NYHET8 november 2019

Idag är UF självklart val på Bromma Gymnasium

På bara tre år har Bromma gymnasium gått från att två ekonomiklasser läste UF till att förra läsåret ha 300 UF-elever. Carl Kronberg förstelärare i entreprenörskap säger: ”Mitt främsta råd är att helt enkelt bara bestämma sig för att nu satsar vi på UF och sedan dra igång.”

Foto: Timothy Hädd

Hur skulle du beskriva din personliga resa sedan augusti 2016?

– Det har varit enormt spännande, stundtals utmanande men framförallt väldigt rolig! Jag har lärt mig så oändligt mycket både om att undervisa i entreprenörskap och om mig själv, att jag ibland undrar vem som har utvecklats mest tack vare Ung Företagsamhet: mina elever eller jag?

– Jag är idag oerhört stolt över den resa som skolan har gjort och över våra resultat, långt över mina förväntningar när projektet initierades.

Man säger ofta att eleverna utvecklas så mycket när de arbetar med Ung Företagsamhet. Vad vinner du som lärare?

– Sett ur mitt perspektiv som lärare är den kanske största skillnaden mellan UF och mer traditionell undervisning att eleverna själva driver processen framåt i UF-företagen. Det innebär avsevärt mindre tjat och påminnelser från lärarens sida – ibland springer eleverna så fort framåt att man snarare behöver bromsa dem.

– Man slutar aldrig att lära sig nya saker som UF-lärare. Flera år av att handleda företag med vitt skilda affärsidéer har inneburit att jag har behövt sätta mig in i oändligt många olika branscher och hjälpt elever att hantera situationer som jag annars aldrig hade konfronterats med, vilket är både stimulerande och lärorikt för mig själv.

Hur har utvecklingen av antalet elever som startar UF-företag hos er påverkat skolan?

– Den omfattande expansionen av UF-verksamheten har gjort ett stort avtryck.

– Vi har bildat ett eget ämneslag i entreprenörskap med ett tiotal lärare och en skolledare som tillsammans planerar och genomför en lång rad gemensamma UF-aktiviteter på skolan varje läsår. Många andra lärare arbetar dessutom ämnesintegrerande med UF i sina kurser, till exempel i svenska och teknik, vilket ytterligare bidrar till att förankra UF-verksamheten på skolan.

UF-konceptet ses som en fullständig självklarhet på skolan idag, både av skolledningen och lärarna och inte minst av eleverna.

Vilka är dina främsta råd för att en skola ska ha och bibehålla en riktigt bra och expanderande UF-verksamhet?

– Jag får ofta den här frågan eftersom många skolor skulle vilja satsa mer på sin UF-verksamhet men inte verkar veta i vilken ände de ska börja.

Råd ett

– Mitt första och främsta råd är därför att som skola helt enkelt bara bestämma sig för att ”nu satsar vi på UF” och sedan dra igång, utan att allt kanske behöver vara så perfekt. Jag tror att många skolledare är försiktigt lagda och hellre behåller ett fungerande status quo än tar riskerna förbundna med en förändring, men utan modet att kasta sig ut på djupt vatten och våga satsa på UF-verksamheten kommer skolan heller aldrig att få se resultaten.

Råd två

– Mitt andra råd är att hitta sin egen väg inom UF och att anpassa det till skolans förutsättningar. Konceptet Ung Företagsamhet är ett nästan oöverskådligt smörgåsbord av möjligheter och ingen skola gör allt. Välj att satsa på de moment under UF-året och de aktiviteter som känns mest rätt för just din skola och dina elever. Känn inget tvång att göra precis det som grannskolan gör, utan tvärtom är min erfarenhet att UF ofta blir som bäst när varje skola hittar sitt eget unika format.

Råd tre

– Mitt tredje och avslutande råd är att involvera eleverna redan från början i förändringsprocessen. Låt dem starta UF-företag oavsett vilket program de läser och invänta effekterna. Elever som själva brinner för sina UF-företag är de bästa ambassadörerna för UF på skolan. Om det finns en tveksamhet till UF i kollegiet försvinner den ofta snabbt när lärarna ser elever satsa mer på skolarbetet i UF-företagen än de gör i någon annan kurs. När allt fler lärare vill se samma engagemang hos eleverna i sina egna kurser och hoppar på UF-tåget, då växer UF snabbt på skolan!

Text: Stina Dahlén

UtbildningEntreprenörskap
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist