Kopplar samman elever med verkliga uppdrag

NYHET Publicerad

TEKNIKSPRÅNGET Praktikanterna Cornelia och Alexander har byggt en webbplattform där företag kan lägga upp projekt som de vill att gymnasielever ska ta sig an. Syftet är att göra det enklare för skolan och näringslivet att samarbeta och ge skolelever verklighetsbaserade uppgifter att arbeta med.

Praktikanter Tekniksprånget
Foto: Hogia/Tina Östman

Praktikanterna Cornelia och Alexander har byggt en webbplattform där företag kan lägga upp projekt som de vill att gymnasielever ska ta sig an.

Webbplattformen togs fram på uppdrag av Hogia inom ramen för praktikprogrammet Tekniksprånget. Den ska börja användas redan till våren av Nösnäsgymnasiet i Stenungsund.

Hogia Learn är en webbaserad plattform där företag kan publicera projektuppdrag som lärare kan ge till sina elever när det passar in i läroplanen. Plattformen kan sen användas för projektuppföljning och slutleverans. Hogia Learn har utvecklats av praktikanterna Cornelia Hallberg och Alexander Solberg som tillbringade fyra månaders praktik hos Hogia inom ramen för Tekniksprånget.

– Innan jag kom till Hogia hade jag lite kunskap om vad man gör på ett IT-företag, så det har varit otroligt lärorikt på många sätt. Nu vet jag hur det är att arbeta med programutveckling vilket jag kommer att ha nytta av under mina fortsatta studier inom teknik och IT, säger Cornelia Hallberg.

Korrekt bild

Hogia Learn har utvecklats enligt Hogias utvecklingsprocesser som i stort baseras på scrum, en metodik som delar in arbetet i faser med täta tester och utvärderingar. Yvonne Flink, testledare på Hogia, har varit handledare för de båda praktikanterna och har lett utvecklingsarbetet.

– Det har varit viktigt för oss att låta dem arbeta i verkliga utvecklingsprocesser så att de får en korrekt bild av hur det är att utveckla program. Samtidigt har vi fått värdefulla insikter från dem. Hogia Learn kommer både elever och företag att ha glädje av, menar Yvonne Flink.

Öka intresse för teknik

Jan-Eric Sundgren är ordförande för Tekniksprånget och har varit en av drivkrafterna bakom initiativet sedan starten 2012.

– Syftet med Tekniksprånget är att intressera ungdomar att utbilda sig inom teknik genom att ge dem en chans att praktisera som ingenjörer. Allt för många som har gett sig in på en ingenjörsutbildning hoppar av studierna utan att ta examen. De känner att studierna är tuffa och inser inte vilka positiva möjligheter som finns om de väl fullföljer sin utbildning. De som har varit Tekniksprångare har en mindre avhoppsfrekvens, eftersom de vet vad som väntar, avslutar Jan-Eric Sundgren.

Planer för fler företag

Idén till Hogia Learn utvecklades av Barbro Lien Rönn på Hogia Talent Management, som har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta med skolor kring frågor som berör ungdomar och IT. Hogia Learn kommer att börja användas från och med vårterminen 2017 av lärare på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. I det första skedet är Hogia det enda företaget som kommer att delta, men det finns planer på att göra plattformen tillgänglig för fler företag.

Hogia har varit med i Tekniksprånget sedan 2014 och har hittills tagit emot tio praktikanter. Nio av dem har valt att vidareutbilda sig inom teknik.

Tekniksprånget är ett praktikprogram där Sveriges arbetsgivare tillsammans med regeringen, satsar för att säkra den framtida kompetensförsörjningen genom att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar. Det är ett initiativ som startades 2012 av IVA Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin. I dag medverkar 230 företag och erbjuder praktikplats på över 100 orter i Sverige.

Tekniksprånget är öppet för alla som är under 21 år och som är behöriga att söka en ingenjörsutbildning. Hittills har 2 700 studenter genomfört praktik, varav 80 procent har gått vidare till ingenjörsstudier. 50 procent av dem som har slutfört sin praktik är tjejer. Läs mer på www.teknikspranget.se

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Grundskola och företag i gemensam tekniksatsning

TEKNIK Bättre samverkan mellan skola och näringliv krävs för en röd tråd av teknik i undervisning. Därför tog Volvo Cars och teknikklustret Techtank i slutet av november emot Olofströms kommuns NT-utvecklare för ett studiebesök.
NYHET Publicerad:

Sponsrat labb ska väcka kemisten i de unga

KEMI Ett toppmodernt kemilabb har öppnat på Universeum i Göteborg. Det är ett första steg i satsningen ”Älska Kemi”, som möjliggörs bland annat tack vare BASF, världens största kemiföretag, och bioläkemedelsföretaget Astra Zeneca.
NYHET Publicerad:

Svetsutbildning räddar storföretag i Alingsås

SAMVERKAN Akut brist på medarbetare med kunskap i plåt- och svetsteknik får verkstadsföretag i Alingsås att gå samman med kommunens campus och skräddarsy en ettårig vuxenutbildning.
NYHET Publicerad:

"Statsministern tror att han kan trolla igenom ett vinstförbud"

VÄLFÄRD Mellby Gård AB är numera AcadeMedias största ägare. Köpet gjordes mitt i en intensiv välfärdsdebatt. ”Det faller på sin orimlighet att det blir verklighet av hotet med vinstförbud. Skolan är bland det viktigaste vi har i ett samhälle, den vill vi vara med och utveckla”, säger Johan Andersson, vd Mellby Gård.
NYHET Publicerad:

Så ska unga bli intresserade av industrin

SAMVERKAN Perstorp Gymnasium har som många andra skolor svårt att locka elever till sina industriprogram. Därför väljer skolan nu att satsa extra mycket på kontakten med företagen. Tillsammans har de bjudit in elever till att få en inblick i branschen.
NYHET Publicerad:

Fler kvinnor än män tvekar inför teknisk utbildning

UNDERSÖKNING Två tredjedelar av tjejerna i årskurs tre på gymnasiet är tveksamma till att gå en högre teknisk utbildning. Det visar en undersökning från Tekniksprånget. De är osäkra på vart utbildningen leder och oroar sig för högskolematematiken, förklarar Alexandra Ridderstad, Tekniksprånget.
NYHET Publicerad:

Här ökar ansökningarna till Industriprogrammet

INDUSTRI Industriföretagen fortsätter att skrika efter kvalificerad arbetskraft. Inom Teknikcollege Fyrbodal har man de senaste åren sett en ökning av ansökningar till Industritekniska programmet med cirka 50 procent.
NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Sundsvall kommun prisas för sin samverkan

HÖGSKOLAN Tidigare är det företag som tagit emot utmärkelsen. Men i år har Sundsvalls kommun kammat hem Årets Samverkanspris som delas ut av Mittuniversitetet. Det ska inspirera fler företag till att delta i samverkansprojekt med högskolan.
NYHET Publicerad:

Kompetensglapp skadar konkurrenskraften

RAPPORT Det finns ett kompetensglapp mellan högre lärosäten och näringslivet. Ett utökat samarbete bidrar till att minska glappet, konstaterar Näringslivets forskningsberedning i en ny rapport.
NYHET Publicerad:

"Att tävla i ett yrke sätter det på kartan"

WORLDSKILLS SWEDEN Förra Yrkes-VM tog det svenska laget hem två silver och ett brons. Nu håller lagledaren Annie Widerberg och de tävlande tummen för att det blir guld i år. "Det är ett fantastiskt lag som åker till VM", säger hon.
NYHET Publicerad:

”Bara samverkan kan rädda fordonsutbildningen”

KOMPETENS Å ena sidan en nära nog bergfast garanti för att få jobb efter att ha gått ut fordonsprogrammet. Å andra sidan, allt färre som verkligen går utbildningen. Resultatet: En svensk åkerinäring som allt mer uppgivet ropar efter fler förare.
NYHET Publicerad:

"Elever ska känna sig välkomna till arbetslivet"

SAMVERKAN Forsen har inlett ett samarbete med My Dream Now. Deras klasscoachprogram hjälper elever att förstå sina möjligheter och öka motivationen att arbeta mot sina egna mål för att ta sig till jobb efter studierna. "Många människor kan komma långt bara det finns någon som tror på dem", säger Shahad Lund, projektledare, Forsen Malmö och en av fyra klasscoacher.
NYHET Publicerad:

Bra att regeringen ändrar sig om gymnasiets yrkesprogram

KOMMENTAR Regeringen öppnar för att göra om yrkesprogrammen på gymnasiet så att de blir högskoleförberedande, med tillägg i svenska, matte och engelska. Det ska ske utan att tumma på yrkesämnena, vilket är bra. Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, i en kommentar. Han efterfrågar samtidigt fler åtgärder för att öka attraktionen till yrkesprogrammen.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Stipendium ska öka intresset för teknik i grundskolan

TEKNIKEN I SKOLAN Lärare är viktiga inspirationskällor för eleverna. Det gäller i alla ämnen men inom ämnet teknik saknar många lärare utbildning. Det vill Teknikföretagen råda bot på med stipendier som ska inspirerar både lärare och elever att utveckla teknikämnet i grundskolan.
NYHET Publicerad:

"Validera istället för att utbilda redan kompetenta"

DEBATT Högskolor ska kunna validera kompetens och växla den till högskolepoäng, men det är fortfarande bara en rättighet i teorin. Det är oacceptabelt och ett betydande misslyckande för den förda utbildningspolitiken. Nu krävs politiska beslut för att få igång valideringen, inte minst för de nyanlända akademiker som saknar dokumentation över sin utbildning. Det skriver Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv, och Martin Linder, Unionen.
NYHET Publicerad:

Prao blir obligatoriskt – regeringen har lyssnat på näringslivet

KOMMENTAR Alla elever ska få rätt till minst tio dagar prao. Det är ett välkommet besked från regeringen. Nu får alla ungdomar möjlighet att se hur en arbetsplats fungerar, någonting som ger dem en fot in på arbetsmarknaden och underlättar deras framtida studie- och yrkesval. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.