Använd företagens kompetenser i försörjningsutvecklingen och öka kommunernas attraktivitet. Det var ett av budskapen från företagen på dialogmötet om det lokala företagsklimatet i Karlskrona nyligen.
Det lokala företagsklimatet stod i fokus när företag, politiker och tjänstemän samlades till dialogmöte i Karlskrona. Som grund för dialogen låg resultatet från Svenskt Näringsliv senaste enkätundersökningen där Karlskrona tappar i rankingen och landar på plats 234 av landets 290 kommuner när det handlar om hur företagen upplever det lokala företagsklimatet.
– Oavsett undersökning eller ej, så behöver vi diskutera företagsfrågor och sätta företagsfrågorna högt på agendan. Företagsfrågorna är inget som endast ligger på en person eller avdelning utan ska genomsyra hela den kommunala organisationen med alla förvaltningar och verksamheter, säger Nina Andersson, projektledare Svenskt Näringsliv Blekinge.
Karlskrona kommun har under de senaste åren genomfört flera näringslivsfrämjande insatser för att stärka företagsklimatet. Inrättandet av näringslivslots, nyhetsbrev, dialogmöten, företagsbesök och digitala servicefunktioner är några exempel på insatser.
Insatserna behöver förstärkas och utvecklas i ständig strävan att förbättras, vilket inte minst resultatet från senaste enkätundervisningen visar.
Sandra Bizzozero (S), kommunstyrelsens ordförande och ett av Karlskrona kommuns kommunalråd, ville på dialogmötet peka på ytterligare insatser som har påbörjats.
– Vi har för första gången haft en sittning där olika funktioner i den kommunala organisationen får redogöra för hur man jobbar med service gentemot företagen. Vi inrättar även ett näringslivsråd där representanter från näringslivet ingår.
Camilla Brunsberg (M), oppositionsråd, reflekterade över delar i resultatet från enkätundersökningen.
– Delar som exempelvis vägnät, tåg och annan infrastruktur kan ju vara svåra att påverka eftersom det handlar om stora investeringar på lång sikt men det är ju tråkigt att betyget sjunker i de delar där vi har mest förbättringspotential. Tjänstepersoners och politikers attityder och bemötande gentemot företagen borde ju vara enklare att kunna påverka.
Annika Zimmerman, Engqvist och Zimmerman HR Partner, önskade samarbete i frågor som rör rekryteringar och kompetensförsörjning.
– Vi är ute och träffar kunder, alltifrån små och medelstora företag till större bolag. Vi vet hur kompetensbehovet ser ut hos de olika företagen men vi är inte ens i närheten av en diskussion med kommunen om hur vi skulle kunna samverka kring försörjningsutvecklingen. Kompetensfrågorna är så klart viktiga för oss som rekryterings- och HR-bolag men i detta ryms även att kommunicera kommunens attraktivitet. Kompetens och input från oss företag skulle förbättra möjligheterna att attrahera kompetens till länet och kommunen. Låt företagen bidra, säger Annika Zimmerman.
Offentlig upphandling, information och återkoppling var återkommande områden som diskuterades på dialogmötet. Bland annat efterlyste företagen förbättringar i de digitala anbudsunderlagen. Outvecklade funktioner gör att ifyllandet blir rena snårskogen.
Anne Ekman Borg, Åkericentralen Karlskrona AB, gav exempel.
– Anbudsunderlaget är indelat i avdelningar och för att kunna vidare till nästa avdelning i formuläret så behöver man svara på alla avtalsfrågor inom varje avdelning. Om man av olika anledningar inte kan svara på alla avtalsfrågor, fastnar man och kan inte gå vidare. I systemet tvingas man att godkänna alla avtal, det är ju helt fel, man måste väl ha en chans att kunna fortsätta fylla i formuläret utan att stängas ute, sa Anne Ekman Borg och efterlyste förbättrade funktioner i de digitalt utformade underlagen.
Martin Strandberg, vd på Samfast, höll med och pekade även på konsekvenserna när formulären är för krångliga att fylla i.
– Då struntar man i att lämna in sitt anbud. Det förlorar anbudsgivaren på som får ett begränsat antal inlämnade anbud för att inte tala om hur hårt det kan slå mot företagen.
Martin Strandberg och tryckte också på vikten av kommunikation och återkoppling.
– Här ska man kunna kontakta tjänstepersoner och få hjälp att kunna gå vidare utan att riskera att diskvalificeras från hela upphandlingsprocessen. Jag som företagare i fastighetsbranschen hade tyckt det hade varit bra att veta när kommunen har ett specifikt behov av lokaler. Här hade vi fastighetsföretag velat vara med i dialogen för att erbjuda bra lösningar. Fastighetskontoret skulle kunna informera om vilka lokaler man är i behov av på den egna hemsidan, säger Martin Strandberg.
Pia Holgersson, näringslivschef, tog emot förslaget och lovade bjuda med tjänstepersoner från fastighetsavdelningen vid fortsatta möten med fastighetsägare.