NYHET10 november 2021

Svenskt Näringsliv och LO överens om omställning och huvudavtal

Svenskt Näringsliv och LO är överens om att rekommendera sina beslutande organ att godkänna principöverenskommelsen med förändringar i lagstiftning vad gäller anställningsskydd, omställning och studiestöd. Parterna har också enats om att anta ett huvudavtal som innebär att vissa anställningsskyddsfrågor regleras samt ytterligare omfattande omställningssystem för de som antar huvudavtalet.

Mattias Dahl, vice vd för Svenskt Näringsliv, Susanna Gideonsson, ordförande för LO, och LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson. Foto: TT

– Det är bra att LO enats om att rekommendera representantskapet att ansluta till huvudavtalet. Jag är också glad över att vi kan garantera att de förbund som väljer att stå utanför får ett betydligt bättre omställningspaket, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Med LO ombord står de tre bärande delarna av den privata arbetsmarknaden – arbetsgivare, tjänstemän och arbetare – bakom huvudavtalet. Det är glädjande och bra att uppslutningen bakom de efterlängtade arbetsmarknadsreformerna, som kraftigt förbättrar förutsättningarna för företag och anställda i Sverige, nu är ännu starkare, säger Mattias Dahl, vice vd Svenskt Näringsliv.

Det var för ett år sedan som Svenskt Näringsliv och PTK kom överens om förändringar i arbetsrätten och omställning, det vill säga förändringarna i LAS. LO valde då att ställa sig utanför, men sedan dess har de två LO-förbunden IF Metall och Kommunal anslutit till huvudavtalet. Och nu finns det alltså en majoritet i LO-styrelsen för att LO ska ingå som en huvudpart i överenskommelsen.

Mattias Dahl beskriver dagens uppgörelse som en stor politisk framgång för alla.
– Det finns ingen förlorare, bara vinnare, med att LO säger ja, säger han.

Svenskt Näringslivs vice vd betonar att företagen inte vill ha en situation där de måste fundera på vilka regler som gäller olika anställda, baserat på vilket fackförbund de tillhör.

– Vi har i Sverige varit bra på att ha kollektiva system som har minskat inlåsningseffekterna, underlättat för människor att röra sig och som har gjort att det har varit lättare för näringslivet att möta nya utmaningar.

En reformerad arbetsrätt