Högsta betyg för entreprenörkör i butik

NYHET Publicerad

SAMVERKAN Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”

Elev provar på kassan.

Att prova på att sitta kassan var ett av de roligaste inslagen, tyckte eleverna. Här är Réene Karlsson (sittande) som får lära av Linda Sandtröm.

Linda Sandström och Tomas Nilsson.

Linda Sandström och Tomas Nilsson.

Elever tillsammans med Linnéa Sandström.

Linda Sandström i mitten flankeras av Linnéa Sandström, Astrid Blum, Birger Bergstrand och Casper Petersson.

Den lilla Ica Nära butiken i skånska Röstånga är en viktig byggsten i byn som har 1 000 invånare. Tomas Nilsson är med och driver den familjeägda butiken sedan 2002. Han påpekar att sammanhållning och engagemang blir extra viktigt i en så liten by. Något som sporrade honom och hans medarbetare Linda Sandström att dra igång projektet ”Elever entreprenörkör” tillsammans med Midgårdskolan.

– Vi satt och spånade på hur vi skulle uppmärksamma Icas 100-års jubileum och kom fram till att vi skulle dela med oss av den Hakonska affärsidén – Fria handlare i samverkan. Där även Icas ledord som enkelhet, engagemang och entreprenörskap passar väldigt bra in, säger Tomas Nilsson.

Hans kollega Linda Sandström, som tidigare arbetat som lärare, föreslog att de skulle lyfta betydelsen av entreprenörskap för unga i Röstånga genom att helt enkelt visa hur butiken funkar. Och så blev det.

De kontaktade Midgårdskolan, som ligger bara ett stenkast från butiken. Läraren och mentorn Ulrika Wendel nappade direkt på inviten. Tillsammans lade de upp en plan för projektet och kort där efter kom de första eleverna på besök. Under 9 veckor i vår har 34 sjätteklassare från Midgårdskolan turats om att hälsa på i butiken om grupper om 3-4 personer under två timmar.

Linda Sandström, som varit ansvarig för det praktiska genomförandet, har gett barnen en guidad tur i butiken för att ge en inblick i vad det innebär att driva en Ica-butik.

– Det känns bra att vara med och ge barnen chansen att lämna skolbänken och se hur det fungerar på en arbetsplats. Något som inte sker så ofta. Samtidigt knyter det ihop byn på ett fint sätt, säger Linda Sandström.

Hon har visat butikens olika delar och hur de hänger ihop – allt ifrån lager och kylrum till dagligvaru- och grönsaksavdelningen samt kassan. Barnen har fått lära sig skillnaden på bäst-före-datum och sista förbrukningsdag och diskuterat vilken vara som egentligen är billigast genom att titta på jämförelsepriser.

­­– Det har varit många och rolig diskussioner där barnen inte bara får med sig det här med att driva företag utan även få upp ögonen för att de faktiskt har användning av den matte som de lär sig i skolan, säger Linda Sandström.

Tomas Nilsson påpekar att de hela tiden haft fokus på betydelsen av att göra saker tillsammans. Många elever har fått sig en aha-upplevelse och förståelse för vad snatteri ställer till med för en butik.

– Vi har förklarat vad konsekvenserna blir för oss om någon snattar en vara. Vårt beställningssystem baseras ju på sålda varor och blir det tomt på hyllan på grund av snatteri känner ju inte vårt beställningssystem av det, vilket resulterar i att vi inte har några varor att sälja och då blir kunderna sura, säger han.

Eleverna har också fått ”entreprenörköra” butiken. De har fått packa upp och fylla på läsk, fronta i hyllorna och ta hand om kunder i kassan.

– Att sitta i kassan har verkligen varit höjdpunkten. Något som uppskattats av våra kunder som fått dra på mungiporna ordentligt.

Projektet avslutades i slutet av april med en gemensam avslutande träff där olika samarbetsövningar stod på agendan. I den enkät barnen fått fylla i ger de projektet högsta betyg.

– Det är så roligt att läsa kommentarer som ”Allting var roligt, ingenting var tråkigt”, säger Ulrika Wendel.

Skolan har aldrig tidigare haft ett så nära samarbete med ett företag. Ulrika Wendel har med glädje sett hur barnen växt av att själva få ta ansvar för sina besök i butiken.

