NYHET16 augusti 2012

Praktik ska tas på allvar av båda parter

En bra handledare är tydlig och talar klarspråk med sin praktikant. Att hysa ett genuint intresse för sin egen arbetsplats krävs för att locka fram det bästa hos praktikanten. Visdomsorden kommer ifrån Axel Cassel Falck, "Årets handledare" i Malmö.

Utmärkelsen instiftades 2004. Syftet är att lyfta fram och uppmärksamma personer, företag och organisationer som ställer upp för ungdomar genom att de släpper in en praktikant i verksamheten. I år är det Axel Cassel Falck, butiken New Yorker i Malmö, som hedras.

– Att vara omtänksam och verkligen ta sig tid för praktikanten är viktigt, säger han. En uttalad policy i företaget för praktik och internship är ett bra stöd.

Axel Cassel Falck har jobbat inom handeln i 10 år, de senaste åren som butikschef. I sju år har han handlett praktikanter från olika håll, under olika lång tid. Den senaste praktikanten började i butiken i höstas och var kvar hela våren. Det är för det handledarskapet han nominerats till utmärkelsen av en studie- och yrkesvägledare.

Roligt med uppskattning

Motiveringen till att Axel Cassel Falck vann lyder: ”Axel är årets handledare eftersom han är en bra förebild för de praktikanter som är intresserade av arbete inom handel. I sitt handledarskap har han varit trevlig, uppmuntrande och omtänksam samt fått praktikanterna att känna sig betydelsefulla och behövda. Han är väldigt mån om att de ska trivas och må bra. Axels engagemang har även bidragit till praktikantens utveckling.”

– Det känns naturligtvis roligt att få den här uppskattningen. Det är fint att Malmö stad vill uppmärksamma bra handledare, säger Axel Cassel Falck.

Krav på båda parter

– Min ambition när jag tar emot praktikanter, oavsett om de kommer från gymnasiet eller Arbetsförmedlingen, är att praktiken ska leda någonstans både för praktikanten och för företaget. Det ställer krav på båda parter, betonar han.

– Vi lägger ner mycket tid för att lära upp en praktikant och då har vi förväntningar på att få något tillbaka. Vi är väldigt tydliga med att praktiken är på allvar. Vi har till och med haft intervjuer för att hitta dem som är mest intresserade och har störst ambitioner, säger Axel Cassel Falck. Vi vill veta varför de söker sig till just oss.

Socialt samspel

Vad ger du i gengäld?

– Om vi kan mötas halvvägs går jag igång. Jag är beredd att ställa upp med engagemang och extra tid så att praktikanten utvecklas.

Utvecklas på vilket sätt?

– Det kan vara socialt i samspelet med andra människor. Att komma in i en fungerande grupp med stark sammanhållning kan vara svårt. Jag är noga med visa sådant som kan vara sociala hinder, till exempel vad som gäller i personalutrymmen. Det kan vara små vardagliga detaljer som är viktiga att känna till i relation till arbetskamraterna.

Ett annat socialt sammanhang är förhållandet till kunderna.

– Från början kan praktikanterna vara ganska slutna, men efter hand öppnar de sig och vågar ta kontakt. Ökat självförtroende följer av att de klarar av allt fler saker.

Praktik ska nämligen vara mer än att vika kläder och ”larma tröjor”, anser Axel Cassel Falck.

I företaget finns ordningsföreskrifter om klädsel, uppförande, användning av mobiltelefon med mera. De gäller även praktikanterna.

– Om de inte följer dem är det slut på praktiken. Men det brukar inte bli några problem. När ungdomarna kommer ut i arbetslivet brukar de strama upp sig. Men visst känner jag min som en pappa ibland, när jag förklarar att man inte gäspar i närheten av kunder eller bara står och hänger.

Vilka är fördelarna med praktik för en ungdom?

– Att få en chans till en enkel väg in till en arbetsplats. Om man sedan gör sig oumbärlig kan det ge jobbchanser och kontakter. Goda vitsord är också mycket värt.

Och för arbetsgivaren finns det inga risker med att ta in en praktikant, svarar Axel Cassel Falck.

Vilka är fördelarna för en arbetsgivare?

– Praktik ger en win-win-situation. Som butik får vi in extra hjälp och chans att hitta nya talanger. Praktiken kan vara som en provanställning eller väldigt lång intervju.

Utbildning
Skriven avStina Dahlén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist