”Ren katastrof för upplevelseföretag”

NYHET Publicerad

SKATTER Robert Westin driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden. Han är rejält upprörd över att momsen höjs från sex till 25 procent vid halvårsskiftet för företag som erbjuder naturguidningar. Han har drivit företaget under 18 år och de senaste åtta-nio åren på heltid tillsammans med en anställd. Dessutom köper han tjänster från olika underleverantörer som motsvarar ungefär ytterligare en anställd. ”Momshöjningen kostar oss upp emot 100.000 kronor under vart och ett av de tre närmaste åren”.

Robert Westin, Arctic Adventure, Boden

Robert Westin

Arctic Adventure erbjuder internationella och nationella grupper allt från havsfiske och nästan heldags skotersafari till sparkutflykter och är rätt typiskt för många mindre företag i den här branschen.

– Företaget säljer tjänster på tre sätt som ändå löper in i varandra. Vi har direktförsäljning via hemsidan av upplevelsepaket och jobbar ibland som underleverantör till något hotell eller liknande. Men det stora problemet för oss nu är att vi är en form av återförsäljare som turoperatör med många internationella kunder. Där ligger vi långt fram i planeringen. Hela 2019 är inbokat och vi är redan ute med avtalade priser för både 2020 och 2021. De baseras på sex procents moms, konstaterar Robert Westin lite uppgivet.

– Vi kan alltså inte höja priserna på vår hemsida utifrån beslutet om ny moms eftersom vi i andra sammanhang redan låst oss för priserna utan ny moms.  Det betyder att vi inom en inte särskilt lönsam verksamhet själva måste stå för momshöjningen på 19 procent över hela linjen. Vi kan ju inte ha olika priser för samma tjänster.

Robert Westin tycker att beslutet kommit som en blixt från en klar himmel och att man inte haft möjlighet att parera det.

– Det här betyder att jag måste dra i handbromsen fram till år 2022. Då kan jag återgå till vad som tidigare gällt.

Politiken är för kortsiktig

Turistföretagen hävdar att landets tusentals guideföretag stärker landets konkurrens- och attraktionskraft internationellt. En rapport från Svenska institutet pekade på att natur och friluftsliv var mest lockande för 35 procent av de sex tusen i Nordamerika som fick frågan vad som gör Sverige intressant.

– Jag tror att politikerna ser lite för kortsiktigt ibland, missar guidebranschens betydelse och att den fungerar som lite av en tillväxtmotor för andra delar av besöksnäringen i landsbygder. Sociala medier har också haft stor betydelse i sammanhanget och bidragit till att näringen har vuxit rejält under de senaste 15-20 åren, säger Robert Westin.

– De säger att fler undantag i mervärdesskattesystemet inte är önskvärda, men glömmer tydligen att vi redan hanterar fyra olika nivåer, 25, 12, 6 och 0 procent.

– Att tänka om och nytt är aldrig fel. Skulle Moderaterna och Kristdemokraterna ändra sig så småningom trots budgetbeslutet och inta en ny hållning så tror jag att de i stället för att som nu kritiseras skulle få väldigt positiva gensvar, avslutar Robert Westin.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Succén fortsätter för Västra kajen camping och gästhamn

FÖRETAGANDE Endast 500 meter från Piteå centrum ligger det populära turistmålet Västra kajen camping och gästhamn. Campingen drivs av paret Karin Lindström och Tomas Lindbäck med familj. De har skapat en idyllisk plats för sina gäster med det marina kulturarvet som en röd tråd. Här doftar det tjära och kokkaffe, och gästerna trivs i den stillsamma miljön vid vattnet bland de röda båthusen.
NYHET Publicerad:

Reformer för en bättre svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,2 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Norrbottens län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Utländsk arbetskraft nekas arbetstillstånd i Sverige

UPPDATERAD För företag som har svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens väljer en del att söka arbetskraft utanför Sveriges gränser. Arbetskraftsinvandringen är otroligt viktig för företagens tillväxt, konkurrenskraft och överlevnad. Men tilltänkta medarbetare har svårt att få arbetstillstånd i Sverige och kastas ut trots att de har ett ordnat liv och betalar skatt i landet. Detta fick teknikföretaget Modul i Kalix uppleva.
NYHET Publicerad:

Boden bäst och Pajala sämst visar undersökning om företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Alltfler av länets kommuner hamnar ovanför strecket för godtagbart företagsklimat. Det är ett positivt besked i Svenskt Näringslivs undersökning över kommunernas företagsklimat. Bäst betyg får Boden medan Pajala, Kiruna och Arvidsjaur kommuner fortfarande ligger strax under nivån för godtagbart företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Nya skatteförslag urholkar glesbygdsföretags konkurrensförmåga

SKATTER Sveriges miljöpolitik slår hårt mot gruvnäringen i norr och mot företag i glesbygden. Höjda skatter på diesel, kemikalier och höjd skatt på fossilabränslen i värmekraftverk får stora negativa effekter på bland annat svensk gruvindustris förutsättningar att konkurrera på den internationella marknaden. "Ta bara Finland som exempel. De har en helt annan skatt på tunga entreprenadmaskiner än vad vi har här i Sverige. Går det här förslaget igenom så är det drygt fem kronor billigare per liter att tanka tunga entreprenadmaskiner i Finland," säger Patrick Snell, vd på Snellsentreprenad AB.
NYHET Publicerad:

Skattesmäll för gruvorna

SKATTER Klas Nilsson, kommunikationsdirektör Boliden, är allt annat än nöjd med regeringens nya förslag om höjd skatt på diesel som används i gruvfordon. Något som slår väldigt hårt mot norra Sverige.
NYHET Publicerad:

Mer potatis i varje transport minskar klimatpåverkan

HÅLLBARHET Nya regler göra att potatisleverantören Outinens i Haparanda kan frakta mer potatis vid varje transport. Nu tillåts nämligen tyngre fordon på vägarna och det är bättre för miljön. Samtidigt minskar företaget sin användning av diesel med cirka 17000 liter per år.
NYHET Publicerad:

Optimism bland företagen i Norrbotten

KONJUNKTUR Toppen på är nådd och svensk konjunktur viker. Men trots det har näringslivet i Norrbotten en förhållandevis optimistisk syn på de kommande sex månaderna. Flera företag förväntas öka sin personalstyrka och produktions- och försäljningsvolymerna väntas stiga. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för Norrbotten för andra kvartalet.
NYHET Publicerad:

Så ska Haparanda förbättra företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Från att haft det bästa företagsklimatet i Norrland för tio år sedan, har Haparanda hamnat bland de sämsta kommunerna i Svenskt Näringslivs rankinglista för 2018. Snart är det dags för en ny ranking. Med ny näringslivsstrateg och nya arbetssätt har kommunen tagit ut riktlinjerna för ett bättre företagsklimat som ska visa sig i kommande mätningar.
NYHET Publicerad:

Nyföretagandet ger nytt hopp till Övertorneå

FÖRETAGSKLIMAT Övertorneå har aldrig varit bland de 200 bästa av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet som pågått under hela 2000-talet. Oftast har kommunen sladdat bland de 25 sämsta. Samtidigt rankas under 2018 nyföretagsamheten inom den bästa sjättedelen i landet. Den nye kommundirektören Peter Juntti har nu satt igång arbetet med att skapa ett bättre företagsklimat i kommunen. Fler företagsträffar och samverkan är vägen mot framtiden.
NYHET Publicerad:

Max växer men har svårt att rekrytera

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Den norrländska hamburgerkedjan Max växer med nya restauranger som öppnar varje år. Dock är det svårt för företaget att rekrytera ny personal till de nyöppnade restaurangerna, detta i en bransch som dessutom har hög omsättning på personal."Vi har mellan 4.500 och 5.000 anställda vilket motsvarar cirka 3.000 heltidstjänster", säger Charlotte Welin Zetterlund, personalchef på Max .
NYHET Publicerad:

Luleå satsar på företagsklimatet men det finns bromsar

FÖRETAGSKLIMAT I samverkan med näringslivet genom det gemensamma bolaget Luleå Näringsliv AB satsar kommunen och företagen på att löpande förbättra företagsklimatet. Men det finns bromsar som inte går att påverka. En sådan är Norrbotniabanan, där det ännu inte beslutats om sträckningen, vilket försvårar för planering av markanvändning för ett industriområde.
NYHET Publicerad:

Regeringen backar om höjd moms på naturguidning

SKATTER Beskedet om att förslaget på en momshöjning för naturguider dras tillbaka tas emot med glädje av länets turistföretagare. ”Förslaget var en landsbygdsbestraffning och det är jättebra att politikerna lyssnat på oss och förstått konsekvenserna av en höjning,” säger Göran Widén som driver Brändö Konferens & Fritidsby utanför Luleå.
NYHET Publicerad:

Världsnaturfondens rekommendationer sågas av Norrlands fiskeföretag

MILJÖ Fiskeföretag i Norrland är kritiska till Världsnaturfonden som rödlistat den svenska öringen och rödingen till förmån för odlad öring och röding från Island och Österrike. "Det visar på ren okunskap från Världsnaturfonden som har gjort fel i sin analys. Svensk vildfångad öring och röding är inte utrotningshotad. Våra sjöar behöver fiskas för att hålla kvalitet i fiskstammen," säger Anders Skum, ägare till Fjällvilt i Ammarnäs och pekar på att de felaktiga rekommendationerna får konsekvenser för försäljningen av svensk fjällfisk.
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Överkalix satsar nytt på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Tätare samarbete mellan kommun och näringsliv ska ge Överkalix bättre företagsklimat de kommande två åren. Men redan nu är nyföretagsamheten på topp och företagsfrågorna är på kommunledningens agenda.
NYHET Publicerad:

"Urbaniseringen innebär större sårbarhet"

FÖRETAGSKLIMAT Långa avstånd och infrastruktur var frågor som togs upp för diskussion när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke besökte företag i Kalix. Han var imponerad av entreprenörskapet i regionen och att företag levererar och producerar produkter till den internationella marknaden."Det ska vara lätt att bedriva näringsverksamhet i hela landet, både i Stockholm och i Kalix."
NYHET Publicerad:

"Det här är ingen raketforskning"

INSPIRATIONSDAG Mats Berg, kommun- och näringslivschef i Boden var en av deltagarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat."För att lyckas handlar det om att lyssna, att förstå problemen med de små frågorna innan man tar sig an de stora sakerna."
NYHET Publicerad:

I Jokkmokk växer företagsamheten mest

FÖRETAGSAMHETEN Det är bra tillväxt av företagsamheten i länet och i Jokkmokk har företagsamheten växt mest i landet jämfört med förra årets undersökning.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.