NYHET21 oktober 2016

Kilometerskatt i skogen kontraproduktiv för miljön

Att lägga en kilometerskatt på skogsindustrins transporter med hänvisning till miljön är kontraproduktivt. Ett aktivt skogsbruk binder mera koldioxid i den växande skogen, än den som växer fritt. Det anser Santhe Dahl, chef och huvudägare i Vida-koncernen, Sveriges största privatägda sågverkskoncern, med huvudkontor i Alvesta.

– Vi har ca 20 produktionsanläggningar på småorter som Ryd, Urshult och Hästveda i huvudsak i södra Sverige. Ska vi kunna locka bra medarbetare i framtiden, så måste det vara attraktivt att bo på landsbygden. Då måste man underlätta för näringslivet på sådana orter, så att arbetstillfällen och service kan behållas, säger han.

– Vi arbetar i en investeringstung bransch och våra investeringar är oerhört långsiktiga.

En km-skatt på 24 kr per mil innebär för hela skogsindustrin en fördyring med 2,5 miljarder per år, vilket är negativt för skogsindustrin men i slutändan drabbar skogsägaren, menar Santhe Dahl.

– Det tillkommer ett par kronor i ökade administrativa kostnader, eftersom man måste hålla reda på hur mycket som körs på allmänna vägar. Det som körs på enskilda vägar, t.ex. i skogen, ingår inte i underlaget. Uppföljning ska göras av transporter med utländska bilar i Sverige. Även den kostnaden hamnar väl på oss, tror Santhe Dahl.

Förslaget om ”vägslitageavgift” syftar, enligt de politiska motiveringarna, till att flytta över transporter till bland annat järnväg, av miljöskäl. I Vidas fall är detta att slå in öppna dörrar.

– Våra sågverk ligger där de ligger och det finns inte järnväg överallt. Men där det går, kör vi redan nu så mycket på tåg som får plats på spåren. Det har blivit mycket svårare på 10-15 år, att få ”slots”, det vill säga. tider att köra våra tåg, säger Santhe Dahl.

– Det behövs investeringar nu, det är bråttom! Jag tror inte på värdet av en ny snabbtågsbana om 20 år. Jag tror att vi kanske kommer att få en ny ”grön våg”, där många flyttar ut till mindre orter med lägre huspriser och jobbar digitalt hemifrån. Antalet tågpendlare på långsträckorna kommer att minska underlaget för de tänkta snabbtågen.

– Man borde kunna dra ett tredje spår längs stambanorna, åtminstone på vissa sträckor! Det måste kanske inte vara tre spår genom alla samhällen.

Vida har 150 egna vagnar och ett eget lok, som årligen kör 400 000 kubikmeter, drygt en fjärdedel av utlevererad volym, från fyra av de åtta egna sågverken till hamnarna i Karlshamn och Varberg. Av intransporterna går 10-15 % med andra tåg till sågarna i Vislanda och Alvesta.

– Vi ligger mitt i stormens öga efter Gudrun, så vi har underskott på timmer i närområdet. Därför kommer leveranserna från Mellansverige och östra Norge med tåg. Vi får in ungefär 250 lastbilar per dygn med timmer till sågverken och totalt handlar det om 500 transporter per dygn, inklusive våra biprodukter, förklarar Santhe Dahl.

– Om politikerna ville göra något åt miljön, så borde de sätta fart på tillstånden att köra lastfordon med upp till 74 tons totalvikt i stället. Där sparar man diesel per kubikmeter och därmed CO-utsläpp, samtidigt som transportkostnaderna minskar något i stället för att öka. Vägslitaget blir inte större, eftersom vikten fördelas på fler hjulaxlar, säger Santhe Dahl, chef och huvudägare i Vida-koncernen.

Text: Olle Termén

Transport
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist