Andreas Wadskog,
vd Karl Andersson & Söner AB 

Det roligaste med att vara företagare är att se ens möbler komma till liv och göra kunden glad.

Det känns tryggt att ha en stark organisation som har ens rygg. Sen är det bara plus att medlemskapet gör att jag får bra pris på försäkringar och tjänstepensioner.  
Utan Svenskt Näringsliv skulle vi bli överkörda direkt

Karl Andersson & Söner är familjeföretaget som tillverkat möbler som håller i generationer sedan 1898. Fabriken finns kvar i Husqvarna där planka blir till färdig möbel, med fokus på hållbarhet och hög designnivå. Företaget är medlemmar i Trä- och Möbelföretagen och Svenskt Näringsliv. 

Vi fick möjlighet att prata med vd Andreas Wadskog, fjärde generationen i familjeföretaget.   

Vad är det roligaste med att vara företagare? 
—Det roligaste med att vara företagare är att se ens möbler komma till liv och göra kunden glad. Från planka till prototyp till en möbel som senare exempelvis hamnar på Spotifys kontor, det är häftigt. Sen är det såklart mäktigt att höra sorlet i lunchrummet och garvet i verkstaden. Att ens medarbetare har det kul på jobbet.  

Vad upplever du som tyngst?  
— Det tyngsta är absolut regelkrångel. Ibland känns det som myndigheterna tror att vi företag är skurkar, och det blir bara destruktivt. Om ingångsvärdena hade förändrats, där myndigheterna skulle möta en med konstruktivitet och service istället för misstanke hade det gjort livet mycket lättare. Framförallt hade jag kunnat lägga mer tid på att utveckla företaget. Det gör att jag skulle få bättre möjligheter att anställa fler – vilket skulle generera ännu mer skatteintäkter. Ibland känns det som politiker inte riktigt förstår det sambandet.  

Fler politiker, från alla partifärger, behöver komma ut till företagen och lyssna på oss! 

Vad innebär medlemskapet i Svenskt Näringsliv för dig? 
 — Utan Svenskt Näringsliv skulle vi blivit överkörda direkt. Svenskt Näringsliv har företagarglasögonen på sig hela tiden och har musklerna att agera. Både regionalt, nationellt och i Bryssel. Det känns tryggt att ha en stark organisation som har ens rygg. Sen är det bara plus att medlemskapet gör att jag får bra pris på försäkringar och tjänstepensioner.  

Vad händer på den regionala nivån? 
— Det är där allt börjar, det regionala arbetet är otroligt viktigt och fungerar som just öronen mot marken men även en brygga till politiker. Det är nätverket som är viktigast för mig, både med andra företagare men även politiker. Fler politiker, från alla partifärger, behöver komma ut till företagen och lyssna på oss! Då tror jag dom skulle förstå hur viktigt det är att inte göra det svårare att driva företag.  

KONTAKTPERSON
Anna Gillek
Regionchef Jönköpings län
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist