Drömmen om den goda idén

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Fyra av fem nyanställningar sker i små och medelstora företag. I samverkan med bjässarna kan de utvecklas och nya idéer frodas. Då ökar chansen till nya jobb. Denna symbios, näringskedjan mellan smått och stort, är avgörande för välståndet.

Elmia

Elmia

På underleverantörsmässan Elima Subcontractor i Jönköping i veckan samtalade Gustav Österström, vd Science Park i Jönköping, Maria Rosendahl, chef Kompetensförsörjning och innovation, Teknikföretagen och Lena Miranda, Vd Science Park Mjärdevi om entreprenörskap, innovationskraft och samverkan mellan små och stora företag.

”90 procent av bolagen är små och medelstora. De är basen i svensk industri”, konstaterade Maria Rosendahl.

För utveckling krävs – från start-up-nivån och framåt – ”idé, kunskap, kapital och entreprenörer”, slog Gustav Österström fast. Stora bolags problem, menade han, är att de visserligen har god marknadsnärvaro och infrastruktur men att de inte är några entreprenörer. Genom bland annat ”corporate venturing”, som flera storbolag ägnar sig åt, sätter man upp innovationsmiljöer utanför den konventionella verksamheten i ett eget bolag: smidigare beslutsgång och kreativare kultur. Samtidigt är närheten till storbolaget och marknaden vital när idéer väl kan skalas upp.

Att från politiskt håll stimulera entreprenörskap och företagande och ge morötter till dem som vågar ta den ekonomiska risk det innebär att starta och driva ett företag blir allt viktigare i ett land där politiker gärna talar om att Sverige ska konkurrera med innovation och kompetens. Det här är inte minst angeläget för att via nya företag och entreprenörsdrivna samarbeten – som det ovan skissade – kunna kommersialisera idéer, de som har prövats om och om igen. Panelen var överens om att det man kan räkna med är att max en innovation av tio kan komma att bli något säljbart, till skillnad från produktutveckling (nio av tio).

Det är ju människor som sitter på idéerna och det kan vara människor som idag inte är entreprenörer (utan tillsvidareanställda), men som vill vara det i en framtid. Politikens roll bör då vara att skapa förutsättningar för att den trygge storbolagsingenjören på FoU-avdelningen ska våga kasta sig ut i en osäker tillvaro som företagare för att förverkliga sin dröm om den goda idén.

Se där en aspekt av storbolagens verksamhet som inte alltid kommer fram: De fungerar som tekniska plantskolor som ger avknoppningar, start-ups, vilket Svenskt Näringslivs nationalekonom Anders Bornefalk visar i rapporten ”Nya svenska storföretag” (maj 2017). Och när avknoppningen väl har skett kan alltså ett fruktbart samarbete som corporate venturing ta vid.

Detta ömsesidiga beroende mellan små och medelstora företag å ena sidan och giganterna å den andra gäller inte bara innovationer, forskning och utveckling. Det gäller givetvis även på produktionssidan, vilket blev uppenbart på Elmia Subcontractor när jag strök omkring i hallarna i tisdags och tjuvlyssnade. Inköparen till underleverantörsrepresentanten i en monter:

”Vi vill ju ha en strategisk partner. Vi ser gärna långsiktiga, strategiska inköp och leveranser.”

Det blir inte mycket till en Volvo utan alla gnoende människor i Gnosjö-regionen. Eller som en slogan förr i tiden löd: ”Utan Anderstorp stannar Volvo.”

Med entreprenörskap och företagande högre upp på den politiska agendan ökar förhoppningsvis förståelsen för vikten av att denna, i ordets rätta bemärkelse, näringskedja förblir stark – och blir än starkare.

Det är helt enkelt så som Lena Miranda pregnant sammanfattade saken:

”Vi stärker Sverige AB tillsammans.”

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Industrinatten visar upp ny sida av industrin

SKOLA NÄRINGSLIV. I höstas anordnades för första gången Teknikcolleges evenemang Industrinatten i Gnosjö. Elever från årskurs åtta får komma ut och besöka företag som visar upp sin verksamhet och berättar om alla de yrken som erbjuds. Ett av de deltagande företagen var Axelent i Hillerstorp.
NYHET Publicerad:

Gnosjö i länstopp visar ny mätning av det lokala företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT. När Svenskt Näringsliv idag presenterar den årliga enkätundersökningen av hur företagen i Sveriges 290 kommuner upplever det lokala företagsklimatet, placerar sig Gnosjö på plats 5 i landet. Kommunen får alltså återigen högst medelbetyg (4,5) av företagen i Jönköpings län. Jönköpings län är som tidigare det län med högst medelbetyg, 3,83 i hela riket. Ny Sverigeetta är Munkfors kommun, Värmland, med ett snittbetyg på 4,6.
NYHET Publicerad:

Tydliga fokusområden ska förbättra Sävsjös företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Sävsjö.
NYHET Publicerad:

Att bli företagsvänlig i sin myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT. Frågorna i enkätundersökningen Lokalt Företagsklimat är av olika karaktär och kan påverkas av olika instanser. Under en workshop i Mullsjö fokuserade man på det kommunen kan påverka själva, och kommunikation lyftes fram som nyckeln till framgång.
NYHET Publicerad:

Tillit är Gislaveds ledord i arbetet för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till Gislaved.
NYHET Publicerad:

Utbildning och kompetensförsörjning i fokus i Aneby

FÖRETAGSKLIMAT. Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat har precis avslutats, och vi blickar framåt mot resultatet som publiceras i maj. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången tittar vi in hos Aneby kommun.
NYHET Publicerad:

Tack alla engagerade företagare!

GILLA JOBBSKAPARNA Under april har Svenskt Näringsliv drivit kampanjen #gillajobbskaparna, både i digitala kanaler och real life. Värnamo var platsen för kraftsamlingen i Jönköpings län förra helgen:
NYHET Publicerad:

Elentreprenören: ”Företaget måste kunna göra karriär”

#GILLAJOBBSKAPARNA Sandstedt El är firman som anstränger sig för att medarbetarna ska kunna utvecklas i sin profession som elektriker. Patrik Sandstedt startade Sandstedt El i Nässjö 2000. 2008 expanderade verksamheten till Jönköping och 2018 har bolaget 50 anställda. Företaget gör allt inom el, uppdelat på service och entreprenad.
NYHET Publicerad:

Jönköpingsföretaget: ”Ställ krav på företagen”

#GILLAJOBBSKAPARNA. ”Varva teori och praktik under hela utbildningen. Ordna program där fadderföretag är med och handleder. Ställ krav från skolans sida på företagen, på praktikplatserna.” Det säger Bengt Spjuth, vd på Mediaspjuth AB i Jönköping, en kommunikationsbyrå inom PR, reklam och webb.
NYHET Publicerad:

Herrgårdsentreprenören: Vi ska överträffa kundens förväntan

JOBBSKAPARNA. Hans Edberg driver familjeföretaget Hooks Herrgård i tredje generationen. Verksamheten har funnits sedan 1963 och är idag en plats för hotell, konferens och spa. Hooks Herrgård är ett bolag som betonar både hårda och mjuka värden.
NYHET Publicerad:

Metallentreprenören: Skolan är en intäktskälla

JOBBSKAPARNA. Andreas Krona driver tillsammans med sin bror Callo Sintermetall AB i Nässjö. Han har engagerat sig en del i frågorna om kompetensförsörjning och rekrytering och vad Nässjö kommun kan göra för att få unga människor att stanna i kommunen.
NYHET Publicerad:

God tillväxt men växande utmaningar

KONJUNKTUR. Den globala ekonomin fortsätter att utvecklas positivt. I Euroområdet bedöms tillväxten för 2018 och 2019 bli 2,2 respektive 2,1 procent. Detta bidrar till att hålla även svensk tillväxt uppe. Sveriges BNP beräknas öka med 2,6 procent i år och med 2,0 procent 2019. Även bland företagen i Jönköpings län spirar optimismen. Det visar Svenskt Näringslivs nya konjunkturrapport som presenteras idag.
NYHET Publicerad:

Nu är det dags för Gilla Jobbskaparna!

#GILLAJOBBSKAPARNA. Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Därför driver Svenskt Näringsliv nu kampanjen Gilla Jobbskaparna under april.
NYHET Publicerad:

Gör dig utvecklingsbar

KRÖNIKA. Två saker måste göras: 1. Utveckla och förbättra Värnamo som plats och 2. Marknadsför den utvecklingen/förbättringen. Det skriver regionchef Dan Sylvebo i sin krönika som reflektion efter släppet av Svenskt Näringslivs Rekryteringsenkät och en workshop i Värnamo.
NYHET Publicerad:

Vaggeryds nya näringslivschef: ”Företagen är livsviktiga för oss”

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ute från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Den här gången besöker vi Vaggeryds kommun.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikt hotar länets småföretag

KOMMENTAR Förslaget om återinförd revisionsplikt för mindre företag diskuterades på ett seminarium i förra veckan. I Riksrevisionens rapport från 2017 menar myndigheten att de tänkta fördelarna inte har uppnåtts, som exempelvis lättare administrativa bördor och stärkt konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning i fokus i Gnosjö

FÖRETAGSKLIMAT. Nu är det dags igen för Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av Lokalt Företagsklimat som kommer ligga ut från januari till mars i år. Därför har vi pratat med regionens näringslivsansvariga om hur de arbetat baserat på förra årets resultat och vad de har för målsättningar för 2018 års enkät. Nu har turen kommit till länsettan Gnosjö.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben i Jönköpings län

RAPPORT. 75 procent av företagen i Jönköpings län har svårt att hitta rätt kompetens. Rekryteringsbehovet är stort inom alla branscher. En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar nu företagens rekryteringsbehov och var det finns störst chans att få jobb i Jönköpings län.
NYHET Publicerad:

Toppen och botten för Jönköpings läns företagsamhet

RAPPORT Trots orosmoln växer andelen företagsamma människor i Jönköpings län och når ny toppnotering på 11,2 procent. Däremot är kvinnornas företagsamhet en av de svagaste i Sverige. Det visar Svenskt Näringslivs nya rapport Företagsamheten 2018.
NYHET Publicerad:

Minskat nyföretagande i välfärden

RAPPORT. Antalet företagsamma människor inom välfärdssektorn i Jönköpings län har vuxit stadigt under den senaste fem-årsperioden. Nu minskar dock nyföretagsamheten inom välfärdssektorn drastiskt. Det visar ny statistik från Svenskt Näringsliv i Jönköpings län.