Multijätten fann en pärla i Vidsel

NYHET Publicerad

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.

Ann-Chatrine och Stefan Andersson, Delikatessfabriken i Norrbotten AB, Vidsel
Foto: Lennart Håkansson

Stefan och Ann-Chatrine Andersson, Delikatessfabriken, tog 2016 hem titeln, "Norrbottens mest företagsamma människa".

Norska livsmedelsjätten Agra med fyra miljarder i omsättning fick förra året upp ögonen för Ann-Chatrine och Stefan Anderssons företag som har ett starkt varumärke i Norrland. Agra köpte in sig till 60 procent via Foodmark som är landets största producent av dressingar och såser.

Det betyder att det nu blir en snabb vidare utveckling av företaget och ytterligare en fyllningslinje för två-tre miljoner håller redan på att installeras för att fördubbla verksamheten. Den ger på sikt tre-fem nya jobb förutom de tio som finns vid Delikatessfabriken i dag.

– För oss är det jätteviktigt att vi blir kvar i Vidsel. Vi har en Norrlandsprodukt som är marknadsledande och den kan kanske vara svårt att producera på annan plats med vårt varumärke, säger Stefan Andersson och fortsätter;

– Dessutom har vi markområden intill oss som gör att vi snabbt kan utvidga till rimligare kostnader än på andra håll i landet.

I Älvsbyns kommunhus borde man ropa ”Bingo” när en multijätte visar så stort intresse för verksamheten i en av byarna. Men det är svårt att höra glädjeropen.

– Man har i alla fall inte visat någon nyfikenhet på vad som håller på att hända hos oss, konstaterar Stefan Andersson.

För den som intresserar sig för företagsklimat låter det ljumma intresset lite märkligt. Det är ändå en mycket stor aktör som etablerar sig i kommunen och redan börjat satsa. Men vem vet, kan det kanske handla om svallvågor efter debatten om högstadieskolan i vilket Delikatessfabriken och dess båda ägare engagerade sig av oro för byns framtid? 

Med kärlek som grund

Delikatessfabriken har växt steg för steg sedan 1999 då man för en liten slant hyrde halva lokalen i den nedlagda Konsum-butiken.

– Jag bodde i Tärnaby och hade träffat Ann-Chatrine. Det blev jobbigt att pendla 30 mil så vi började diskutera att starta något eget i Vidsel. Bearnaisesåsen blev en fullträff. Jag hade recept från restaurangvärlden i Tärnaby som vi arbetade om en del för att produkten skulle passa i butiker. Det var ju inte så vanligt med färdiga såser då, berättar Stefan Andersson.

– Vi gjorde en mycket enkel marknadsundersökning. Frågade på pizzerian hur mycket dressing den använda och hörde med ICA i byn. Sedan räknade vi om det till kommunerna i Fyrkanten – och satsade. Med en enkel senapspump som vi fyllde bearnaisen i flaskorna med.

– Under de första fem åren hade vi bara en lön att leva på. Tufft, men vi trodde på konceptet. Och vi sneglade på våra föräldrar som hade lyckats som företagare i Gnosjö och i Östervåla utanför Uppsala, säger Stefan Andersson.

Positivt att vara glesbygdsföretagare

Nu omsätter Delikatessfabriken nästan 20 miljoner och har ett tiotal anställda. Det betyder att man är största privata företaget i Vidsel. Ett utmärkt exempel på att man kan växa och utvecklas i glesbygder också även om en del hävdar att det är tuffare att vara företagare utanför tätorter. Men Stefan Andersson väljer att peka på de positiva sidorna.

– Här finns billig mark, låga hyror, lediga fastigheter och i stort sett ingen genomströmning av arbetskraft. Man är trogna företaget, ser till dess bästa och uppskattar att man kan gå till jobbet i stället för att pendla långa sträckor. Det skapar en trygghet, konstaterar Stefan Andersson.

– Visst har vi långa transporter med huvudsakligen Norrland som bas där vår marknadsandel ligger på 40 procent. Men vi har hjälp av transportstöd på sträckor över 40 mil. Vi sköter distributionen till ICA och privathandeln härifrån och till Coop via deras lager i Västerås.

– Sedan jobbar vi mycket med telefonförsäljning vilket skapar direktkontakter med kunderna på ett bra sätt, säger Stefan Andersson.

Delikatessfabriken är nu 17 år och har visat att det går utmärkt att driva företag på mindre orter och att få dem att växa. Men lite Gnosjö-impulser skadar aldrig!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Regeringen har mycket att lära av kommunpolitiker”

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen på det lokala företagsklimatet och färre får underkänt. Samtidigt får det nationella företagsklimatet rekordlågt betyg.
NYHET Publicerad:

Markaryd slår rekord i årets mätning

HALLÅ DÄR... Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, ni har det högsta betyget i det sammanfattande omdömet som någon kommun har uppnått sedan Svenskt Näringsliv började mäta det lokala företagsklimatet. Hur lyckas ni hålla en så hög nivå?
NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben!

KOMPETENSFÖRSÖRJNING En av Sveriges största näringar har stort behov av kompetens, men svårt att hitta rätt. Inom hotell- och restaurangbranschen ser många en anställning som ett genomgångsjobb, samtidigt som den erbjuder stora utvecklingsmöjligheter och karriärvägar. "Branschen kan bli bättre på att tydliggöra och kommunicera karriärmöjligheterna för att höja statusen, men främst saknas relevant utbildning som är attraktiv för både blivande arbetstagare och arbetsgivare", säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden Hotell & Konferens.
NYHET Publicerad:

Nytt tänk får Hällefors att lyfta

FÖRETAGSKLIMAT ”Kommunens näringslivsutvecklare tänker som en entreprenör och det har gjort susen för företagsklimatet.” Det säger företagaren Mia Spendrup om Hällefors som i årets enkät når sitt högsta betyg någonsin.
NYHET Publicerad:

Höör visade upp sina företag

FÖRETAGSAMHET ”Syftet med detta är att visa Höörborna det fina näringslivet vi har här och den mångfald av olika butiker och verksamheter som finns”, säger Peter Wollin, utvecklingschef i Höörs kommun.
NYHET Publicerad:

Företagare: Pappersarbetet är byråkratikaos

FÖRETAGSAMHET Snårigt regelverk stjäl kraft och tid för redan ansträngda småföretagare. Det administrativa pappersarbetet beskrivs av många företagare som tidskrävande byråkratikaos. "Ett förenklat regelsystem och regelverk skulle  innebära att jag fick mera tid till att utveckla min verksamhet", säger Ingela Johansson som driver Bottnansmåla Gård i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Svårt för småföretag att konkurrera om rätt kompetens

FÖRETAGSKLIMAT Concept AB tillverkar produktionsutrustning till tillverkningsindustrin men har svårt att hitta rätt kompetens. Konkurrensen med större företag är ofta svår att matcha. Även de höga arbetsgivaravgifterna är ett gissel.
NYHET Publicerad:

Skola på näringslivets villkor

YRKESHÖGSKOLA Utbildningarna som är praktiskt och teoretiskt uppbyggda ger möjlighet att möta arbetslivets behov av kompetens. Karin Wirdheim, verksamhetsansvarig på Växjö Yrkeshögskola, beskriver att arbetslivet kan beställa och utforma utbildningar och genom det kan näringslivet utvecklas ytterligare av individer med rätt kompetens.
NYHET Publicerad:

Multijätten fann en pärla i Vidsel

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.
NYHET Publicerad:

Bra lokalt företagsklimat är ”gôtt mos”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Året var 1954 då Ove Wester köpte en kasserad pressbyråkiosk från skroten för 50 kronor. Kiosken byggdes om till korvkiosk i Sävedalen i Partille kommun dit Ove till en början cyklade med hemgjort mos på vart handtag. 63 år senare driver sonen Peder Wester vidare gatuköket. Idag med 10 heltidsanställda och kunder som vallfärdar för att äta ”gôtt mos”.
NYHET Publicerad:

