NYHET17 december 2018

Smidigt generationsskifte ger företaget utvecklingsmöjligheter

Med en åldrande företagarkår står många svenska företag inför en generationsväxling. När åkeriföretaget Gävle Fjärrfrakts nya ägare Joakim Tuvér tog över verksamheten var han väl förberedd och inställd på hårt arbete.

Generationsväxling och ägarbyte är för många företagare en process förknippad med svårigheter, såväl praktiska som känslomässiga. Åkeriföretaget Gävle Fjärrfrakt har funnits i familjen Ågrens ägo sedan 1943, men våren 2018 var det dags att lämna över till nästa generation. Joakim Tuvér, som tidigare varit anställd i bolaget i tio år var den som fick möjligheten att kliva in som ägare och vd efter Rolf Ågren. Med en civilekonomexamen och många års branscherfarenhet i bagaget kände Joakim Tuvér att han var redo att axla rollen.

– Jag har funderat i flera år på det här och jag och Rolf har haft en lång dialog, så när det var dags kände jag mig rejält förberedd. Jag har erfarenhet från alla positioner i företaget sedan tidigare, kan branschen och har dessutom en bra utbildning i ryggen. Det känns bra och vi har fått en riktigt fin start. Det är mycket jobb, men det var jag inställd på, säger Joakim Tuvér.

Hur har själva ägarbytet fungerat?
– Det har fungerat bra. Vi har haft hjälp av kunnigt folk som är specialiserade på ägarbyten och generationsväxlingar och tillsammans med dem har vi jobbat fram bra lösningar för alla parter. Det tog ungefär ett halvår för oss innan vi benat ut alla frågor och var överens. Det är så otroligt viktigt att det blir rätt i alla led i en sådan här process. Ett tips till andra som står inför samma situation är att verkligen värdesätta det och anlita folk som kan det här. Jag tror inte att någon, eller i alla fall väldigt få, företagare har den kompetensen själv. Det är mycket att tänka på och man vill inte ta några risker.

Har ni helt växlat över eller finns den tidigare ägaren kvar i bilden?
– Rolf är pensionerad nu men jobbar fortfarande kvar i bolaget på 25 procent. Han får stanna så länge behovet finns och han själv vill och tycker det är roligt. Vid ägarbytet var Rolfs krav att företaget skulle leva vidare och att det skulle finnas en trygghet för de anställda. Och så har det blivit. Allt har fungerat väldigt smidigt, även om Rolfs beslutsprocess att sälja företaget säkert varit både lång och känslomässig.

Hur ser du på bolagets framtid?
– Jag ser positivt på framtiden och det vi har framför oss. Processen med ägarbytet har inte gjort att vi stannat av, snarare har vi gått framåt, vilket känns väldigt positivt. En utmaning framöver är chaufförsbristen. Våra chaufförer blir äldre och det är svårt att få tag i yngre medarbetare. Om vi visste att det fanns personal framöver kunde vi växa och bli större. Så även där står vi och branschen inför en generationsväxling. Jag är övertygad om att befolkningen kommer fortsätta öka under många år framöver, det ger oss mycket goda utvecklingsmöjligheter,

Hur ser du på din nya roll som egen företagare?
– Friheten i att få styra och gå mot en viss riktning tycker jag är det roligaste. Jag har en plan för hur jag vill att det ska se ut de närmsta åren och det handlar främst om att få nöjd personal och att vi kan locka till oss duktiga chaufförer. Mitt mål är att vi ska vara en bra arbetsgivare som man trivs med. Kan vi fortsätta att vara där och hålla i det, så kommer det gå bra. Vi skulle behöva byta lokaler också och där står det lite stilla i Gävle, kan jag tycka. Det finns inga lediga industrimarker och där vore det bra om kommunen kunde ta fram en plan på kortare sikt än tio år. För att vårt bolag ska kunna utvecklas ordentligt skulle jag vilja se planer på färdig industrimark intill E4:an inom en två- till treårsperiod.

Hur ser du på branschens utveckling kopplat till förslag på slitageavgift och kilometerskatt för åkerier?
– Jag är inte i detalj insatt i kilometerskatten men är helt inne på att skatt behövs för att bekosta vägnätet. Sedan handlar det ju om att försöka få alla bilar att betala samma skatt, oavsett varifrån man kommer. Och där blir det ju problematiskt. Så oavsett vilka skatter eller avgifter man inför så kommer det att slå hårt mot svenska åkerier. Men samtidigt måste vi ju tänka på miljön också.

Generationsväxling
Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist