Svenskt Näringsliv har lämnat remissyttrande om Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportsystemet 2018-2029. En sammanfattning av synpunkter finns i inledningen av remissyttrandet under följande rubriker:
- Fortsatt steg i rätt riktning men mer återstår för att eliminera infrastrukturskulden
- Prioritering utifrån samhällsekonomisk lönsamhet kräver bättre samhällsekonomiska kalkylmodeller som kontinuerligt utvecklas
- Bringa klarhet om ett försöksprogram med OPS inom transportinfrastrukturområdet
- Utveckla skrivningarna om produktivitets- och effektivitetsarbetet
- Järnväg: Järnvägstung plan med stråktänkande och underhåll i fokus
- Trafikverkets förslag till nya stambanor för höghastighetståg
- Väg: Fokus på vidmakthållande men frågetecken om den framtida utvecklingen
- Väg och järnväg: Vilken framtid har det lågtrafikerade väg- och järnvägsnätet?
- Sjöfart/hamnar: Viktiga åtgärder förslås men Göteborgs hamn bör ges prioritet
- Trafikverket bör ta en aktivare roll i svensk flygpolitik – utveckla Arlanda med omkringliggande/anslutande infrastruktur
- Ett nordiskt och europeiskt samarbete behövs för att möta gemensamma utmaningar
- Ett ”transportsnålt samhälle” är inte eftersträvansvärt
- Styrmedel, trafikslagsväxling och kunskapsbrist om hur skatter och avgifter påverkar näringslivets konkurrenskraft
Ansvarig handläggareMårten Bergman