Den nya regeringen måste ta hjälp av företagen och vidareutveckla exportstrategin från 2015. En rad punkter måste förbättras för att den svenska exportsektorn ska klara av kommande utmaningar, skriver företrädare från Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen och Almega.
Näringslivet är enigt om att Sverige nu behöver en ny handelsstrategi. En konkurrenskraftig svensk exportsektor med världsledande företag måste nu och i framtiden bygga på en så kallad trippelhelix, ett gemensamt åtagande mellan näringsliv, myndigheter och akademi. Upprätthållande av den svenska välfärdsmodellen bygger på en bred folklig förståelse för de exporterande företagens framtida utmaningar. Sverige ligger ofta högt upp i olika rankingar av konkurrenskraft och innovationskapacitet. Men det finns tecken på att vår tätposition hotas.
Vi ser kommande utmaningar för exporterande företag som är mer komplexa och politiköverskridande än tidigare och av både kort- och långsiktig karaktär. Det gäller i synnerhet hoten mot frihandeln och den regelbaserade världsordning som byggts upp efter andra världskriget. Det gäller riskerna och möjligheterna med den digitala revolutionen, flödet av information och cybersäkerhet, nya material med mera. Det gäller samhällsutmaningar som befolkningsökning, urbanisering och klimatomställning. Men även kompetenskris och Sveriges attraktionskraft. Det här kräver ett långsiktigt handelsfrämjande som tydligt utgår från och styrs av företagens behov och utformas i ett nära samarbete och dialog mellan den offentliga och privata sektorn.
Regeringens exportstrategi välkomnades av näringslivet när den lanserades 2015. Nu behöver den nya regeringen utvärdera, vidareutveckla och omforma en uppdaterad handelsstrategi, gemensamt med företagen och näringslivets företrädare.
Näringslivets företrädare vill:
Slutligen vill vi betona att förutsättningen för en exportstrategi som ger resultat är ett konkurrenskraftigt företagsklimat. Utan alltifrån skolor och infrastruktur till skatter och regelverk i världsklass kommer vi inte kunna nå framgång internationellt.
Eva Häussling, policyansvarig handels- och investeringsfrämjande Svenskt Näringsliv
Jennie Cato, enhetschef Teknikföretagen
Cemille Üstün, näringspolitisk expert Almega.
Debattartikeln var först publicerad på Altinget (22 januari 2019)
export