NYHET19 juni 2017

Ny vd vill skapa tillväxt hos anrika Trangia

Magnus Rydell blir efter sommaren ny vd för familjeägda Trångsvikensföretaget Trangia. Hans ambition är att förnya företaget och fördubbla omsättningen på fem år.

– Jag är mycket ödmjuk inför att ta över som vd. Trangia är ett välskött företag som står på solid grund. Jag känner ett stort ansvar att föra företaget vidare på den vägen och ser stora möjlighet att utveckla företaget, det ska bli ett oerhört roligt uppdrag, säger Magnus Rydell, tillträdande vd för Trangia.

Magnus Rydell kommer närmast från Lindevalls Industri i Östersund där han varit vd i drygt fyra år. Före dess var han försäljningschef på det amerikanska börsnoterade bolaget AAM i Trollhättan som är ett avknoppat företag från SAAB.

Bolagets nuvarande vd, Bengt Jonsson går i pension efter sommaren men kommer att fortsätta med styrelsearbete. Trangia är ett familjeägt företag sedan 1925, Magnus Rydell blir den första vd’n som rekryteras utanför familjen på drygt 90 år.

– För att trygga att företaget finns kvar om ytterligare 100 år behöver vi utveckla roller och kompetenser. För att utveckla företaget behöver vi sannolikt bli fler och därmed behöver vi också öka omsättningen, säger Magnus Rydell.

Trangia tillverkar stormkök för camping och friluftsliv. Bolaget har ett 20-tal anställda och de senaste åren har omsättningen ökat stadigt. Förra året omsatte bolaget drygt 45 miljoner kronor.

– Målet är att fördubbla omsättningen till 90 miljoner kronor inom fem år med bibehållen lönsamhet.

80 procent av bolagets tillverkning går på export till ett 30-tal länder. De största utländska marknaderna är Norge, England och Japan.

– För att fördubbla omsättningen behöver vi växa ytterligare på befintliga marknader men också satsa på att ta större andelar i exempelvis USA. Längre fram ska vi även utveckla fler produkter för att bredda vårt utbud men det gäller att ta den här förnyelsen i varsam takt, säger Magnus Rydell.

Varför sökte du jobbet som vd för Trangia?
– Det är väldigt enkelt. Trangia är ett unikt företag och varumärke och som har sin produktion kvar i Jämtland. Jag tilltalas av att företaget lokalt äger hela värdekedjan; varumärket, tillverkning/produktion och produktutveckling på plats i Trångsviken. Det är unika förutsättningar som få företag har idag.

Vad tar du med dig från tidigare uppdrag?
– Att jag är en positiv ledare med förmåga att entusiasmera. Jag tycker att det är viktigt med tydliga mål och målstyrning. För mig är det viktigt att få organisationen att våga, att inte vara rädd för att göra misstag och lära av dem, säger Magnus Rydell.

Tillväxt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist