Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

NYHET Publicerad

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.

Ishotellet 2

Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel.

Flygskatten utreddes redan i början av 2000-talet, och då hann förslaget om införandet slopas innan det trädde i kraft. Trots det utreds den nu på nytt, och resultatet presenteras den 30 november. Siffror som läckt från den pågående utredningen gör gällande att resor inom eller från Sverige ska beläggas med en skatt på 110 kronor och resor utanför EU med en skatt på 270 kronor, enkel väg.

För Icehotel innebär det ett mycket hårt slag mot verksamheten. Grundare och ägare är Yngve Bergqvist, och han menar att det är mycket orättvist att införa en straffskatt på avstånd i ett land med långa avstånd. Speciellt när regeringen samtidigt säger sig vilja satsa på turismen.

– Det blir väldigt svårt att nå regeringens mål om fördubblad turism när de samtidigt kommer med skatter som denna. Vi är oerhört beroende av flyget, det är en förutsättning för vår verksamhet. Någon måste tänka om och tänka rätt, säger han.  

Hotellet var först i världen med konceptet, men är idag ofta kopierat i andra länder. I både Norge och Finland finns liknande hotell. En flygskatt och därmed höjda flygpriser innebär risker att gästerna lockas till andra, närliggande, alternativ. Speciellt eftersom 95 procent av alla gäster anländer med flyg, och den stora majoriteten av gästerna är utländska. Konkurrenskraften blir klart hotad av en flygskatt.

– Det är 20 mil till Finland. Där finns inga liknande skatter, så det är klart att vi riskerar turismen med skatten. Det verkar vara svårt att begripa att turismen är något värdefullt. Varför skrämma bort dem istället för att ta till vara på vad de kan erbjuda?, säger Yngve Bergqvist.

Icehotel i Jukkasjärvi är en stor arbetsgivare, med omkring 120 anställda. Verksamheter som lever på hotellets gäster försörjer ytterligare 100 personer. Och fler kommer det att bli, enligt Yngve Bergqvist. Hotellet har nyligen investerat 60 miljoner i en ny anläggning, som ska ta emot fler gäster året om. När beslutet om investeringen gjordes, så var flyget en av de faktorer som krävdes för att våga ta steget.

– Vi funderade länge och väl kring investeringen innan vi tog steget. Flyget är en förutsättning. Jag tror att satsningen behövs, vi visar att det är värt att satsa på turismen här uppe, och att jobben som skapas behövs. Det är riktigt dåligt att få ett gensvar som en flygskatt när vi faktiskt engagerar oss i att utveckla landsbygden, säger han.

Att syftet är att skona miljön är förståeligt, men att sikta fel, menar Yngve Bergqvist. Miljö och hållbarhet är frågor som han själv brinner för. Därför har han byggt en solcellspark som ska leverera energi till det nya bygget året om. Det är viktigt att fokusera på framtiden, och inse att flygandet inte kommer att sluta med åren- tvärtom, menar han.

– Resurserna som läggs på att beskatta avstånd borde läggas på att utveckla flygindustrin och drivmedelsalternativ. Vi kommer aldrig att sluta flyga. Någon ser inte helheten, och försöker vara bror duktig. Det funkar inte, utan slår bara på konkurrenskraften i landet.

Utredningen presenteras onsdagen den 30 november.

Tidningen Entreprenör skrev i nummer 9 om "Skatterna som sänker Norrland". Läs artikeln här.

Bred oro

Organisationen Svenskt Flyg tror att passagerarantalet kommer att sjunka med 2,4 miljoner personer per år, vilket leder till förlorade arbetstillfällen och nedlagda flyglinjer.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Flygskatt kan slå ut tiotusentals jobb

SKATT Underlaget är otillräckligt, miljöeffekterna minimala och nästa alla remissinstanser är emot. Trots det går regeringen vidare med förslaget om flygskatt. Men om den införs kommer den att kosta minst 30 000 jobb, visar en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten – ett handelshinder

KOMMENTAR Första juli börjar en ny kemikalieskatt att gälla. Den ska redovisas och betalas inom fem dagar. Näringslivet protesterar. I kölvattnet följer administrativt krångel, konkurrensnackdelar och inga positiva miljöeffekter, skriver skatteexpert Torbjörn Spector.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring nya regler för bolagsskatt

SKATT Regeringens förslag till ny bolagsbeskattning skapar frågetecken. Richard Hellenius, skatteexpert, vill se fler detaljer, som måste analyseras noga, innan det går att uttala sig fullt ut om förslagen.
NYHET Publicerad:

"Schabbla inte bort guldläget, regeringen"

DEBATT Regeringens företagarfientliga skattepolitik schabblar bort ett guldläge istället för att utnyttja det. Skattehöjningar på 80 miljarder kronor har lagts fram under mandatperioden, bland andra flygskatten och entreprenörsskatten. Det slår hårt mot konkurrenskraften och företagandet. Ansvaret vilar tungt på det politiska systemet, skriver Johan Fall, skattechef.
NYHET Publicerad:

Jobbmål kräver radikala reformer

ENKLA JOBB Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det förutsätter 340 000 nya jobb. För att de ska skapas krävs genomgripande åtgärder, anser vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Flygskatt får regeringen agera sturskt

INFRASTRUKTUR Majoriteten i riksdagen är emot. Åtta av tio remissinstanser har sagt nej. Trots det går regeringen vidare med förslaget att införa en flygskatt. "Det är häpnadsväckande och fräckt", säger en företrädare för flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatt slår hårt mot elektronikföretag

SKATTER Extremt obegåvat och ogenomtänkt! Så lyder Åke Larssons, vd för Special-Elektronik, dom över kemikalieskatten som införs den 1 juli. ”För oss väntar en stor administrativ börda som vi ännu inte har full kontroll på. Att skatten dessutom inte läggs på e-handeln snedvrider konkurrensen å de grövsta”, säger han.
NYHET Publicerad:

Fortsatt dubbla signaler om viljan att utveckla flyget

KOMMENTAR Det är positivt att regeringen ger besked om Arlandas framtida utveckling. Men det är samtidigt obegripligt att man står fast vid att införa en verkningslös och innovationshämmande flygskatt. Det sänder dubbla signaler och skapar förvirring, skriver Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

Nya 3:12-regler hotar entreprenörsviljan

ENTREPRENÖRSKATT Förslagen till nya 3:12-regler slår hårt mot företag i hela landet, men Stockholm får bära den tyngsta bördan. Kritiska företagare menar att förslagen dödar entreprenörsviljan. ”Det måste finnas incitament för att våga ta den risk det innebär att starta ett företag”, säger Charlotta Holmquist, medgrundare Manetos.
NYHET Publicerad:

”Vårbudgeten är skadlig för företagen”

VÅRBUDGETEN Trots att flera förslag redan har kritiserats, väljer regeringen att gå vidare med flygskatten och ändrade regler för entreprenörsskatten i vårbudgeten. Dessutom står dörren till en kilometerskatt fortfarande öppen. ”Regeringen borde fokusera på att stärka företagen, istället för att sänka oss”, säger Maud Spencer, vd Svalson och medlem i SME-kommittén.
NYHET Publicerad:

”Det finns ingen gräddfil i vården”

SKATT Regeringen planerar att förmånsbeskatta privata vårdförsäkringar. Det slår i första hand mot småföretagare och människor med lägre inkomster. Det vittnar både sjukvårdsföretagare och försäkringsbolag om. ”Det finns ingen gräddfil i vården, bara ett desperat behov av specialistvård”, säger en läkare.
NYHET Publicerad:

Flygskatt ett slag i luften

KOMMENTAR En nationell flygskatt har ingen positiv effekt på miljön. Dessutom verkar regeringen inte ta kritiken mot förslaget på allvar. Det vore ärligare att säga att skatten ska användas för att fylla på statskassan. Det skriver miljöexpert Maria Sunér Fleming och skattechef Johan Fall.  
NYHET Publicerad:

Massiv kritik mot förslaget om flygskatt

SKATTEKRITIK En skatt på avstånd som bromsar utvecklingen i Sverige. Dessutom en skatt som helt missar målet att vara en klimatnytta. Det är några av argumenten i skörden av remissvar där majoriteten är skarpt kritiska. ”Lyssna på kritiken och skrota skatten”, säger flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Sparbankerna hotas av en finansskatt

FINANSSKATT Sparbankerna varnar för att finansskatten kommer att slå hårt mot landsbygden. Både service och skatteunderlag är hotade när lokala kontor i landsbygdskommunerna kan tvingas stänga.  
NYHET Publicerad:

Regeringen backar efter företagarkritik

FINANSSKATTEN Regeringen ser över förslaget om en ny finansskatt efter kritik från flera remissinstanser. Svenskt Näringsliv anser att det är bra att regeringen hörsammar den massiva kritik som förslaget har fått. "Men det vore bättre med ett klart besked att förslaget dras tillbaka", säger skattechef Johan Fall.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

FLYGSKATT Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.
NYHET Publicerad:

Försämra inte entreprenörsskatten

KOMMENTAR I Svenskt Näringslivs remissvar om de förslag till skärpt entreprenörsbeskattning riktas kritik mot en ökad skattebelastning om närmare 5 miljarder kronor. Mest allvarligt är de negativa signaler till företagande som förslaget innebär och att detta i förlängningen riskerar hålla tillbaka utvecklingen för investeringarna och jobben, skriver Johan Fall chef för Svenskt Näringslivs skatteavdelning.