Idag är UF självklart val på Bromma Gymnasium

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET På bara tre år har Bromma gymnasium gått från att två ekonomiklasser läste UF till att förra läsåret ha 300 UF-elever. Carl Kronberg förstelärare i entreprenörskap säger: ”Mitt främsta råd är att helt enkelt bara bestämma sig för att nu satsar vi på UF och sedan dra igång.”

Carl Kronberg
Foto: Timothy Hädd

Hur skulle du beskriva din personliga resa sedan augusti 2016?

– Det har varit enormt spännande, stundtals utmanande men framförallt väldigt rolig! Jag har lärt mig så oändligt mycket både om att undervisa i entreprenörskap och om mig själv, att jag ibland undrar vem som har utvecklats mest tack vare Ung Företagsamhet: mina elever eller jag?

– Jag är idag oerhört stolt över den resa som skolan har gjort och över våra resultat, långt över mina förväntningar när projektet initierades.

Man säger ofta att eleverna utvecklas så mycket när de arbetar med Ung Företagsamhet. Vad vinner du som lärare?

– Sett ur mitt perspektiv som lärare är den kanske största skillnaden mellan UF och mer traditionell undervisning att eleverna själva driver processen framåt i UF-företagen. Det innebär avsevärt mindre tjat och påminnelser från lärarens sida – ibland springer eleverna så fort framåt att man snarare behöver bromsa dem.

– Man slutar aldrig att lära sig nya saker som UF-lärare. Flera år av att handleda företag med vitt skilda affärsidéer har inneburit att jag har behövt sätta mig in i oändligt många olika branscher och hjälpt elever att hantera situationer som jag annars aldrig hade konfronterats med, vilket är både stimulerande och lärorikt för mig själv.

Hur har utvecklingen av antalet elever som startar UF-företag hos er påverkat skolan?

– Den omfattande expansionen av UF-verksamheten har gjort ett stort avtryck.

– Vi har bildat ett eget ämneslag i entreprenörskap med ett tiotal lärare och en skolledare som tillsammans planerar och genomför en lång rad gemensamma UF-aktiviteter på skolan varje läsår. Många andra lärare arbetar dessutom ämnesintegrerande med UF i sina kurser, till exempel i svenska och teknik, vilket ytterligare bidrar till att förankra UF-verksamheten på skolan.

UF-konceptet ses som en fullständig självklarhet på skolan idag, både av skolledningen och lärarna och inte minst av eleverna.

Vilka är dina främsta råd för att en skola ska ha och bibehålla en riktigt bra och expanderande UF-verksamhet?

– Jag får ofta den här frågan eftersom många skolor skulle vilja satsa mer på sin UF-verksamhet men inte verkar veta i vilken ände de ska börja.

Råd ett

– Mitt första och främsta råd är därför att som skola helt enkelt bara bestämma sig för att ”nu satsar vi på UF” och sedan dra igång, utan att allt kanske behöver vara så perfekt. Jag tror att många skolledare är försiktigt lagda och hellre behåller ett fungerande status quo än tar riskerna förbundna med en förändring, men utan modet att kasta sig ut på djupt vatten och våga satsa på UF-verksamheten kommer skolan heller aldrig att få se resultaten.

Råd två

– Mitt andra råd är att hitta sin egen väg inom UF och att anpassa det till skolans förutsättningar. Konceptet Ung Företagsamhet är ett nästan oöverskådligt smörgåsbord av möjligheter och ingen skola gör allt. Välj att satsa på de moment under UF-året och de aktiviteter som känns mest rätt för just din skola och dina elever. Känn inget tvång att göra precis det som grannskolan gör, utan tvärtom är min erfarenhet att UF ofta blir som bäst när varje skola hittar sitt eget unika format.

Råd tre

– Mitt tredje och avslutande råd är att involvera eleverna redan från början i förändringsprocessen. Låt dem starta UF-företag oavsett vilket program de läser och invänta effekterna. Elever som själva brinner för sina UF-företag är de bästa ambassadörerna för UF på skolan. Om det finns en tveksamhet till UF i kollegiet försvinner den ofta snabbt när lärarna ser elever satsa mer på skolarbetet i UF-företagen än de gör i någon annan kurs. När allt fler lärare vill se samma engagemang hos eleverna i sina egna kurser och hoppar på UF-tåget, då växer UF snabbt på skolan!

Text: Stina Dahlén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Idag är UF självklart val på Bromma Gymnasium

UNG FÖRETAGSAMHET På bara tre år har Bromma gymnasium gått från att två ekonomiklasser läste UF till att förra läsåret ha 300 UF-elever. Carl Kronberg förstelärare i entreprenörskap säger: ”Mitt främsta råd är att helt enkelt bara bestämma sig för att nu satsar vi på UF och sedan dra igång.”
NYHET Publicerad:

Lillerudsgymnasiet bäst i Sverige på entreprenörskap bland eleverna

UNG FÖRETAGSAMHET Lillerudsgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad är bäst i Sverige på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Under tisdagskvällen avgjordes SM i Ung Företagsamhet (UF) på Stockholmsmässan i Älvsjö och skolan fick ta emot Vismas pris Årets UF-skola 2019.
NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet sitter i skolans väggar

UF-VINNARE ProCivitas i Helsingborg är den gymnasieskola i Sverige som är bäst på att jobba med entreprenörskap. Det stod klart när SM i Ung Företagsamhet igår avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö.
NYHET Publicerad:

IT-support för seniorer duvning inför arbetslivet

GYMNASIESKOLAN Nyligen avslutade elever på IT-Gymnasiet i Helsingborg ett projekt med en IT-supportgrupp för äldre. ”Det har känts oerhört nyttigt att låta eleverna få sitta och diskutera tekniken med de äldre”, säger Mickey Missler som undervisar i IT-ämnen på skolan.
NYHET Publicerad:

Årets studentföretagare brinner för bokföring och integration

ENTREPRENÖRSKAP Grattis, Vera Antonov, till utmärkelsen Årets studentföretagare 2017! "Tack, det var väldigt roligt att få Tillväxtverkets pris. Jag tror inte att jag hunnit landa än."
NYHET Publicerad:

UF attraktiv erfarenhet för arbetsgivare

ENTREPRENÖRSKAP "Bäst med att driva ett UF-företag är att allt är möjligt. Det är verkligen en chans att prova sina vingar och se vad man går för." Det säger Ebba Bauer Zetterblom, vd Städarna i Katrineholm AB. Erfarenheten var ett skäl till att hon gick direkt till vd-jobbet på Städarna.
NYHET Publicerad:

Äldre elever lär yngre att programera

KODNING En ny vinkel på matte och teknik. I Örebro samarbetar IT-gymnasiet med grundskolan om programmering och kodning. Det har gett både sjätteklassare och gymnasister nya tankar om yrkeslivet.
NYHET Publicerad:

Malin hjälper ungdomar att fatta galoppen

TEKNIK Chalmersstudenten och ryttaren Malin Ramne ville öka intresset för tekniska ämnen hos ungdomar. Med ambitionen att visa hur man har nytta av skolkunskaperna i det verkliga livet, inte minst i stallet, startade hon Facebook-sidan IQuusen.
NYHET Publicerad:

"Otroligt utvecklande driva UF-företag"

ENTREPRENÖRSKAP Filip Printzell gick direkt från gymnasiet till att bli VD för Städarna i Motala AB. "Jag har haft extremt mycket nytta av UF-tiden. Den gav mig möjligheten att utmana mig själv på ett nytt sätt och samtidigt se hur det funkar i företagsvärlden", säger han.
NYHET Publicerad:

Städarna anställer gärna tidigare UF-elever

ENTREPRENÖRSKAP Hälften av medarbetarna i ledande position på Städarna Sverige AB har bakgrund som UF-företagare. Senaste tillskottet är bara 19 år. ”Vi vill jobba med duktiga entreprenörer och ge dem en chans. Det vinner alla på”, säger vd Christoffer Sjögren.
NYHET Publicerad:

Boostar chansen till eget företag efter UF

ENTREPRENÖRSKAP Läsåret 2016/2017 driver fler än 5100 gymnasieelever i Stockholms län ett UF-företag genom Ung Företagsamhet. Nu inleder organisationen ett nytt samarbete med Start-Up Stockholm i syfte att få fler unga entreprenörer att ta sina idéer vidare efter UF-året.
NYHET Publicerad:

Ny högstadieturné ger unga Framtidskoll

SKOLVAL Nu lanserar Ung Företagsamhet Stockholm grundskolesatsningen Framtidskoll.nu, en temadag tillsammans med Swedbank och Arbetsförmedlingen. Under pilotomgången får 1200 elever på 12 skolor i 6 Stockholmskommuner ett besök.
NYHET Publicerad:

Hon hjälper nyanlända starta företag

ENTREPRENÖRSKAP En kurs i entreprenörskap underlättar för nyanlända att etablera sig i samhället. Resultatet är 40 nya företag. En av initiativtagarna är Sandra Magnusson. "Orimligt att det ska ta tio år att bli självförsörjande", anser hon.
NYHET Publicerad:

"Sverige behöver fler entreprenörer"

HALLÅ DÄR ... Lottie Olsson Norrsén, ansvarig för externa relationer vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, som i veckan anordnade en ny mässa i Lund i samarbete med VentureLab.
NYHET Publicerad:

Elever vinner på entreprenörskap i skolan

ENTREPRENÖRSKAP Läraren Karin Ekelund tvekar inte: ”Entreprenörskap är en av skolans framgångsfaktorer – en av nycklarna till högre måluppfyllelse.” Nyligen utnämndes hon till en av Sveriges främsta lärare i entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

"Entreprenörskap triggar våra elever"

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörskapet cementerat i skolans väggar. Det är målet för årets vinnare av priset Sveriges främsta lärare i entreprenörskap. I många år har de arbetat entreprenöriellt i syfte att skapa en stabilitet och långsiktighet, som håller även när de inte är drivande.