Multijätten fann en pärla i Vidsel

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.

Ann-Chatrine och Stefan Andersson, Delikatessfabriken i Norrbotten AB, Vidsel
Foto: Lennart Håkansson

Stefan och Ann-Chatrine Andersson, Delikatessfabriken, tog 2016 hem titeln, "Norrbottens mest företagsamma människa".

Norska livsmedelsjätten Agra med fyra miljarder i omsättning fick förra året upp ögonen för Ann-Chatrine och Stefan Anderssons företag som har ett starkt varumärke i Norrland. Agra köpte in sig till 60 procent via Foodmark som är landets största producent av dressingar och såser.

Det betyder att det nu blir en snabb vidare utveckling av företaget och ytterligare en fyllningslinje för två-tre miljoner håller redan på att installeras för att fördubbla verksamheten. Den ger på sikt tre-fem nya jobb förutom de tio som finns vid Delikatessfabriken i dag.

– För oss är det jätteviktigt att vi blir kvar i Vidsel. Vi har en Norrlandsprodukt som är marknadsledande och den kan kanske vara svårt att producera på annan plats med vårt varumärke, säger Stefan Andersson och fortsätter;

– Dessutom har vi markområden intill oss som gör att vi snabbt kan utvidga till rimligare kostnader än på andra håll i landet.

I Älvsbyns kommunhus borde man ropa ”Bingo” när en multijätte visar så stort intresse för verksamheten i en av byarna. Men det är svårt att höra glädjeropen.

– Man har i alla fall inte visat någon nyfikenhet på vad som håller på att hända hos oss, konstaterar Stefan Andersson.

För den som intresserar sig för företagsklimat låter det ljumma intresset lite märkligt. Det är ändå en mycket stor aktör som etablerar sig i kommunen och redan börjat satsa. Men vem vet, kan det kanske handla om svallvågor efter debatten om högstadieskolan i vilket Delikatessfabriken och dess båda ägare engagerade sig av oro för byns framtid? 

Med kärlek som grund

Delikatessfabriken har växt steg för steg sedan 1999 då man för en liten slant hyrde halva lokalen i den nedlagda Konsum-butiken.

– Jag bodde i Tärnaby och hade träffat Ann-Chatrine. Det blev jobbigt att pendla 30 mil så vi började diskutera att starta något eget i Vidsel. Bearnaisesåsen blev en fullträff. Jag hade recept från restaurangvärlden i Tärnaby som vi arbetade om en del för att produkten skulle passa i butiker. Det var ju inte så vanligt med färdiga såser då, berättar Stefan Andersson.

– Vi gjorde en mycket enkel marknadsundersökning. Frågade på pizzerian hur mycket dressing den använda och hörde med ICA i byn. Sedan räknade vi om det till kommunerna i Fyrkanten – och satsade. Med en enkel senapspump som vi fyllde bearnaisen i flaskorna med.

– Under de första fem åren hade vi bara en lön att leva på. Tufft, men vi trodde på konceptet. Och vi sneglade på våra föräldrar som hade lyckats som företagare i Gnosjö och i Östervåla utanför Uppsala, säger Stefan Andersson.

Positivt att vara glesbygdsföretagare

Nu omsätter Delikatessfabriken nästan 20 miljoner och har ett tiotal anställda. Det betyder att man är största privata företaget i Vidsel. Ett utmärkt exempel på att man kan växa och utvecklas i glesbygder också även om en del hävdar att det är tuffare att vara företagare utanför tätorter. Men Stefan Andersson väljer att peka på de positiva sidorna.

– Här finns billig mark, låga hyror, lediga fastigheter och i stort sett ingen genomströmning av arbetskraft. Man är trogna företaget, ser till dess bästa och uppskattar att man kan gå till jobbet i stället för att pendla långa sträckor. Det skapar en trygghet, konstaterar Stefan Andersson.

– Visst har vi långa transporter med huvudsakligen Norrland som bas där vår marknadsandel ligger på 40 procent. Men vi har hjälp av transportstöd på sträckor över 40 mil. Vi sköter distributionen till ICA och privathandeln härifrån och till Coop via deras lager i Västerås.

– Sedan jobbar vi mycket med telefonförsäljning vilket skapar direktkontakter med kunderna på ett bra sätt, säger Stefan Andersson.

Delikatessfabriken är nu 17 år och har visat att det går utmärkt att driva företag på mindre orter och att få dem att växa. Men lite Gnosjö-impulser skadar aldrig!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Långsamma kvarnar hot vid Kiruna-omvandling

FÖRETAGSKLIMAT ”Ur företagsperspektiv ser jag klara risker med omvandlingen av Kiruna. De kommunala kvarnarna maler väldigt långsamt och det kan därför bli svårt för mindre företag att våga satsa samtidigt som man säger att staden ska expandera. De stora klara sig alltid. Men man får inte glömma bort att det behövs kringbyggnader också för att få ihop helheten, inte bara stora klossar!” Det säger Stefan Puonu, Malmfältets Entreprenadbyrå.
NYHET Publicerad:

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

FÖRETAGSKLIMAT Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.
NYHET Publicerad:

”Vi dokumenterar ihjäl oss!”

FÖRETAGSBESÖK Företagen drunknar i pappersarbete och riskerar tappa betydande investeringar på grund av segdragna myndighetsprocesser. "Mängden dokumentation är kopiös" säger Johan Larsson, fabrikschef på Lyckeby Starch i Mjällby vid ett företagsbesök nyligen.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv möter – Marianne Sjöö

SVENSKT NÄRINGSLIV MÖTER Tidningen Entreprenör rankande nyligen Marianne Sjöö på plats 29 över Sveriges största kvinnliga företagare. Marianne är ICA-handlare i Ale kommun och vi har träffat henne för en intervju.
NYHET Publicerad:

Personalbrist bromsar Boden-utbyggnaden

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Här söker vi nya medarbetare ganska ofta. Vi har ett 15-tal anställda, men faktiskt ständiga behov av nytt folk. Men det känns trögt. Det går att skylla på att branschen är speciell och att det finns behov av särskilda kunskaper. Men vill man bara så kan man också lära sig det som behövs!” Det säger Ulf Gustafsson som tillsammans med sin bror Patrik Gustafsson äger Bodensläp AB.
NYHET Publicerad:

Engagemanget är avgörande

FÖRETAGSBESÖK De är två helt olika företag, men båda satsar på nya och spännande idéer för att kunna växa i framtiden. Vi tog med riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) på företagsbesök till Johannishus Godsförvaltning i Ronneby och Contura Steel i Mörrum.
NYHET Publicerad:

Värna om företagen innan det är för sent

FÖRETAGSKLIMAT En av Europas modernaste spackelfabriker håller på att ta form i Simrishamn. Det är företaget SimFAS Sweden AB som flyttar och bygger ut sin produktion. Men att få alla tillstånd har inte varit enkelt, och fortfarande finns flera frågetecken. Vd Sten Christiansson efterlyser en bättre dialog mellan kommunen och företagarna.
NYHET Publicerad:

Regional samverkan inom Teknikcollege löser kompetensförsörjningen

GÄSTKRÖNIKA "Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för svensk industri och ett hinder för många företag att växa. Teknikcollege har gett oss verktyg och en struktur för att ta tag i detta. Genom regional samverkan och utbildningar utformade efter näringslivets behov stärks svenska företags konkurrenskraft vilket i sin tur ger förutsättningar för jobb och välfärd." Det skriver Adis Martinovic, processledare på Teknikcollege Mälardalen, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Klubb för företagare succé i Storfors

FÖRETAGSKLIMAT En klubb där företag träffas för att diskutera näringslivsfrågor visade sig vara ett lyckat initiativ från Storfors kommun. ”Vi går från att känna till varandra till att känna och hjälpa varandra”, säger företagaren Daniel Sköld. Klubben är en av 60 aktiviteter som kommunen jobbar med för att lyfta företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Regionalt samarbete ska lyfta företagsklimat

GÖTEBORG Anna-Lena Johansson, Business Region Göteborg, har satt snurr på näringslivsfrågorna i tretton kommuner. ”Vi har som mål att ha det bästa företagsklimatet bland storstadsregionerna.”
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Han ska få snurr på näringslivsarbetet i Karlshamn

FÖRETAGSKLIMAT Om ett år ska lotsfunktionen vara tillbaka, samarbetet med företagen stärkt och näringslivsenheten utökad med ytterligare en näringslivsutvecklare. Det är målet för Karlshamns nye näringslivschef Mathias Wijk.
NYHET Publicerad:

Göteborg och de kommunala bolagen

FREDAGSKRÖNIKA Nej, det är varken ett kopplingsschema för ett kretskort eller ett tunnelbanesystem. Det är koncernstrukturen över Göteborg stads kommunala bolag. Tidigare under veckan annonserade vi en tävling på vår facebooksida där våra följare fick gissa mellan dessa tre alternativ. Tanken var att på ett lite humoristiskt sätt gestalta hur komplex och omfattande verksamheten är, men den förtjänar också en allvarligare diskussion.  Göteborg behöver reda upp i djungeln av kommunala bolag, inte minst för sin egen skull.
NYHET Publicerad:

Kommunerna handlar för 642 miljarder

UPPHANDLING Det är landets kommuner som köper mest. Och det är stora summor det handlar om. Värdet på den offentliga upphandlingen i Sverige är svindlande 642 miljarder.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverkets nya betalningar välkomnas av restaurangägare

REGLER Nu vänder Livsmedelsverket helt om och efterfrågar att kommunerna enbart tar betalt efter utförd livsmedelskontroll istället för i förskott, som idag. "Det låter jättebra. I dag tvingas vi betala en avgift varje år, oavsett om det kommer hit någon eller inte", säger företagaren Jeanette Bohman, som hyllar initiativet.
NYHET Publicerad:

Politiskt ointresse av att träffa välfärdsföretagare

FÖRETAGSKLIMAT Mansour Nozhatzadeh, vd för Distriktsköterskegruppen Q-ra i Västerås, är lite besviken på några politiker. Han har liksom, några andra engagerade företagare i Västmanland, skickat vykortsinbjudan om att besöka vårdföretaget Q-ra till två av länets riksdagsledamöter. "Det känns väldigt tråkigt att de inte hörsammande vår inbjudan, det borde ligga i deras intresse att träffa oss företagare som skapar arbeten och välfärd.", säger Mansour.
NYHET Publicerad:

Upphandlingsskola ska vända negativ trend

UPPHANDLING Konkurrensen i de flesta offentliga upphandlingarna är för dålig. För att möta den negativa utvecklingen arrangerades för tredje året i rad Upphandlingsdagen i Västernorrland. Publikrekord och lapp på luckan. Ämnet är hett, aktuellt och inte helt enkelt att få att fungera i praktiken. Ett av de återkommande inslagen är att erbjuda deltagarna en upphandlingsskola för att inspirera både företag och offentlig sektor att göra affärer och för att underlätta upphandlingarna.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel bromsar Grindtorps Gård

REGELKRÅNGEL Titti och Lennart Jöngren driver Grindtorps Gård i Österåker. Nu vill paret ställa om delar av företaget och förbereda den för en generationsväxling. Men regelkrångel gör det svårt. ”Vi vill ju lägga kraft i verksamheten, inte på att förklara självklarheter för kommunen”.
NYHET Publicerad:

Region Örebro stoppar privata bussbolag: "Otroligt olyckligt"

OSUND KONKURRENS Region Örebros stadsbussar kommer snart att köras via regionens eget bolag. Det sätter stopp för privata aktörer. ”Stänger man marknaden är konkurrensen skadad”, säger Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening.
NYHET Publicerad:

Paneldebatt: Kampen om kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hur ska Västernorrland vinna den hårda kampen om arbetskraft? Den frågan kom högst på dagordningen när Företagsekonomiska klubben ordnade paneldebatt. "Vi har ställt om till en platt organisation utan titlar där alla talar engelska på jobbet", var budet från Mathias Nylén, utvecklingschef, Mittmedia.