Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 (remissversion 2017-08-31)
Svenskt Näringsliv har lämnat remissyttrande om Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportsystemet 2018-2029. En sammanfattning av synpunkter finns i inledningen av remissyttrandet under följande rubriker:
Fortsatt steg i rätt riktning men mer återstår för att eliminera infrastrukturskulden
Prioritering utifrån samhällsekonomisk lönsamhet kräver bättre samhällsekonomiska kalkylmodeller som kontinuerligt utvecklas
Bringa klarhet om ett försöksprogram med OPS inom transportinfrastrukturområdet
Utveckla skrivningarna om produktivitets- och effektivitetsarbetet
Järnväg: Järnvägstung plan med stråktänkande och underhåll i fokus
Trafikverkets förslag till nya stambanor för höghastighetståg
Väg: Fokus på vidmakthållande men frågetecken om den framtida utvecklingen
Väg och järnväg: Vilken framtid har det lågtrafikerade väg- och järnvägsnätet?
Sjöfart/hamnar: Viktiga åtgärder förslås men Göteborgs hamn bör ges prioritet
Trafikverket bör ta en aktivare roll i svensk flygpolitik – utveckla Arlanda med omkringliggande/anslutande infrastruktur
Ett nordiskt och europeiskt samarbete behövs för att möta gemensamma utmaningar
Ett ”transportsnålt samhälle” är inte eftersträvansvärt
Styrmedel, trafikslagsväxling och kunskapsbrist om hur skatter och avgifter påverkar näringslivets konkurrenskraft