Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.

Ishotellet 2

Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel.

Flygskatten utreddes redan i början av 2000-talet, och då hann förslaget om införandet slopas innan det trädde i kraft. Trots det utreds den nu på nytt, och resultatet presenteras den 30 november. Siffror som läckt från den pågående utredningen gör gällande att resor inom eller från Sverige ska beläggas med en skatt på 110 kronor och resor utanför EU med en skatt på 270 kronor, enkel väg.

För Icehotel innebär det ett mycket hårt slag mot verksamheten. Grundare och ägare är Yngve Bergqvist, och han menar att det är mycket orättvist att införa en straffskatt på avstånd i ett land med långa avstånd. Speciellt när regeringen samtidigt säger sig vilja satsa på turismen.

– Det blir väldigt svårt att nå regeringens mål om fördubblad turism när de samtidigt kommer med skatter som denna. Vi är oerhört beroende av flyget, det är en förutsättning för vår verksamhet. Någon måste tänka om och tänka rätt, säger han.  

Hotellet var först i världen med konceptet, men är idag ofta kopierat i andra länder. I både Norge och Finland finns liknande hotell. En flygskatt och därmed höjda flygpriser innebär risker att gästerna lockas till andra, närliggande, alternativ. Speciellt eftersom 95 procent av alla gäster anländer med flyg, och den stora majoriteten av gästerna är utländska. Konkurrenskraften blir klart hotad av en flygskatt.

– Det är 20 mil till Finland. Där finns inga liknande skatter, så det är klart att vi riskerar turismen med skatten. Det verkar vara svårt att begripa att turismen är något värdefullt. Varför skrämma bort dem istället för att ta till vara på vad de kan erbjuda?, säger Yngve Bergqvist.

Icehotel i Jukkasjärvi är en stor arbetsgivare, med omkring 120 anställda. Verksamheter som lever på hotellets gäster försörjer ytterligare 100 personer. Och fler kommer det att bli, enligt Yngve Bergqvist. Hotellet har nyligen investerat 60 miljoner i en ny anläggning, som ska ta emot fler gäster året om. När beslutet om investeringen gjordes, så var flyget en av de faktorer som krävdes för att våga ta steget.

– Vi funderade länge och väl kring investeringen innan vi tog steget. Flyget är en förutsättning. Jag tror att satsningen behövs, vi visar att det är värt att satsa på turismen här uppe, och att jobben som skapas behövs. Det är riktigt dåligt att få ett gensvar som en flygskatt när vi faktiskt engagerar oss i att utveckla landsbygden, säger han.

Att syftet är att skona miljön är förståeligt, men att sikta fel, menar Yngve Bergqvist. Miljö och hållbarhet är frågor som han själv brinner för. Därför har han byggt en solcellspark som ska leverera energi till det nya bygget året om. Det är viktigt att fokusera på framtiden, och inse att flygandet inte kommer att sluta med åren- tvärtom, menar han.

– Resurserna som läggs på att beskatta avstånd borde läggas på att utveckla flygindustrin och drivmedelsalternativ. Vi kommer aldrig att sluta flyga. Någon ser inte helheten, och försöker vara bror duktig. Det funkar inte, utan slår bara på konkurrenskraften i landet.

Utredningen presenteras onsdagen den 30 november.

Tidningen Entreprenör skrev i nummer 9 om "Skatterna som sänker Norrland". Läs artikeln här.

Bred oro

Organisationen Svenskt Flyg tror att passagerarantalet kommer att sjunka med 2,4 miljoner personer per år, vilket leder till förlorade arbetstillfällen och nedlagda flyglinjer.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Finansskatten hotar tusentals jobb

SKATT En ny finansskatt skulle hota tusentals jobb och svenska företags konkurrenskraft. Johan Hansing är chefekonom på Svenska Bankföreningen, och han hoppas att regeringen lystrar till kritiken. "Oavsett vad man tycker om behovet och lämpligheten att beskatta finanssektorn så är min slutsats att utredningens förslag är ett särskilt dåligt sätt att göra det på".
NYHET Publicerad:

Finansskatt skulle drabba fler än 300 000 företag

KOMMENTAR Hundratusentals företag påverkas negativt av den föreslagna skatten på finansiella tjänster. Konsekvensen är utflyttning av företag och färre jobb, skriver skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Nya skatteregler stoppar investeringar i småföretag

REGELKRÅNGEL Småföretagaren Maud Spencer tvingas öka sin lön till 74 000 kronor i månaden för att hennes närstående ska bli kvar som investerare i företaget. Det är en absurd konsekvens av de nya 3:12-reglerna. ”Jag kan inte höja min lön till 74 000 kronor i månaden, det kan ingen småföretagare göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Skribent gör skattefrågor begripliga

UTMÄRKELSE Ledarskribent Per Gudmundson tilldelas Näringslivets Skattedelegations mediapris på 100 000 kronor. Enligt ordförande Staffan Bohman, så har han förmåga att göra problematiken kring skatter relevant för alla.
NYHET Publicerad:

Flygskatt hotar arbetstillfällen i norr

FLYGSKATT Flygskatten hotar tillväxten på landsbygden. För konsultföretaget Agio, som har verksamhet i Luleå, Kiruna och Stockholm, ökar flygkostnaderna med 100 000 kronor per år. ”Vi kommer att överleva, men det är ännu en distanskostnad. Man blir mer försiktig med att anställa på landsbygden”, säger Richard Jonsson, vd.
NYHET Publicerad:

En svensk flygskatt minskar inte koldioxidutsläppen

KOMMENTAR I eftermiddag presenteras utredningen om en svensk flygskatt. Syftet med en flygskatt, som anges i utredningens direktiv är, att minska flygets klimatpåverkan. Att utredningen ens har tillsatts är svårt att förstå, när det är uppenbart att en svensk flygskatt inte minskar de globala koldioxidutsläppen, menar Maria Sunér Fleming, energi- och klimatexpert.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten – dårarnas paradis

KILOMETERSKATTEN Pelle Sallin har varit företagare sedan 1970-talet, aldrig har han sett ett politiskt förslag som kommer att slå så hårt som kilometerskatten. För hans äggpackeri innebär det 1,6 miljoner kronor i ökade kostnader. ”Det är fascinerande att man kan komma med en så dum idé", säger han.
NYHET Publicerad:

Stoppad auktion hindrar bredbandsutbyggnad

INFRASTRUKTUR Mobilt bredband är oerhört viktigt för att hela Sverige ska kunna vara uppkopplat och ha tillgång till digitala tjänster. Därför är det allvarligt att regeringen har ställt in den planerade 700MHz-auktionen.
NYHET Publicerad:

Ny skatt slår brett mot näringslivet

KOMMENTAR Ett nytt utredningsförslag om en skatt på finanssektorn kommer, om det genomförs, att drabba hela näringslivet i form av ökade kostnader, men också mer krångel och sämre service. Förslaget är skadligt eftersom det motverkar konkurrenskraften och driver bort jobb, skriver Johan Fall, chef på Skatteavdelningen.
NYHET Publicerad:

Miljonsmäll för mjölkbönder i norr

KILOMETERSKATTEN Mjölkbönderna är redan hårt ansatta av låga mjölkpriser och ökad internationell konkurrens. Nu kommer hotet om kilometerskatten som ännu ett dråpslag mot branschen. ”För en genomsnittlig mjölkgård i norr kommer det att bli en kostnadsökning på 100 000 kronor per år. Det är pengar som inte finns”, säger Henrik Wahlberg, ordförande för Norrmejerier.  
NYHET Publicerad:

Verkligt skattetapp när skattebasen urholkas

DEBATT Irlands fördelaktiga skattesystem lockar globala storföretag att lägga sin internationella bas där, vilket leder till stora vinster för ekonomin. Sverige halkar däremot efter. "Finansministern verkar inte förstå att de nya internationella skattereglerna i sig är en gigantisk utmaning för ett litet land som Sverige". Det skriver Krister Andersson, chef för skatteavdelningen i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Infrastruktursatsning omgärdad av orosmoln

KOMMENTAR Regeringen vill satsa pengar på underhåll av järnvägen. Ansatsen är bra, men skapar oro i näringslivet vad gäller transporter och resor, skriver Mårten Bergman, infrastrukturexpert.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten dråpslag mot glesbygden

KILOMETERSKATTEN Om kilometerskatten blir verklighet är det inte bara ett hinder för industrin. Det är ett slag mot hela glesbygden menar Leif Berglund, VD på Octowood. Han oroar sig över Kälarnes framtid.
NYHET Publicerad:

Facket protesterar mot kilometerskatten

KILOMETERSKATT IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe går tillsammans med fem lokala avdelningsordförande ut och kräver att regeringen stoppar en kilometerskatt. I en debattartikel skriver de att skatten blir ”en straffskatt på norrländsk industri” och därför bör skrotas eller mildras.
NYHET Publicerad:

”Mycket glädjande att regeringen drar tillbaka förslag om sjukskatt”

SKATTER Det är glädjande att regeringen nu drar tillbaka det hårt kritiserade förslaget om en sjukskatt. "Det är en seger för det sunda förnuftet, men också för en stark och engagerad företagarrörelse", säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne, i en kommentar till regeringens besked.
NYHET Publicerad:

Tre hot i Norrland av kilometerskatten

KILOMETERSKATTEN Norrländska företag kommer att drabbas värst av en kilometerskatt. Det tror Fredrik Persson, vd för BDX Företagen i Luleå. "Om vi drabbas av en kilometerskatt på 24 kronor milen för tunga fordon hotar en enorm utslagning av åkerier. Inte minst i Norrland".
NYHET Publicerad:

Transportpolitisk slagsida hotar mobilitet och konkurrenskraft

DEBATT Regeringens mål är att Sverige ska bli den första fossilfria välfärdsnationen. Som långsiktig vision är det rätt och riktigt. Transportsektorn har en viktig roll i detta. Men regeringens transportpolitik präglas av en rad utspel och åtgärder där totaleffekten är svår att överblicka. Att förstå hur det ska bidra till jobb och välfärd i hela Sverige är ännu svårare. Det skriver Mattias Dahl, vd Transportföretagen, Bertil Modlén, vd BIL Sweden och Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten slår mot åtta av tio företag

FÖRETAGARPANELEN De långa avstånden i Sverige gör att de flesta företag är beroende av vägtransporter. Nu vill regeringen införa en så kallad kilometerskatt, vilken kommer att slå hårt på företagens lönsamhet och konkurrenskraft. 8 av 10 tillfrågade företag kommer att påverkas direkt om förslaget blir verklighet. Det framgår av svaren i Svenskt Näringslivs företagarpanel. ”Det är inte rätt väg att gå, det utarmar landsbygden”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

”Kilometerskatten kostar oss 12 miljoner per år”

TRANSPORTER Regeringen vill införa en ny skatt som kommer att slå hårt mot industrin i landet. Vägslitageskatten, även kallad kilometerskatten, kommer att innebära kraftigt ökade utgifter för många transportberoende företag. ”Det är vansinniga summor som tynger ner den redan hårt ansatta industrin ännu mer", säger Jonas Wiklund, koncern-vd för Wibax i Piteå.