehöjningar som regeringen nu har stoppat i malpåse.
NYHET Publicerad:

Flygskatt kan slå ut tiotusentals jobb

SKATT Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten – ett handelshinder

KOMMENTAR Första juli börjar en ny kemikalieskatt att gälla. Den ska redovisas och betalas inom fem dagar. Näringslivet protesterar. I kölvattnet följer administrativt krångel, konkurrensnackdelar och inga positiva miljöeffekter, skriver skatteexpert Torbjörn Spector.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.
NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

"Det skadligaste förslaget någonsin"

ENTREPRENÖRSKATT Andreas Löfström tog steget och startade företaget Miljöanalys Scandinavia AB. Ett år senare, driver han två bolag och ett tredje ligger i startgroparna. Men om de så kallade 3:12-reglerna införs kommer han behöva lägga ner det ena bolaget och inte starta det som är på gång.