"Det känns som om polisen lämnat walkover här ute"

KRIMINALITET Andreas Bylger driver en Ica-butik i södra Stockholm. Han har stora problem med ett kriminellt gäng som stjäl i hans butik och har varit tvungen att anställa en väktare och installera kameror i sin butik för över 100 000 kronor. "Det blir dyrt men jag måste tänka på min personal."
NYHET Publicerad:

Privat förskola drabbad av nya kommunala regler

FÖRETAGSKLIMAT Trädets förskola i Sundsvall reagerar kraftigt på ny orättvisa för privata förskolor. "Kommunen drar bort många tusen i månaden från vår ersättning, det är helt fel och måste förändras", säger ägarna Erica Rautila och Anette Pettersson.
NYHET Publicerad:

Mycket vunnet på att anställa internationella studenter

KOMPETENS Många arbetsgivare har idag problem att hitta kvalificerad arbetskraft i Jönköping. För Jönköping International Business School kommer lösningen att bli ännu tightare samarbete mellan studenterna och näringslivet. "Vi som skola måste se vårt ansvar”, säger Vaida Staberg, Alumni relations koordinator på JIBS.
NYHET Publicerad:

Kaamos i Pajala, men det ska ljusna!

FÖRETAGSKLIMAT I Pajala är även företagsklimatet i kaamos just nu, alltså midvintermörkret när solen aldrig går upp. Men trots bottenplacering i Svenskt Näringslivs mätning i nästan alla parametrar och trots gruvkonkursen som gett en rejäl baksmälla så tänker man komma tillbaka i Pajala. ”Det är bara att kavla upp skjortärmarna och successivt jobba framåt mot ljusare tider både för företagen och här i kommunhuset”, säger näringslivschef Erik Mella.
NYHET Publicerad:

”Utan tillväxt skapas ingen välfärd. Så vi måste helt enkelt sälja mer kaffe.”

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Utan tillväxtambition tappar vi vårt driv och fokus. Och för att kunna växa så behövs en bra kompetensförsörjning och att det lokala företagsklimatet fungerar.” Det säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs, företaget som har gått från att ha sålt sitt kaffe enbart över disk till att göra sitt sortiment tillgängligt precis överallt.
NYHET Publicerad:

Sjöbo vandrade för företagsamheten

GILLA FÖRETAGSAMHET Sjöbo kommun behöver bli bättre på sin kommunikation och tillgänglighet. Det var en av slutsatserna när företagare, politiker och tjänstemän tillsammans diskuterade företagsfrågor under en vandring i kommunen.
NYHET Publicerad:

Många nya jobb i snabbast växande näringen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande näring. Nästan en femtedel av alla nya jobb skapas i vår näring. Fram till år 2023 kommer näringen att skapa 50 000 nya jobb. Och en tredjedel av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är unga under 25 år", säger Malin Bergsvik, regionkommunikatör på Visita Mellersta. Att behovet av utbilda personal kommer vara stort i framtiden stod klart när när Visita, Örebro kommun och företagare i branschen träffade Studie- & yrkesvägledare i Örebro.
NYHET Publicerad:

Friskolor får rätt till skolpeng till slut

FRISKOLAN Efter att Falu kommun förra året betalade ut 32,7 miljoner kronor i retroaktiv ersättning till fristående skolor är det nu Borlänges tur. Även här har gymnasiefriskolornas skolpeng varit för låg i många år. ”Det här agerandet från kommuner är ett problem”, säger Peter Lundström, vd på Helixgymnasiet i Borlänge.
NYHET Publicerad:

Kommunens krav utesluter företag

UPPHANDLING Skellefteå kommun har nyligen avslutat en upphandling av resebyråtjänster. I upphandlingen har de ställt krav som exkluderar ett stort antal leverantörer. ”Jag undrar varför kommunen ställer krav som gör att färre leverantörer kan lämna anbud”, säger vd:n på en lokal resebyrå.