NYHET17 november 2017

Drömmen om den goda idén

Fyra av fem nyanställningar sker i små och medelstora företag. I samverkan med bjässarna kan de utvecklas och nya idéer frodas. Då ökar chansen till nya jobb. Denna symbios, näringskedjan mellan smått och stort, är avgörande för välståndet.

På underleverantörsmässan Elima Subcontractor i Jönköping i veckan samtalade Gustav Österström, vd Science Park i Jönköping, Maria Rosendahl, chef Kompetensförsörjning och innovation, Teknikföretagen och Lena Miranda, Vd Science Park Mjärdevi om entreprenörskap, innovationskraft och samverkan mellan små och stora företag.

”90 procent av bolagen är små och medelstora. De är basen i svensk industri”, konstaterade Maria Rosendahl.

För utveckling krävs – från start-up-nivån och framåt – ”idé, kunskap, kapital och entreprenörer”, slog Gustav Österström fast. Stora bolags problem, menade han, är att de visserligen har god marknadsnärvaro och infrastruktur men att de inte är några entreprenörer. Genom bland annat ”corporate venturing”, som flera storbolag ägnar sig åt, sätter man upp innovationsmiljöer utanför den konventionella verksamheten i ett eget bolag: smidigare beslutsgång och kreativare kultur. Samtidigt är närheten till storbolaget och marknaden vital när idéer väl kan skalas upp.

Att från politiskt håll stimulera entreprenörskap och företagande och ge morötter till dem som vågar ta den ekonomiska risk det innebär att starta och driva ett företag blir allt viktigare i ett land där politiker gärna talar om att Sverige ska konkurrera med innovation och kompetens. Det här är inte minst angeläget för att via nya företag och entreprenörsdrivna samarbeten – som det ovan skissade – kunna kommersialisera idéer, de som har prövats om och om igen. Panelen var överens om att det man kan räkna med är att max en innovation av tio kan komma att bli något säljbart, till skillnad från produktutveckling (nio av tio).

Det är ju människor som sitter på idéerna och det kan vara människor som idag inte är entreprenörer (utan tillsvidareanställda), men som vill vara det i en framtid. Politikens roll bör då vara att skapa förutsättningar för att den trygge storbolagsingenjören på FoU-avdelningen ska våga kasta sig ut i en osäker tillvaro som företagare för att förverkliga sin dröm om den goda idén.

Se där en aspekt av storbolagens verksamhet som inte alltid kommer fram: De fungerar som tekniska plantskolor som ger avknoppningar, start-ups, vilket Svenskt Näringslivs nationalekonom Anders Bornefalk visar i rapporten ”Nya svenska storföretag” (maj 2017). Och när avknoppningen väl har skett kan alltså ett fruktbart samarbete som corporate venturing ta vid.

Detta ömsesidiga beroende mellan små och medelstora företag å ena sidan och giganterna å den andra gäller inte bara innovationer, forskning och utveckling. Det gäller givetvis även på produktionssidan, vilket blev uppenbart på Elmia Subcontractor när jag strök omkring i hallarna i tisdags och tjuvlyssnade. Inköparen till underleverantörsrepresentanten i en monter:

”Vi vill ju ha en strategisk partner. Vi ser gärna långsiktiga, strategiska inköp och leveranser.”

Det blir inte mycket till en Volvo utan alla gnoende människor i Gnosjö-regionen. Eller som en slogan förr i tiden löd: ”Utan Anderstorp stannar Volvo.”

Med entreprenörskap och företagande högre upp på den politiska agendan ökar förhoppningsvis förståelsen för vikten av att denna, i ordets rätta bemärkelse, näringskedja förblir stark – och blir än starkare.

Det är helt enkelt så som Lena Miranda pregnant sammanfattade saken:

”Vi stärker Sverige AB tillsammans.”

Entreprenörskap
Skriven avDan Sylvebo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist