Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.

Ishotellet 2

Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel.

Flygskatten utreddes redan i början av 2000-talet, och då hann förslaget om införandet slopas innan det trädde i kraft. Trots det utreds den nu på nytt, och resultatet presenteras den 30 november. Siffror som läckt från den pågående utredningen gör gällande att resor inom eller från Sverige ska beläggas med en skatt på 110 kronor och resor utanför EU med en skatt på 270 kronor, enkel väg.

För Icehotel innebär det ett mycket hårt slag mot verksamheten. Grundare och ägare är Yngve Bergqvist, och han menar att det är mycket orättvist att införa en straffskatt på avstånd i ett land med långa avstånd. Speciellt när regeringen samtidigt säger sig vilja satsa på turismen.

– Det blir väldigt svårt att nå regeringens mål om fördubblad turism när de samtidigt kommer med skatter som denna. Vi är oerhört beroende av flyget, det är en förutsättning för vår verksamhet. Någon måste tänka om och tänka rätt, säger han.  

Hotellet var först i världen med konceptet, men är idag ofta kopierat i andra länder. I både Norge och Finland finns liknande hotell. En flygskatt och därmed höjda flygpriser innebär risker att gästerna lockas till andra, närliggande, alternativ. Speciellt eftersom 95 procent av alla gäster anländer med flyg, och den stora majoriteten av gästerna är utländska. Konkurrenskraften blir klart hotad av en flygskatt.

– Det är 20 mil till Finland. Där finns inga liknande skatter, så det är klart att vi riskerar turismen med skatten. Det verkar vara svårt att begripa att turismen är något värdefullt. Varför skrämma bort dem istället för att ta till vara på vad de kan erbjuda?, säger Yngve Bergqvist.

Icehotel i Jukkasjärvi är en stor arbetsgivare, med omkring 120 anställda. Verksamheter som lever på hotellets gäster försörjer ytterligare 100 personer. Och fler kommer det att bli, enligt Yngve Bergqvist. Hotellet har nyligen investerat 60 miljoner i en ny anläggning, som ska ta emot fler gäster året om. När beslutet om investeringen gjordes, så var flyget en av de faktorer som krävdes för att våga ta steget.

– Vi funderade länge och väl kring investeringen innan vi tog steget. Flyget är en förutsättning. Jag tror att satsningen behövs, vi visar att det är värt att satsa på turismen här uppe, och att jobben som skapas behövs. Det är riktigt dåligt att få ett gensvar som en flygskatt när vi faktiskt engagerar oss i att utveckla landsbygden, säger han.

Att syftet är att skona miljön är förståeligt, men att sikta fel, menar Yngve Bergqvist. Miljö och hållbarhet är frågor som han själv brinner för. Därför har han byggt en solcellspark som ska leverera energi till det nya bygget året om. Det är viktigt att fokusera på framtiden, och inse att flygandet inte kommer att sluta med åren- tvärtom, menar han.

– Resurserna som läggs på att beskatta avstånd borde läggas på att utveckla flygindustrin och drivmedelsalternativ. Vi kommer aldrig att sluta flyga. Någon ser inte helheten, och försöker vara bror duktig. Det funkar inte, utan slår bara på konkurrenskraften i landet.

Utredningen presenteras onsdagen den 30 november.

Tidningen Entreprenör skrev i nummer 9 om "Skatterna som sänker Norrland". Läs artikeln här.

Bred oro

Organisationen Svenskt Flyg tror att passagerarantalet kommer att sjunka med 2,4 miljoner personer per år, vilket leder till förlorade arbetstillfällen och nedlagda flyglinjer.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.
NYHET Publicerad:

Försämra inte entreprenörsskatten

KOMMENTAR I Svenskt Näringslivs remissvar om de förslag till skärpt entreprenörsbeskattning riktas kritik mot en ökad skattebelastning om närmare 5 miljarder kronor. Mest allvarligt är de negativa signaler till företagande som förslaget innebär och att detta i förlängningen riskerar hålla tillbaka utvecklingen för investeringarna och jobben, skriver Johan Fall chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

Nu slår nya pensionsskatten till

SKATTER Försäkringsbranschen och dess kunder skulle drabbas hårt om regeringens nya finansskatt blir verklighet. Om förslaget går igenom blir försäkringsavgifterna högre och pensionerna lägre. Det är snarare en pensionsskatt, menar flera aktörer i försäkringsbranschen.
NYHET Publicerad:

Höjd farledsavgift stoppar miljövänliga sjötransporter

TV Minskat antal sjötransporter och sämre konkurrenskraft för svenska hamnar. Den höjda farledsavgiften ger negativa effekter för både miljön och näringslivet i norra Sverige. "Vi omvärderar hela vår investering i en ny produktionsanläggning", meddelar ett byggföretag i Piteå.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt slår hårt mot Polarbröd

KILOMETERSKATT Regeringens motivering till varför en kilometerskatt behövs håller inte. Den kommer snarare stjälpa än hjälpa det utvecklingsarbete kring fossilfritt bränsle som redan pågår. Det säger Polarbröds logistikchef Johan Granberg. ”Baserat på regeringens motivering så missar de målet fullständigt”.
NYHET Publicerad:

Ny blogg sprider ljus över skattefrågorna

NY BLOGG Engagemang bland företagare, många politiska förslag och en händelserik omvärld gör att skatterna väntas diskuteras flitigt under 2017. Därför startas bloggen "Fokus på skatterna". "Vi ser att skattefrågorna hamnar högt på agendan framöver och bloggen ska fungera som en kanal för att nå ut med information, analyser och kommentarer," säger Johan Fall, chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.
NYHET Publicerad:

Finansskatt slår hårt mot Stockholm

SKATT Nya siffror från Stockholms Handelskammare visar att den föreslagna finansskatten riskerar leda till att närmare 10 000 finansjobb går förlorade. "Dessutom är tajmingen sällsynt dålig eftersom vi faktiskt har möjlighet att locka till oss finansinstitut från London i och med brexit", säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
NYHET Publicerad:

Finansskatten hotar tusentals jobb

SKATT En ny finansskatt skulle hota tusentals jobb och svenska företags konkurrenskraft. Johan Hansing är chefekonom på Svenska Bankföreningen, och han hoppas att regeringen lystrar till kritiken. "Oavsett vad man tycker om behovet och lämpligheten att beskatta finanssektorn så är min slutsats att utredningens förslag är ett särskilt dåligt sätt att göra det på".
NYHET Publicerad:

Finansskatt skulle drabba fler än 300 000 företag

KOMMENTAR Hundratusentals företag påverkas negativt av den föreslagna skatten på finansiella tjänster. Konsekvensen är utflyttning av företag och färre jobb, skriver skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Nya skatteregler stoppar investeringar i småföretag

REGELKRÅNGEL Småföretagaren Maud Spencer tvingas öka sin lön till 74 000 kronor i månaden för att hennes närstående ska bli kvar som investerare i företaget. Det är en absurd konsekvens av de nya 3:12-reglerna. ”Jag kan inte höja min lön till 74 000 kronor i månaden, det kan ingen småföretagare göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Skribent gör skattefrågor begripliga

UTMÄRKELSE Ledarskribent Per Gudmundson tilldelas Näringslivets Skattedelegations mediapris på 100 000 kronor. Enligt ordförande Staffan Bohman, så har han förmåga att göra problematiken kring skatter relevant för alla.
NYHET Publicerad:

Flygskatt hotar arbetstillfällen i norr

FLYGSKATT Flygskatten hotar tillväxten på landsbygden. För konsultföretaget Agio, som har verksamhet i Luleå, Kiruna och Stockholm, ökar flygkostnaderna med 100 000 kronor per år. ”Vi kommer att överleva, men det är ännu en distanskostnad. Man blir mer försiktig med att anställa på landsbygden”, säger Richard Jonsson, vd.
NYHET Publicerad:

En svensk flygskatt minskar inte koldioxidutsläppen

KOMMENTAR I eftermiddag presenteras utredningen om en svensk flygskatt. Syftet med en flygskatt, som anges i utredningens direktiv är, att minska flygets klimatpåverkan. Att utredningen ens har tillsatts är svårt att förstå, när det är uppenbart att en svensk flygskatt inte minskar de globala koldioxidutsläppen, menar Maria Sunér Fleming, energi- och klimatexpert.