– Bara en sådan sak att presentera sig själv och ta i hand och sedan bemöta kunder på ett trevligt sätt i butiken öppnar upp ögonen för arbetslivets krav och utmaningar, säger Ulrika Wendel.

Hon ser gärna att samarbetet fortsätter till hösten.

– Det här är ett perfekt sätt för oss att möta upp kraven i läroplanen om att arbeta med närsamhället och stärka barnens förståelse för entreprenörskap, säger hon.

Tomas Nilsson och Linda Sandström stänger inga dörrar till ett fortsatt samarbete men i dagsläget är inget bestämt. Tillsammans har de tagit fram en manual för andra butiker som vill prova på samma upplägg.

– Som arbetsgivare gäller det att våga testa. Och glöm inte att avsätta tid till planering och genomförande för bästa resultat, säger Linda Sandström.

Fotnot: Vill du veta mer om projektet? Kontakta gärna tomas.nilsson@nara.ica.se

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Högsta betyg för entreprenörkör i butik

SAMVERKAN Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”
NYHET Publicerad:

Stort intresse för att praktisera som ingenjör

TEKNIK Ansökan till årets upplaga av Tekniksprånget, praktikprogrammet där unga får testa på ingenjörsyrket, har dragit igång. Syftet är inspirera unga att läsa till ingenjörer."Kompetensförsörjning ligger högst upp på agendan för många arbetsgivare", säger projektledare Alexandra Ridderstad.
NYHET Publicerad:

Järnvägsutbildning går som tåget

KOMPETENS En teknikintensiv bransch med tydlig miljöprofil. Dessutom en bransch där staten lägger in 125 miljarder de kommande åren. Infranord Academy har tagit på sig uppgiften att stå för en del av den utbildning som behövs inom järnvägsnäringen.
NYHET Publicerad:

Ingenjörsyrket nu hetast

TEKNIK Ingenjör ligger i topp bland de yrken som väcker mest intresse hos dagens gymnasieväljare, enligt Yrkesguiden på Gymnasium.se. Lika högt placerar sig naturvetenskapligt arbete bland yrkeskategorier. ”Visst känns det som att vi har vind i seglen”, säger Li Ljungberg-Nilsson på Teknikföretagen.
NYHET Publicerad:

OKQ8 Scandinavia satsar på nyanlända akademiker

PRAKTIK Förra året erbjöd OKQ8 Scandinavia utländska akademiker praktik på sina kontor. Nu har projektet blivit permanent och förhoppningen är att göra det skandinaviskt.
NYHET Publicerad:

Mentorer ska tagga tjejers intresse för teknik

TEKNIK Det behövs 50 000 nya ingenjörer de närmaste 13 åren. Fler tjejer behövs inom tekniskt inriktade utbildningar och yrken. Men bristen på kvinnliga förebilder gör att de tvekar. Det tänker Semcon råda bot på ett helt nytt mentorsprogram.
NYHET Publicerad:

Inspiratör med förkärlek för kemi

KEMI En vetenskapskvinna i kemins tjänst. Så beskriver Louise Fornander sig själv. ”Det behövs fler förebilder än de av kemister i vita rockar, så att ungdomarna ser alla de möjligheter som finns till ett spännande arbetsliv”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Mycket vunnet på att anställa internationella studenter

KOMPETENS Många arbetsgivare har idag problem att hitta kvalificerad arbetskraft i Jönköping. För Jönköping International Business School kommer lösningen att bli ännu tightare samarbete mellan studenterna och näringslivet. "Vi som skola måste se vårt ansvar”, säger Vaida Staberg, Alumni relations koordinator på JIBS.
NYHET Publicerad:

Få lärosäten förbereder naturvetare för arbetslivet

KVALITET I HÖGSKOLAN Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, är bäst och Uppsala universitet förhållandevis bra på arbetslivsanknytning. Men få lärosäten ger tillräckligt stöd till naturvetarstudenter för att de ska känna sig förberedda för arbetslivet när de tar examen, enligt en undersökning som Naturvetarna har genomfört.
NYHET Publicerad:

