Tjänstepersonerna på plan- och byggkontoren i Malung-Sälens kommun får högst betyg i länet när det kommer till handläggningstid och bemötande. Plan- och byggchef Tomas Johnsson menar att ömsesidigt förtroende mellan handläggare och politiker samt teamkänsla är två nycklar till att de lyckats.
I många fjällkommuner råder just nu hektiska tider för handläggare av planer och bygglov. Så även i Malung-Sälen. Tomas Johnsson berättar att siffran för hur många detaljplaner de jobbar med hela tiden ökar.
– Tidigare brukade jag säga att vi hade ungefär 60 pågående planer samtidigt, sedan ökade jag till 70 och nu är vi uppe i drygt 80. Pandemin har påverkat byggandet och vi har aldrig tidigare haft så mycket att göra, säger han.
Kommunens stadsbyggnadskontor i Malung och Sälen har tio anställda, varav sex byggnadsinspektörer som handlägger bygglov, tre planarkitekter och så Tomas Johnsson som är både stadsarkitekt och plan- och byggchef.
Hans inställning och filosofi kring myndighetsutövning fick han för många år sedan, när han var nyanställd som handläggare och fick ett knepigt bygglovsärende på sitt bord. När han gick till sin chef och sa att han stött på ett problem fick han inte det svar han hade väntat sig.
– Min chef tyckte sällan att något skulle ses som ett ”problem”. Han beskrev istället det mesta som ”intressanta uppgifter att lösa”, säger Tomas Johnsson.
Sedan dess är hans förhållningssätt att kommunens uppgift är att jobba lösningsorienterat och hjälpa medborgaren att förverkliga sina drömmar.
Tomas Johnsson lyfter två viktiga faktorer som han menar är avgörande för att både handläggningstider ska bli kortare och bemötande bli bättre i en kommun. Den första handlar om förtroendet mellan politiker och tjänstepersoner.
– Vi har hela tiden haft ett starkt stöd från politiken, vi drar åt samma håll och är överens om att vi är till för att hjälpa människor med deras idéer och inte göra det mer byråkratiskt än vad det behöver vara.
Att handläggarna känner att de har politikerna i ryggen gör att få vanliga bygglovsbeslut idag måste tas upp i byggnadsnämnden.
– Tidigare skulle nästan alla bygglovsbeslut upp till nämnden och ingen handläggare vågade ta egna avgöranden, vilket gjorde att politikernas möten blev oändligt långa. Idag kan handläggaren ta beslut även när ett ärende innehåller en mindre avvikelse, säger Johnsson.
Den andra faktorn handlar om teamarbete. Alla byggnadsinspektörer ska känna till alla ärenden även om varje ärende har en huvudansvarig.
– Vi går alltid igenom alla ärenden tillsammans. Det skapar dels en trygghet, handläggaren känner sig inte utelämnad i sina beslut, utan det är ett lagarbete. Dessutom blir vi samkörda i synen på hur vi ser på olika ärenden vilket gör oss mer effektiva, säger Tomas Johnsson.
För en kommun med många bygglovsärenden blir Lantmäteriet ofta en flaskhals som påverkar handläggningstiden. Malung-Sälen gjorde redan 2015 en ansökan för att bilda ett kommunalt lantmäteri, vilket finns i 39 av Sveriges kommuner. Då fick de avslag med motiveringen att det skulle bli svårt att hitta rätt kompetens i en så liten kommun. Nu pågår arbetet med en ny ansökan.
– Att kompetens skulle saknas stämmer inte, den finns redan bland våra anställda, säger Tomas Johnsson.
– Det skulle betyda mycket om ett lantmäteri blev verklighet, när vi har en detaljplan skulle vi inte behöva vänta i ett halvår på beslut från Lantmäteriet.
Lokalt Företagsklimat