NYHET25 juni 2019

Ny SME-ordförande styr sin egen väg

Svenne Gudmundsson bestämde sig tidigt för att bli egenföretagare. Idag står han i spetsen för SME-kommittén. Idéerna är många: lyssna mer på gräsrötterna och punktmarkera politiker är ett par exempel.

Svenne Gudmundsson är övertygad om att SME-kommittén och Svenskt Näringsliv kan göra skillnad. "Bilden av företagen i den allmänna debatten har blivit alltmer positiv, men det finns naturligtvis mycket som återstår att göra."

– Att bara förvalta är ingenting för mig. Jag vill förändra, förbättra och utveckla verksamheten hela tiden. Det gäller både företag och Svenskt Näringslivs SME-kommitté, säger Svenne Gudmundsson.

För fyra år sedan valdes han in i SME-kommittén, som har ett speciellt ansvar för att ta tillvara de små och medelstora företagens intressen. Nu har Svenne Gudmundsson avancerat till ordförande och dessutom blivit vice ordförande i Svenskt Näringsliv.

I över 40 år har han arbetat inom petroleumbranschen, sedan 1996 som egen företagare på Sannarps Bensin & Butik i Halmstad inom det som idag heter Circle K.

Han är en idéspruta av stora mått, ständigt redo att driva frågor han tror på. Projekt 100 är en av flera idéer som Svenne Gudmundsson nu vill testa på SME-kommittén. De 36 ledamöterna i kommittén representerar en lång rad olika branscher. Den geografiska spridningen är stor.

Skolbesök och politikermöten

– Min tanke är att vi med gemensamma krafter göra 100 skolbesök, ordna 100 möten med lokalpolitiker, skriva 100 debattinlägg och besöka 100 medlemsföretag. Vi måste ha ett klart och tydligt mål med varje besök. Vi ska inte bara komma för att säga hej. Svenskt Näringsliv behöver input från gräsrötterna. Det regionala arbetet måste stärkas, poängterar Svenne Gudmundsson.

I Projekt 100 ingår också det som han kallar PMM, punktmarkerade ministrar.

– 17 av de 22 statsråden berörs på ett eller annat sätt av SME-frågor. Vi ska kontakta dem i en positiv anda och tala om att vi vill träffa dem och sedan följa vad de gör. SME-kommittén har mycket att tillföra, förklarar Svenne Gudmundsson.

Sverige-pusslet är en annan idé.

– Syftet är att få en mer faktabaserad debatt. Ingen ska behöva tveka om varifrån pengarna till välfärden kommer, alltså från företagen. Det är en stor pedagogisk uppgift att sprida det budskapet, menar Svenne Gudmundsson.

Som ett exempel pekar han på att alla arbetsgivare borde utforma lönespecifikationerna så att det klart och tydligt framgår hur mycket som betalas in i arbetsgivaravgifter.

Svenne Gudmundsson har stora förhoppningar om att SME-kommittén kan bidra och Svenskt Näringsliv kan göra skillnad. Samtliga idéer ska nu diskuteras när SME-kommittén möts direkt efter sommaren, för att se vilka som kan omsättas i action.

– Jag är verkligen optimistisk. Bilden av företagen i den allmänna debatten har blivit alltmer positiv, men det finns naturligtvis mycket som återstår att göra.

Hoppade av skolan

Precis när Svenne Gudmundsson som 15-åring skulle börja i gymnasiet valde han att hoppa av.

– Jag var fruktansvärt skoltrött, säger han.

Ett jobb fick han på bara några timmar. Men arbete på en minkfarm var förstås inget långsiktigt för den som visade sig vara allergisk mot pälsdjur. Efter ett halvår tog Svenne Gudmundsson klivet över till oljebranschen.

– Redan då hade jag bestämt mig för att en dag bli entreprenör och egen företagare. Det som lockade mig var frihetskänslan och möjligheten att vara chef över mig själv.

Den bensinmack som Svenne Gudmundsson tog över 1996 har byggts om och byggts till ett antal gånger under årens lopp, men de allra största förändringarna har gällt verksamheten som sådan. För att få tid att utveckla affärsidén och skapa ett ännu bättre företag såg han så småningom till att skaffa sig ekonomiska resurser som gjorde att han periodvis delvis kunde släppa de dagliga rutinerna. En av de idéer som då föddes var ett bonuslönesystem.

En verklig succé

– Det har blivit en verklig succé. I det lilla företaget kan vi utnyttja den styrka som vanligtvis bara finns i stora företag, konstaterar Svenne Gudmundsson.

Alla sex heltidsanställda medarbetare omfattas idag av bonuslönesystemet och ingår dessutom i ledningsgruppen. Var och en har fått tydliga befattningsbeskrivningar och titlar, exempelvis försäljningschef.

– Det här ökar personalens delaktighet och engagemang på ett dramatiskt sätt. I denna lågstatusbransch lyckas vi behålla medarbetarna längre och ger dem också utmärkta förutsättningar i den fortsatta karriären, betonar Svenne Gudmundsson.

Ett samhällsansvar och en omtanke om den yngre generationen präglade också den vice vd-kampanj som han tillsammans med 10 andra företagare i Halmstad genomförde för några år sedan. Vart och ett av de deltagande företagen anställde en ung medarbetare som vice vd under ett par sommarmånader.

– För killen vi hade här blev det början till en mycket positiv vändning. Vi har haft kontakt sedan dess och nu har han tagit studenten med toppbetyg, berättar Svenne Gudmundsson.

Ett personligt mål som Svenne Gudmundsson tidigt satte upp var att bli så framgångsrik som företagare att han vid 55 års ålder kunde köpa ett hus i Spanien och sluta jobba. Tidsgränsen passerades för två år sedan.

– Huset i Spanien har jag, men det där med att sluta jobba tänker jag skjuta på framtiden, säger Svenne Gudmundsson.

Företagsamhet
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist