Multijätten fann en pärla i Vidsel

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.

Ann-Chatrine och Stefan Andersson, Delikatessfabriken i Norrbotten AB, Vidsel
Foto: Lennart Håkansson

Stefan och Ann-Chatrine Andersson, Delikatessfabriken, tog 2016 hem titeln, "Norrbottens mest företagsamma människa".

Norska livsmedelsjätten Agra med fyra miljarder i omsättning fick förra året upp ögonen för Ann-Chatrine och Stefan Anderssons företag som har ett starkt varumärke i Norrland. Agra köpte in sig till 60 procent via Foodmark som är landets största producent av dressingar och såser.

Det betyder att det nu blir en snabb vidare utveckling av företaget och ytterligare en fyllningslinje för två-tre miljoner håller redan på att installeras för att fördubbla verksamheten. Den ger på sikt tre-fem nya jobb förutom de tio som finns vid Delikatessfabriken i dag.

– För oss är det jätteviktigt att vi blir kvar i Vidsel. Vi har en Norrlandsprodukt som är marknadsledande och den kan kanske vara svårt att producera på annan plats med vårt varumärke, säger Stefan Andersson och fortsätter;

– Dessutom har vi markområden intill oss som gör att vi snabbt kan utvidga till rimligare kostnader än på andra håll i landet.

I Älvsbyns kommunhus borde man ropa ”Bingo” när en multijätte visar så stort intresse för verksamheten i en av byarna. Men det är svårt att höra glädjeropen.

– Man har i alla fall inte visat någon nyfikenhet på vad som håller på att hända hos oss, konstaterar Stefan Andersson.

För den som intresserar sig för företagsklimat låter det ljumma intresset lite märkligt. Det är ändå en mycket stor aktör som etablerar sig i kommunen och redan börjat satsa. Men vem vet, kan det kanske handla om svallvågor efter debatten om högstadieskolan i vilket Delikatessfabriken och dess båda ägare engagerade sig av oro för byns framtid? 

Med kärlek som grund

Delikatessfabriken har växt steg för steg sedan 1999 då man för en liten slant hyrde halva lokalen i den nedlagda Konsum-butiken.

– Jag bodde i Tärnaby och hade träffat Ann-Chatrine. Det blev jobbigt att pendla 30 mil så vi började diskutera att starta något eget i Vidsel. Bearnaisesåsen blev en fullträff. Jag hade recept från restaurangvärlden i Tärnaby som vi arbetade om en del för att produkten skulle passa i butiker. Det var ju inte så vanligt med färdiga såser då, berättar Stefan Andersson.

– Vi gjorde en mycket enkel marknadsundersökning. Frågade på pizzerian hur mycket dressing den använda och hörde med ICA i byn. Sedan räknade vi om det till kommunerna i Fyrkanten – och satsade. Med en enkel senapspump som vi fyllde bearnaisen i flaskorna med.

– Under de första fem åren hade vi bara en lön att leva på. Tufft, men vi trodde på konceptet. Och vi sneglade på våra föräldrar som hade lyckats som företagare i Gnosjö och i Östervåla utanför Uppsala, säger Stefan Andersson.

Positivt att vara glesbygdsföretagare

Nu omsätter Delikatessfabriken nästan 20 miljoner och har ett tiotal anställda. Det betyder att man är största privata företaget i Vidsel. Ett utmärkt exempel på att man kan växa och utvecklas i glesbygder också även om en del hävdar att det är tuffare att vara företagare utanför tätorter. Men Stefan Andersson väljer att peka på de positiva sidorna.

– Här finns billig mark, låga hyror, lediga fastigheter och i stort sett ingen genomströmning av arbetskraft. Man är trogna företaget, ser till dess bästa och uppskattar att man kan gå till jobbet i stället för att pendla långa sträckor. Det skapar en trygghet, konstaterar Stefan Andersson.

– Visst har vi långa transporter med huvudsakligen Norrland som bas där vår marknadsandel ligger på 40 procent. Men vi har hjälp av transportstöd på sträckor över 40 mil. Vi sköter distributionen till ICA och privathandeln härifrån och till Coop via deras lager i Västerås.

– Sedan jobbar vi mycket med telefonförsäljning vilket skapar direktkontakter med kunderna på ett bra sätt, säger Stefan Andersson.

Delikatessfabriken är nu 17 år och har visat att det går utmärkt att driva företag på mindre orter och att få dem att växa. Men lite Gnosjö-impulser skadar aldrig!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensbrist gör att företag förlorar uppdrag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För att regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska kunna nås krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Jobben skapas när företag växer

FÖRETAGSKLIMAT Grunden för välfärden återfinns i företagsamma människor som startar och driver företag. Avdelningen för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv arbetar dagligen med att skapa bättre förutsättningar för företag, regionalt och lokalt genom ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Små företag verkar i tystnad

FÖRETAGSKLIMAT Att driva företag i Eslöv har många fördelar men kommunen måste bli bättre på att lyfta de små företagen. Det anser My Hedenskog, vd och delägare på Scan Filter.
NYHET Publicerad:

"Kompetensförsörjningen är den stora utmaningen"

FÖRETAGSKLIMAT Arbetskraft med rätt kompetens är en bristvara och en politisk fråga, menar Gertrud Weiselblad, vd Gertrud Solutions AB, när politiker i Karlskrona gör företagsbesök för att stärka dialogen om hur företagsklimatet i kommunen kan förbättras.
NYHET Publicerad:

Lätt att starta men svårt att driva företag

FÖRETAGANDE Senja Ljung driver företag inom mark och anläggning. På visitkortet står numera även styrelseledamot i Svenskt Näringsliv. Välfärdens utmaningar kräver fler företag. Men det är svårt att hålla reda på alla regler för ett litet företag som inte kan hålla sig med specialister, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Östrand vill värva unga teknikintresserade till nya fabriken

STORSATSNING SCA har flyttat hem sitt huvudkontor till Sundsvall igen, och samtidigt pågår ett av Sveriges största industriprojekt någonsin i Timrå. När 7,8 miljarder kronor investeras i projektet Helios på Östrand spiller mycket över på det regionala näringslivet. SCA:s projektledare Håkan Wänglund vill redan nu börja rekrytera morgondagens industriarbetare till den toppmoderna anläggningen.
NYHET Publicerad:

Ökade diselstölder problem för fler företag

BROTTSLIGHET I en enkätundersökning framtagen av Svenskt Näringsliv anger hela 54 procent av de svarande företagen i Uppsalaregionen att de upplever brottslighet som ett problem för det egna företaget. Christina Williamsson Liw som är VD för Östhammars Schakt AB har varit med i branschen i många år och är en av de som upplever att brottsligheten har ökat, hos dem i form av dieselstölder från maskiner.
NYHET Publicerad:

Ökat regelkrångel skapar barriärer

REGELKRÅNGEL I Sverige blir det alltmer krångligt att driva företag. I Skops senaste undersökning kring regelkrångel svarade 32 procent att det blivit krångligare sedan året innan. Kjell Berg driver en Sibyllarestaurang i Haninge och är en av alla de företagare som har fått ta del av regelkrånglets baksida.
NYHET Publicerad:

Brottsutsatta företagare känner maktlöshet

BROTTSLIGHET 44 procent av företagen i Jämtlands län upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Siffran är en bra bit under genomsnittet för Sverige som ligger på 56 procent men vissa typer av brott så som dieselstölder och inbrott är förhållandevis vanligt. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Skogsentreprenör: Dieselstölder vardagsmat

BROTTSLIGHET Kalle Wiik äger skogsentreprenadföretaget K Å Wiik AB i Åmot, där han arbetar med avverkning och virkesuppköp. Den senaste tiden har företaget blivit utsatt för allt fler brott. Det gäller framförallt dieselstölder från företagets skogsmaskiner men även stöld av annan utrustning. ”Vi är uppriktigt oroliga för att den nya raffinerade brottsligheten kan hindra oss i vår fortsatta utveckling. Det är synd eftersom jag tror starkt på framtiden för skogsindustrin i Sverige", säger Kalle Wiik.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag ett ökande problem

BROTTSLIGHET I en enkätundersökning som Svenskt Näringsliv gjort anger hela 53 procent av de svarande företagen i Västernorrland att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Per-Erik Christensen driver sedan 2009 butiken Lads i Sundsvall och har jobbat i branschen i 35 års tid. Nu vittnar Per-Erik både uppgivet och frustrerat om hur det är i vardagen nu jämfört med för två år sedan.
NYHET Publicerad:

Brottsvåg pressar maskinentreprenör

BROTTSLIGHET Hundra polisanmälningar, ingen straffad och stölder för en halv miljon. Så sammanfattar Mikael Hägglund, driftledare i familjeföretaget Hägglunds Last och Schakt i Lycksele, hur stölder och skadegörelse drabbat företaget genom åren. "Att anmäla till polisen gör vi knappt längre, det känns som slöseri med tid", säger Mikael Hägglund.
NYHET Publicerad:

Brottslighet växande problem för företag

FÖRETAGSKLIMAT Bedrägeri, inbrott och skadegörelse är brott som många företagare ser en hög risk att drabbas av. Och att brottsligheten ökar är både företagare och politiker över hela landet överens om.
NYHET Publicerad:

Ny studentrapport om kommunal samverkan

SAMVERKAN Kommunal samverkan förekommer allt oftare och i Jönköpings län är det vanligt förekommande. Framförallt mindre kommuner verkar se samverkan som en lösning på de problem som avsaknad av egna resurser medför. Men hur väl fungerar kommunal samverkan i praktiken och hur påverkar det kommunernas företag? Det besvarar Svensk Näringsliv i ny rapport.
NYHET Publicerad:

Den företagarvänlige vänsterpartisten

FÖRETAGSKLIMAT Sorsele har hårdare fokuserat på företagsbesök, upphandlingar och service till nyföretagare. Nu ger företagarna tummen upp. I Svenskt Näringslivs mätning höjer de betyget på kommunen i princip rakt igenom.
NYHET Publicerad:

Inget samhälle utan företagsamhet

FÖRETAGSAMHET 2016 vann Anna Dimitrievska priset som årets mest företagsamma i Jönköpings län för att ha gjort Hotell Nissastigen i Gislaved till ett levande hotell. I och med detta lyftes inte bara företaget till nya höjder utan även Gislaved som samhälle.
NYHET Publicerad:

Umeå behöver bli ännu tydligare

FÖRETAGSKLIMAT Umeå får sänkt betyg av sina företagare i Svenskt Näringslivs enkät. Det svarar kommunen på genom att lansera en ännu mer företagarvänlig handlingsplan. Höjningen av parkeringsavgifter i centrum stoppas också.
NYHET Publicerad:

Seriös och rak dialog i Upplands-Bro

FÖRETAGSKLIMAT 2008 gav företagen i Upplands-Bro företagsklimatet underkänt. Men kommunen bestämde sig för att långsiktigt och målmedvetet börja arbeta med att bli bättre. Och det har gett resultat. Upplands-Bro är numera den kommun i Stockholms län där företagen är mest nöjda med tjänstemännens attityder och med dialogen med kommunledningen.
NYHET Publicerad:

Åre kommun samordnar och effektiviserar inköpsprocessen

FÖRETAGSKLIMAT Åre kommun samordnar inköpen och skapar en central INKÖPSfunktion. "Med ensamordning av inköpen och en central INKÖPSfunktion kan vi skapa långsiktiga inköpsstrategier som talar om vad vi ska köpa, inom vilka områden, vem som gör inköpet och hur vi vill köpa varor och tjänster", säger Viktor Stjernefeldt inköpschef med ansvar för hela inköpsprocessen inklusive upphandlingar i Åre kommun.