NYHET11 juli 2018

Funderingar om Almedalsveckan

Nu är årets upplaga av politikerveckan i Almedalen över för den här gången. Det har varit en vecka som präglats av mycket hätska utspel från Nordiska Motståndsrörelsen och deras aktiviteter, men även ganska gott om politiska utspel och vallöften. Återigen rekordmånga seminarier och möten.

I år har Svenskt Näringsliv haft fokus på en lång rad viktiga frågor som till exempel ägarskatter, miljö, välfärd och kompetensförsörjning. Vi har fortsatt att lyfta företagens perspektiv och vår tro är att ett långsiktigt opinionsbildande ska ge effekt och skapa förutsättningar för växande företag och god välfärd. Du kan läsa mer om våra seminarier här: www.svensktnaringsliv.se/almedalen

Flera politiker och tjänstemän från länet har befunnit sig på plats i Almedalen. Vad har man åstadkommit? Vissa svar kan man läsa i dagstidningarna, men jag skulle önska att fler företagare ställde frågorna direkt till politikerna. Vad är nyttan med Almedalsveckan? De flesta kommer nog att ge tydliga och bra svar för att man haft en genomtänkt plan med sitt deltagande.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, skrev för några dagar sedan en mycket slående analys av veckan med rubriken: Vad får vi för pengarna i Almedalen? Slutsatsen är att det tyvärr finns ett stort slöseri med offentliga medel på grund av att kommunerna inte har riktiga planer med vad man vill åstadkomma med sin närvaro. Samtidigt så finns det flera positiva och viktiga demokratiska och kunskapsmässiga vinster med veckan. Som Tove Lifvendahl skriver i slutet av sin krönika; ”Om alla de många tusen personer (i fjol var det cirka 40 000 unika besökare) som besöker Almedalsveckan reser därifrån med en enda ny och konstruktiv tanke i huvudet som möjliggjordes av mötena på plats, blir en hygglig del av Sverige (inte minst det organiserade) en smula smartare. Sämre saker kan man få för pengar.”

Almedalsveckan har i år funnits i 50 år. Min gissning är att den kommer att vara en viktig mötesplats för politiska samtal och demokratiutveckling i många år till.

Företagsamhet
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist