NYHET14 juni 2012

Privat musikskola är här för att stanna

Våra affärsidéer föds ur ett behov. Mer genomtänkt än så är det inte. Det säger Jonas Hagström som förutom att vara snowboardproffs också driver företagen Action Media Music och Jämtlands Musikskola tillsammans med Rosmari Hagström.

Deras företagande har blivit en livsstil och de säger att de ”jobbar för att ha ett liv, inte ha ett liv för att jobba”. De värderar sin tid tillsammans högt, de reser, går på konserter – och idrottar. I den kulturinflammerade staden Östersund är det svårt att inte direkt hamna i diskussionen idrott – kultur. För Jonas och Rosmari är bilden glasklar.

– Det går inte att ställa kulturen mot idrotten. Båda är lika viktiga. Den utmaning som kulturen står inför och som idag är deras akilleshäl är att våga ta betalt. Mentaliteten idag är att kultur inte får kosta pengar. Hockey- eller skidutrustning kostar flera tusen per år och det är okej. Jag tror det kommer att bli en förändring där, säger Jonas.

Och Jonas är verkligen rätt person att uttala sig. Han reser halvårsvis och lever på sin snowboardåkning. Men han är också pionjär i Jämtland genom att driva Jämtlands Musikskola, helt på kommersiella villkor.

– Vi startade för två år sedan. Jag fick förfrågningar från mina arbetskamrater om inte Jonas som spelar i Åsgård Session Band kunde ge lite privatlektioner i musik till deras barn. Vi gjorde en del undersökningar och upptäckte de enorma köerna. I Östersund står 240 barn i kö för att få spela sitt favoritinstrument och på vissa instrument är det upp till fyra års kötid. Vi kände direkt att här fanns det en affärsidé, berättar Rosmari.

Första terminen hade Jämtlands Musikskola 24 elever, en lärare och en lokal. Nu, efter två år har de 100 elever per åtta-veckorskurs, det vill säga 200 elever per termin. Dessutom sju lärare och fem lokaler.

– Det är klart vi vill växa, men vi växer sakta och organiskt. Vi vill att Jämtlands musikskola ska skötas proffsigt och att alla elever blir sedda och får den kvalitet de betalar för, säger Rosmari.

Men efter två år har Jonas och Rosmari visat att det behövs ett privat alternativ till den kommunala kulturskolan. De ser att Jämtlands Musikskola är här för att stanna.

– Våra elever betalar 1800 kr för en åtta veckors gruppkurs i gitarr. Det är den faktiska kostnaden eftersom vi inte har några bidrag för verksamheten. Vi har idag ett samarbete med kulturskolan där vi erbjuder de som står i kö en möjlighet att gå hos oss i väntan på plats. Hos kommunens kulturskola kostar en termin 800 kr men då är det subventionerat. Den verkliga kostnaden ligger på ungefär 12 500 kr per elev enligt den totalbudget Östersunds kommun har för kultur och musik och där man under senaste läsåret hade 956 elever, säger Jonas.

Med tanke på att Jämtlands Musikskola har ett konkurrenskraftigt pris och att verksamheten nu satt sig och visat sig fungera är Rosmari och Jonas redo för nästa steg.

– Ja, vi har på allvar tänkt se över möjligheten att sälja våra tjänster till kommunen. Goda exempel visar att det blir en vinna-vinna-situation. Det skulle kunna bli en kostnadsbesparing för kommunen, köerna kortas, fler företag startas och fler musiklärare sätts i arbete. Men framförallt skulle fler barn och ungdomar få spela det instrument de vill spela.

Många kommuner har infört en musikskolecheck vilket innebär att barnen kan välja om de vill gå kommunalt eller privat och lära sig musicera. Jonas och Rosmari ska hämta in lite goda exempel, lära av andra och sedan göra ett försök här lokalt att införa något liknande.

– Kanske gör vi ett studiebesök nu i juli när vi ändå ska ut och åka. Bruce Springsteen i Göteborg är målet med resan men längs vägen finns ett antal privata musikskolor att se och lära av, avslutar Jonas och Rosmari.

Marlene Ström

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist