NYHET19 maj 2017

Högsta betyg för entreprenörkör i butik

Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”

Den lilla Ica Nära butiken i skånska Röstånga är en viktig byggsten i byn som har 1 000 invånare. Tomas Nilsson är med och driver den familjeägda butiken sedan 2002. Han påpekar att sammanhållning och engagemang blir extra viktigt i en så liten by. Något som sporrade honom och hans medarbetare Linda Sandström att dra igång projektet ”Elever entreprenörkör” tillsammans med Midgårdskolan.

– Vi satt och spånade på hur vi skulle uppmärksamma Icas 100-års jubileum och kom fram till att vi skulle dela med oss av den Hakonska affärsidén – Fria handlare i samverkan. Där även Icas ledord som enkelhet, engagemang och entreprenörskap passar väldigt bra in, säger Tomas Nilsson.

Hans kollega Linda Sandström, som tidigare arbetat som lärare, föreslog att de skulle lyfta betydelsen av entreprenörskap för unga i Röstånga genom att helt enkelt visa hur butiken funkar. Och så blev det.

De kontaktade Midgårdskolan, som ligger bara ett stenkast från butiken. Läraren och mentorn Ulrika Wendel nappade direkt på inviten. Tillsammans lade de upp en plan för projektet och kort där efter kom de första eleverna på besök. Under 9 veckor i vår har 34 sjätteklassare från Midgårdskolan turats om att hälsa på i butiken om grupper om 3-4 personer under två timmar.

Linda Sandström, som varit ansvarig för det praktiska genomförandet, har gett barnen en guidad tur i butiken för att ge en inblick i vad det innebär att driva en Ica-butik.

– Det känns bra att vara med och ge barnen chansen att lämna skolbänken och se hur det fungerar på en arbetsplats. Något som inte sker så ofta. Samtidigt knyter det ihop byn på ett fint sätt, säger Linda Sandström.

Hon har visat butikens olika delar och hur de hänger ihop – allt ifrån lager och kylrum till dagligvaru- och grönsaksavdelningen samt kassan. Barnen har fått lära sig skillnaden på bäst-före-datum och sista förbrukningsdag och diskuterat vilken vara som egentligen är billigast genom att titta på jämförelsepriser.

– Det har varit många och rolig diskussioner där barnen inte bara får med sig det här med att driva företag utan även få upp ögonen för att de faktiskt har användning av den matte som de lär sig i skolan, säger Linda Sandström.

Tomas Nilsson påpekar att de hela tiden haft fokus på betydelsen av att göra saker tillsammans. Många elever har fått sig en aha-upplevelse och förståelse för vad snatteri ställer till med för en butik.

– Vi har förklarat vad konsekvenserna blir för oss om någon snattar en vara. Vårt beställningssystem baseras ju på sålda varor och blir det tomt på hyllan på grund av snatteri känner ju inte vårt beställningssystem av det, vilket resulterar i att vi inte har några varor att sälja och då blir kunderna sura, säger han.

Eleverna har också fått ”entreprenörköra” butiken. De har fått packa upp och fylla på läsk, fronta i hyllorna och ta hand om kunder i kassan.

– Att sitta i kassan har verkligen varit höjdpunkten. Något som uppskattats av våra kunder som fått dra på mungiporna ordentligt.

Projektet avslutades i slutet av april med en gemensam avslutande träff där olika samarbetsövningar stod på agendan. I den enkät barnen fått fylla i ger de projektet högsta betyg.

– Det är så roligt att läsa kommentarer som ”Allting var roligt, ingenting var tråkigt”, säger Ulrika Wendel.

Skolan har aldrig tidigare haft ett så nära samarbete med ett företag. Ulrika Wendel har med glädje sett hur barnen växt av att själva få ta ansvar för sina besök i butiken.

– Bara en sådan sak att presentera sig själv och ta i hand och sedan bemöta kunder på ett trevligt sätt i butiken öppnar upp ögonen för arbetslivets krav och utmaningar, säger Ulrika Wendel.

Hon ser gärna att samarbetet fortsätter till hösten.

– Det här är ett perfekt sätt för oss att möta upp kraven i läroplanen om att arbeta med närsamhället och stärka barnens förståelse för entreprenörskap, säger hon.

Tomas Nilsson och Linda Sandström stänger inga dörrar till ett fortsatt samarbete men i dagsläget är inget bestämt. Tillsammans har de tagit fram en manual för andra butiker som vill prova på samma upplägg.

– Som arbetsgivare gäller det att våga testa. Och glöm inte att avsätta tid till planering och genomförande för bästa resultat, säger Linda Sandström.

Fotnot: Vill du veta mer om projektet? Kontakta gärna tomas.nilsson@nara.ica.se

UtbildningEntreprenörskap
Skriven avPernilla Holmlund
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist