Första advent tänder vi ett ljus för alla de kommuner som upphandlar varor och tjänster av företag. Som väljer att minska sin egen konkurrens gentemot näringslivet och som ser till företagens bästa.
När Svenskt Näringsliv mäter hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna, är betygen låga. Men det finns ljusglimtar som är värda att lyftas denna mörka november-advent.
Att Bodens kommun erbjudit utbildning för företag som vill lära mer om upphandling och bli en affärspartner till kommunen. Och att Arvidsjaur och Arjeplogs kommuner sedan hösten 2019 jobbar tillsammans med fyra kommuner från Västerbotten i en gemensam Upphandlingsenhet för göra ett bättre jobb.
När vi om fyra veckor öppnar julklapparna hoppas jag önskningen ska falla in om att fler kommuner på ett fint och ansvarstagande sätt väljer att fokusera på bra upphandlingar. Och, att många företag bidrar genom att lämna anbud men också bidrar till att utveckla processen genom feedback på både bra och utvecklingsbara områden.
Idag är cirka 70 procent av alla upphandlingsdokument kopior av tidigare versioner. Företag är innovationsrika, har ofta bra idéer och kan bidra till att utveckla offentliga verksamheter. Låt dem få chansen, genom att i god tid planera för en bra upphandling som öppnar upp för små och stora företag att bidra till kommunens och sin egen verksamhet. Då skapar vi ett bättre samhälle för alla.