NYHET12 maj 2017

Multijätten fann en pärla i Vidsel

Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.

Stefan och Ann-Chatrine Andersson, Delikatessfabriken, tog 2016 hem titeln, "Norrbottens mest företagsamma människa".Foto: Lennart Håkansson

Norska livsmedelsjätten Agra med fyra miljarder i omsättning fick förra året upp ögonen för Ann-Chatrine och Stefan Anderssons företag som har ett starkt varumärke i Norrland. Agra köpte in sig till 60 procent via Foodmark som är landets största producent av dressingar och såser.

Det betyder att det nu blir en snabb vidare utveckling av företaget och ytterligare en fyllningslinje för två-tre miljoner håller redan på att installeras för att fördubbla verksamheten. Den ger på sikt tre-fem nya jobb förutom de tio som finns vid Delikatessfabriken i dag.

– För oss är det jätteviktigt att vi blir kvar i Vidsel. Vi har en Norrlandsprodukt som är marknadsledande och den kan kanske vara svårt att producera på annan plats med vårt varumärke, säger Stefan Andersson och fortsätter;

– Dessutom har vi markområden intill oss som gör att vi snabbt kan utvidga till rimligare kostnader än på andra håll i landet.

I Älvsbyns kommunhus borde man ropa ”Bingo” när en multijätte visar så stort intresse för verksamheten i en av byarna. Men det är svårt att höra glädjeropen.

– Man har i alla fall inte visat någon nyfikenhet på vad som håller på att hända hos oss, konstaterar Stefan Andersson.

För den som intresserar sig för företagsklimat låter det ljumma intresset lite märkligt. Det är ändå en mycket stor aktör som etablerar sig i kommunen och redan börjat satsa. Men vem vet, kan det kanske handla om svallvågor efter debatten om högstadieskolan i vilket Delikatessfabriken och dess båda ägare engagerade sig av oro för byns framtid?

Med kärlek som grund

Delikatessfabriken har växt steg för steg sedan 1999 då man för en liten slant hyrde halva lokalen i den nedlagda Konsum-butiken.

– Jag bodde i Tärnaby och hade träffat Ann-Chatrine. Det blev jobbigt att pendla 30 mil så vi började diskutera att starta något eget i Vidsel. Bearnaisesåsen blev en fullträff. Jag hade recept från restaurangvärlden i Tärnaby som vi arbetade om en del för att produkten skulle passa i butiker. Det var ju inte så vanligt med färdiga såser då, berättar Stefan Andersson.

– Vi gjorde en mycket enkel marknadsundersökning. Frågade på pizzerian hur mycket dressing den använda och hörde med ICA i byn. Sedan räknade vi om det till kommunerna i Fyrkanten – och satsade. Med en enkel senapspump som vi fyllde bearnaisen i flaskorna med.

– Under de första fem åren hade vi bara en lön att leva på. Tufft, men vi trodde på konceptet. Och vi sneglade på våra föräldrar som hade lyckats som företagare i Gnosjö och i Östervåla utanför Uppsala, säger Stefan Andersson.

Positivt att vara glesbygdsföretagare

Nu omsätter Delikatessfabriken nästan 20 miljoner och har ett tiotal anställda. Det betyder att man är största privata företaget i Vidsel. Ett utmärkt exempel på att man kan växa och utvecklas i glesbygder också även om en del hävdar att det är tuffare att vara företagare utanför tätorter. Men Stefan Andersson väljer att peka på de positiva sidorna.

– Här finns billig mark, låga hyror, lediga fastigheter och i stort sett ingen genomströmning av arbetskraft. Man är trogna företaget, ser till dess bästa och uppskattar att man kan gå till jobbet i stället för att pendla långa sträckor. Det skapar en trygghet, konstaterar Stefan Andersson.

– Visst har vi långa transporter med huvudsakligen Norrland som bas där vår marknadsandel ligger på 40 procent. Men vi har hjälp av transportstöd på sträckor över 40 mil. Vi sköter distributionen till ICA och privathandeln härifrån och till Coop via deras lager i Västerås.

– Sedan jobbar vi mycket med telefonförsäljning vilket skapar direktkontakter med kunderna på ett bra sätt, säger Stefan Andersson.

Delikatessfabriken är nu 17 år och har visat att det går utmärkt att driva företag på mindre orter och att få dem att växa. Men lite Gnosjö-impulser skadar aldrig!

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist