NYHET22 mars 2017

Maten vann över matten, för företagsam entreprenör

”Izakaya” betyder ”kvällspub” och är ett begrepp i Japan. Det är dit man går efter jobbet och dricker öl med chefen. Izakaya Moshi i Växjö efterliknar den japanska kulturen med öl och smårätter, och har lyckats så bra att det nu är dags att börja sprida konceptet över landet.

Kimberly Stubing, från Australien, är en av dem som servar sushiätande gäster på Izakaya Moshi i Växjö, där Daniel Djurvall är hälftenägare.
Tillagningen av japansk mat kräver japanska redskap, menar Daniel Djurvall, som nyligen köpt utrustning till sina nya restauranger på plats i Japan.

Daniel Djurvall, som äger ena hälften av Izakaya Moshi, är en av de fem finalisterna i omröstningen om titeln ”Kronobergs mest företagsamma människa” 2016. Den andra hälften ägs av kompanjonen Sandra Bertilsson, som också driver restaurangen, som ligger i Kulturparken Smålands lokaler i länsmuséet.

Intresset för matlagning har alltid funnits, och att det kom att kanaliseras till japansk mat beror på att han under din studietid vid Umeå universitet vistades på Hawaii.

– Det är många japaner som flyttar till Hawaii som pensionärer och japansk mat är populär där, förklarar Daniel Djurvall. Efter hemkomsten jobbade jag gratis hos en japanska, som hade restaurang i min hemstad Göteborg, och där lärde jag mig en hel del.

Startade sushibar

Egentligen hade Daniel Djurvall tänkt doktorera i matematik, men när hans fru Jenny, som är journalist på Naturmorgon i Sveriges Radios P1, fick jobb i Växjö, hamnade de här. Doktorandstudierna fick ge vika för matintresset och ett halvår efter flytten till Växjö 2004 startade han sin första restaurang – sushibaren Moshi Moshi, som betyder Hallå, hallå.

– Jag byggde inredningen själv och anställde en japanska, som precis avslutat sina studier vid universitetet i Växjö. Hon kunde mycket och blev kvar ett år, innan hon återvände till Japan.

När Sandra Bertilsson kom som praktikant i samband med sina gymnasiestudier fyra år senare, började ett samarbete, som 2012 ledde fram till att de gemensamt startade Izakaya.

– Vi åkte till Japan och kollade matkultur och roliga koncept och tog ett stort beslut, när vi satsade på lokalen i muséet. Men vi trodde på läget, eftersom World Trade Center skulle byggas alldeles intill och lokalen passar arkitektoniskt väl in i den japanska stilen, säger Daniel Djurvall.

”Engelsk” pub blev nytt kapitel

I fjol drog han igång puben Chapter House i Växjö med en squashkompis, engelsmannen Mark Dobinson, och ytterligare ett antal ölfantaster som delägare, och i år öppnar han Izakaya Moshi i Jönköping. Nyss hemkommen från Japan inväntar han 75 kartonger med porslin, redskap och inredningsdetaljer därifrån.

Med en total omsättning som uppgår till 9-10 mkr per restaurang och ett 20-tal anställda på varje, ägnar sig Daniel Djurvall inte längre åt matlagning, utan satsar på affärsutvecklingen.

– Jag har svårt att låta bli olika saker. Just nu tittar jag också på möjligheten att odla ekologiska räkor, men det är också fler restauranger på gång. Minst två nya per år är det tänkt.

För få kockar

– Det som begränsar expansionen är att det utbildas för få kockar. Det är svårt att få tag i unga människor som vill inordna sig i det kollektiva samarbete som krävs på en restaurang. Annars har momssänkningen och det ökade matintresset gjort att det går bra att driva restauranger i Sverige i dag.

Ett visst tillskott av kunniga kockar kan det bli, när ett planerat samarbete med Japan kommer igång. Då är det tänkt att japanska blivande kockar ska komma hit på praktik under några månader i taget.

Maten har tagit överhanden, men matten finns kvar i bakhuvudet på Daniel Djurvall. Lite som avkoppling på fritiden.

– Någonstans har man med sig matematiken, säger han. Problemlösningen i den, och kreativiteten i företagandet, är nästan samma sak.

Text: Olle Termén

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist