”Den offentliga sektorn har massor att lära av oss och andra privata företag på områden som personalutveckling och kundbemötande. Man kommer långt genom att tillämpa våra nyckelord Relation och Enkelhet”, säger Peter Palmqvist, vd på Volvo- och Renaulthandlaren Rolf Ericson Bil.
Företaget har fått stor uppmärksamhet under de senaste åren. En orsak är investeringen på cirka 250 miljoner kronor på Kolonnen i Falun. Under ett och samma tak har man samlat bilförsäljning, verkstad, drivmedelsförsäljning, glasverkstad, tvätt, däckverkstad med däckhotell, rekondavdelning och ett stort skadecenter.
– Vi har fått en av Sveriges modernaste bilanläggningar. Nu håller vi dessutom på med en totalrenovering av Rolf Ericson Bil i Borlänge, förklarar Peter Palmqvist.
Men det allra viktigaste för honom är egentligen inte anläggningarna som sådana utan de 130 medarbetarna på det 70-årsjubilerande företaget och hur de jobbar tillsammans och hur man bemöter kunderna. Det är något som engagerar Rolf Ericson Bil oavbrutet.
– Kvalificerad arbetskraft växer inte på träd. Vi expanderar och är alltid på jakt efter medarbetare till alla möjliga positioner, säger Peter Palmqvist.
Satsningen på den nya anläggningen i Falun verkar ha förbättrat företagets redan goda anseende ytterligare. Allt fler hör av sig spontant och visar intresse av att börja på Rolf Ericson.
Peter Palmqvist menar att missuppfattningarna om hur dagens bilverkstad ser ut fortfarande kan leva kvar. Det märker han bland annat när skolklasser kommer hit på studiebesök.
– Många blir förvånande när de upptäcker hur fräscht det är med bland annat bra belysning, fjärrkyla, ljuddämpning i väggar och tak och med stora glasade ytor. Smörjgropens tid är förbi, konstaterar Peter Palmqvist.
Personalutveckling är förstås inget som man blir färdig med. Den processen fortsätter hela tiden, både i vardagen och i den interna Rebil-skolan. Det gäller enligt Peter Palmqvist att skapa och utveckla en bra företagskultur med utgångspunkt i ledorden Relation och Enkelhet (R som i Rolf och E som i Ericson).
Hierarkier har han inte mycket till övers för.
– De bästa idéerna kommer sällan från ledningen. Input från organisationen kan däremot få rent magiska effekter, säger Peter Palmqvist.
Han ser gärna att medarbetarna lyfter fram problem i verksamheten men vill ännu hellre att de samtidigt kommer med konkreta förslag och idéer till lösningar. I grunden för allt måste det finnas en tillit. Man ska kunna lita på varandra.
En komponent för att forma den mycket positiva andan har varit att lyssna och lära av andra.
– Vi har varit ute på ett 50-tal företag i skilda branscher och plockat godbitar och gjort en anpassning efter våra förhållanden, berättar Peter Palmqvist.
Även kundbemötandet är en pågående process hos Rolf Ericson Bil. Genom att bygga upp en kundpanel på nätet har man tagit det arbetet åtminstone ett steg längre än vad som brukar vara vanligt.
– Det är jättemånga kunder som hänger på. Kommer det ett bra förslag om någon förbättring kan vi förverkliga den direkt, betonar Peter Palmqvist.
Han tycker att kommuner, länsstyrelser och all offentlig förvaltning borde inspireras av det som sker i det privata näringslivet.
– Det finns naturligtvis ett regelverk att följa men väldigt mycket kan göras enklare, mindre krångligt. Lyssna på människor och var hjälpsam. Det handlar inte om att jobba mer utan att jobba smartare. Det vinner alla på, säger Peter Palmqvist.