Här går jakten på framtidens digitala talanger

DIGITALISERING Samverkan med företagen är en förutsättning. Det är där som de skarpa casen finns. Sedan är det upp till åttondeklassarna att visa sina talanger när det gäller digital utveckling. I år vann Sannaskolan i Göteborg som konstruerat en inlärningsrobot. "Deras idéer är en stor inspirationskälla för oss", säger en företagsrepresentant.
NYHET Publicerad:

Umeåentreprenörer erbjuder digital praktik

HÖGSKOLAN Tjänsten Webbexpressen erbjuder studenterna att göra praktik på ett helt nytt sätt. Studenterna jobbar digitalt och väljer själva arbetstid och varifrån de jobbar. De får testa att jobba som digitala entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Studenter måste få bättre hjälp att välja utbildning

DEBATT En del i regeringens satsning på högre utbildning måste vara att hjälpa studenter att få ut mesta möjliga av sina val. Men i Sverige finns inte relevant information att basera valen på. Att detta tillåts är direkt oansvarigt. Det skriver Mikaela Almerud, ansvarig för högskolefrågor på Svenskt Näringsliv, och Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på fackförbundet Unionen.
NYHET Publicerad:

Utanförskap hotar vid dålig språkintroduktion

SEMINARIUM 36 000 ungdomar läser språkintroduktionsprogram på gymnasiet för att kunna gå nationella program. Men resultaten är för dåliga och ungdomarna riskerar att fastna i utanförskap. "Vi behöver vara nytänkande och våga testa saker för att förbättra resultatet", säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Väl rustade ingenjörer tack vare mycket praktik

HÖGSKOLAN Sebastian Eklind och Michelle Larsson är inne på sluttampen på sina studier på Produktionsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Skövde. De varvar just nu examensarbete med jobbintervjuer och båda två ser väldigt positivt på framtiden. "Det bästa med vår utbildning har varit att vi har varit ute så mycket på företag och gjort praktiska uppgifter", säger Michelle.
NYHET Publicerad:

Bussföretag skolar framtidens förare

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bussförarens roll är central för hela bussbranschen. Samtidigt är branschen i behov av att rekrytera 4200 nya förare de närmaste åren. Mot bakgrund av detta startar branschens största företag, Nobina, i dagarna en egen lokal yrkesskola i Uppsala för blivande förare.
NYHET Publicerad:

Språkintroduktionsprogrammet måste förbättras nu

KOMMENTAR Nästan var femte elev på gymnasieskolan läser på ett introduktionsprogram, vid årskurs ett är det var fjärde elev. Men det fungerar inte tillräckligt bra. Därför är det angeläget att Språkintroduktionsprogrammet snabbt förbättras. Det skriver skolexpert Johan Olsson.
NYHET Publicerad:

Lust och kreativitet väg till att erövra språket

SAMVERKAN 30 000 elever har de senaste fem åren deltagit i Berättarministeriet skrivarverkstäder. ”Vi vill ge barn, i socioekonomiskt utsatta områden, mod att erövra sitt eget språk", säger Reza Saleh, program- och driftansvarig. Verksamheten finansieras till stor del av bidrag från näringslivet och bygger på volontärarbetet.
NYHET Publicerad:

Transportstyrelsen backar om övningskörning

UTBILDNING Slut för övningskörning under praktikperioden ute på företagen. Det hotade landets elever på gymnasieskolans fordonsprogram. Men efter skarp kritik från både företag och fack, backar nu Transportstyrelsen och tillåter även fortsättningsvis övningskörning under utbildningen.
NYHET Publicerad:

Högskolan i Gävle plantskola för Stora Enso

SAMVERKAN Tre skolår blir fyra. I gengäld ger samverkan med, och praktiken hos, Stora Enso att ingenjörsstudenterna lär känna företaget och företaget studenterna. "För oss är möjligheten att lära känna studenterna på nära håll under studietiden absolut viktigt för vår framtid", säger Lars Ericson, chef för strategisk planering på Stora Enso.
NYHET Publicerad:

IT-support för seniorer duvning inför arbetslivet

GYMNASIESKOLAN Nyligen avslutade elever på IT-Gymnasiet i Helsingborg ett projekt med en IT-supportgrupp för äldre. ”Det har känts oerhört nyttigt att låta eleverna få sitta och diskutera tekniken med de äldre”, säger Mickey Missler som undervisar i IT-ämnen på skolan.