NYHET2 juli 2019

Lantmannaföreningen som gör succé med e-handel

I skogarna på gränsen mellan Halland och Småland hittar vi Hylte Jakt och Lantman. Det som började som en lantmannaförening för över 100 år sedan har idag växt till Sveriges största enskilda aktör inom jakt med hjälp av en sprudlande e-handel.

Hylte Jakt och Lantman grundades 1911 som en ekonomisk förening, och drevs i den tappningen fram till 1974.

— Det är väldigt typiskt för förra sekelskiftet, att bönder gick samman och skapade lantmannaföreningar för att kunna köpa utsäde, foder, gödsel och annat till ett lägre pris, säger Anders Carlsson, som är VD för företaget sedan 2014.

Anders är son till Karl Göran Carlsson som 1974 blev arbetande VD för bolaget och sedan drev det i 40 år. Under de åren hade företaget tillväxt alla år utom ett, och fokuset skiftade från lantbruk till jakt när storleken på marknaden krympte. Jakt var något som Karl Göran själv hade kunskap om, och dessutom fanns det en bra lokal marknad för det.

1974 omsatte företaget 2 miljoner om året och hade en heltidsanställd, 2014 omsatte det 108 miljoner och hade 25 anställda. När det blev dags för honom att gå i pension uppstod frågetecken kring hur hans privata varumärken skulle kunna fortsätta säljas genom verksamheten när han inte längre var delaktig. Lösningen blev att rollen som VD gick vidare till sonen, och att far och son gemensamt köpte ut de andra ägarna och drev företaget vidare tillsammans.

— Karl-Göran är en extremt duktig affärsman när det kommer till inköp och försäljning. Själv är jag ingenjör, så jag bidrar med det tekniska och operationella. Jag försöker lära mig så mycket jag kan av honom, även om jag tror att det är erfarenheten som gör en riktigt vass, säger Anders.

Hylte Jakt och Lantman var tidiga med att sälja sina varor via postorder, något som Anders tog till vara på när han kom in i företaget. Genom att kombinera den långa traditionen av kundnöjdhet med modern teknik har företaget två marknader, hemsidan och butiken, som driver varandra framåt.

— Det har blivit min lilla bäbis. Jag stöpte om det som fanns, och vi har haft en väldigt fin utveckling sedan dess. Idag är tillväxten nästan enbart e-handel, även om butiken också går bra, säger Anders.

Affärsidéen för Hylte Jakt och Lantmän är ”Kvalitet till rätt pris”, något som uppnås genom bra service och attraktiva kunderbjudanden. Verksamhetens e-handel rankas av kunder genom sajten Prisjakt som en av de 10 bästa i landet, och har under 3 av de 4 senaste åren utsetts till Årets Nätbutik.

— Vi har kunnig och duktig personal, där många varit med oss i över tio år. I kombination med stabila och attraktiva priser så är det ett vinnande koncept, säger Anders.

I slutet på förra året gick e-handelsinvesteraren Verdane, som bland annat är engagerade i Boozt.com och Babyshop, in som ny majoritetsägare. De tillför det kunnande, nätverk och kapital som behövs för företagets vidare expandering och utveckling. På sikt hoppas man kunna etablera sig även utanför Sverige, men då behövs först en enhet för logistik och distribution.

— Kontakten med Hylte kommun på daglig basis fungerar bra, men vi hade gärna önskat att de erbjöd mer planlagd mark för expansion i attraktiva lägen. Om det är något vi har här så är det mark, och då borde vi också kunna använda den, avslutar Anders.

Text: Mathilda Linnander

jobbskaparnaFöretagsamhetDigitalisering
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist