”Ren katastrof för upplevelseföretag”

NYHET Publicerad

SKATTER Robert Westin driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden. Han är rejält upprörd över att momsen höjs från sex till 25 procent vid halvårsskiftet för företag som erbjuder naturguidningar. Han har drivit företaget under 18 år och de senaste åtta-nio åren på heltid tillsammans med en anställd. Dessutom köper han tjänster från olika underleverantörer som motsvarar ungefär ytterligare en anställd. ”Momshöjningen kostar oss upp emot 100.000 kronor under vart och ett av de tre närmaste åren”.

Robert Westin, Arctic Adventure, Boden

Robert Westin

Arctic Adventure erbjuder internationella och nationella grupper allt från havsfiske och nästan heldags skotersafari till sparkutflykter och är rätt typiskt för många mindre företag i den här branschen.

– Företaget säljer tjänster på tre sätt som ändå löper in i varandra. Vi har direktförsäljning via hemsidan av upplevelsepaket och jobbar ibland som underleverantör till något hotell eller liknande. Men det stora problemet för oss nu är att vi är en form av återförsäljare som turoperatör med många internationella kunder. Där ligger vi långt fram i planeringen. Hela 2019 är inbokat och vi är redan ute med avtalade priser för både 2020 och 2021. De baseras på sex procents moms, konstaterar Robert Westin lite uppgivet.

– Vi kan alltså inte höja priserna på vår hemsida utifrån beslutet om ny moms eftersom vi i andra sammanhang redan låst oss för priserna utan ny moms.  Det betyder att vi inom en inte särskilt lönsam verksamhet själva måste stå för momshöjningen på 19 procent över hela linjen. Vi kan ju inte ha olika priser för samma tjänster.

Robert Westin tycker att beslutet kommit som en blixt från en klar himmel och att man inte haft möjlighet att parera det.

– Det här betyder att jag måste dra i handbromsen fram till år 2022. Då kan jag återgå till vad som tidigare gällt.

Politiken är för kortsiktig

Turistföretagen hävdar att landets tusentals guideföretag stärker landets konkurrens- och attraktionskraft internationellt. En rapport från Svenska institutet pekade på att natur och friluftsliv var mest lockande för 35 procent av de sex tusen i Nordamerika som fick frågan vad som gör Sverige intressant.

– Jag tror att politikerna ser lite för kortsiktigt ibland, missar guidebranschens betydelse och att den fungerar som lite av en tillväxtmotor för andra delar av besöksnäringen i landsbygder. Sociala medier har också haft stor betydelse i sammanhanget och bidragit till att näringen har vuxit rejält under de senaste 15-20 åren, säger Robert Westin.

– De säger att fler undantag i mervärdesskattesystemet inte är önskvärda, men glömmer tydligen att vi redan hanterar fyra olika nivåer, 25, 12, 6 och 0 procent.

– Att tänka om och nytt är aldrig fel. Skulle Moderaterna och Kristdemokraterna ändra sig så småningom trots budgetbeslutet och inta en ny hållning så tror jag att de i stället för att som nu kritiseras skulle få väldigt positiva gensvar, avslutar Robert Westin.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Det här är ingen raketforskning"

INSPIRATIONSDAG Mats Berg, kommun- och näringslivschef i Boden var en av deltagarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat."För att lyckas handlar det om att lyssna, att förstå problemen med de små frågorna innan man tar sig an de stora sakerna."
NYHET Publicerad:

I Jokkmokk växer företagsamheten mest

FÖRETAGSAMHETEN Det är bra tillväxt av företagsamheten i länet och i Jokkmokk har företagsamheten växt mest i landet jämfört med förra årets undersökning.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Fortsatt stark konjunktur för Norrbottens byggsektor

KONJUNKTUREN Flytt av stadskärnor eldar på byggsektorn i Norrbotten, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport. "När stadskärnor flyttas för fortsatt gruvindustri påverkar det konjunkturen för företagen i området," säger Hans Andersson, regionchef i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Hela rasket ska rivas, de satsar friskt ändå

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörerna Johan Lans och Johan Stålnacke räds inte rivningsplanen i Kiruna. De investerar i lokaler som ska bort.
NYHET Publicerad:

Med handlingskraft kan bostadsbristen i Norrbotten åtgärdas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Politiker och företagare möttes i Luleå för att diskutera lösningar för bristen på bostäder. En fråga som måste lösas om företagen ska klara kompetensförsörjningen.
NYHET Publicerad:

Företagare vill se enklare regler för timanställda

ARBETSMARKNAD "Om reglerna för timanställningar förenklas skulle fler människor kunna få arbeten". Det säger Peter Nilsson-Sandlund, vd och delägare i bemanningsföretaget Ponto i Luleå. Han lyfter också frågan om bostadsbristen på vissa orter som ett hinder för rekrytering för företagen.
NYHET Publicerad:

Kalix kommun mer företagsvänligt

FÖRETAGSKLIMAT Ny näringslivschef och nya satsningar på bättre service gör att Kalix kommun det senaste året fått ett betydligt bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Kvinnor i täten för tillväxten

TILLVÄXT "När jag startade hade vi röda siffror. 2016 vände vi till vinst." Vd Karin Prytz skapar tillväxt i Övertorneå. Ny gruvnäring gav injektion till affärerna.
NYHET Publicerad:

Ökad skatt på anställning minskar möjligheten att anställa

SKATTER Stigande löneavgifter, är en växande skatt, som ökar kostnaderna för företagen utan koppling till förmåner för den anställde.
NYHET Publicerad:

Registersystem en dyr affär för företagare

REGISTER Skatteverkets krav om att företag dagligen ska bokföra när anställda är på sin arbetsplats, den så kallade personalliggaren – får kritik för att skapa onödigt krångel och mer kostnader för framför allt småföretagen.
NYHET Publicerad:

Sveriges största kommun saknar ändå mark

FÖRETAGSKLIMAT Kiruna är landets största kommun till ytan, men har ändå dåligt med kommunal mark för snabb utveckling och etablering av nya företag. ”Kommunen äger faktiskt bara en procent av marken, 30 procent ligger i privata händer och resten är statens." Det säger tillväxtchef Ann-Christin Samuelsson när hon pekar på ett av problemen som kan bidra till att Kiruna hamnar långt ner i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här är programmen som ger jobb efter studierna

GYMNASIEVALET Ungefär 2 500 niondeklassare i Norrbotten och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval driver Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiekvalitet. se
NYHET Publicerad:

”Nobelpristagare” vill ha bort löneskatt

SKATTER ”Om den allmänna löneavgiften på drygt 10 procent skulle tas bort så vore det en stor varaktig konkurrensfördel för oss. Vi har redan nu för många skatter och arbetsgivaravgifter och det är viktigt att de sänks eller tas bort om vi ska klara av att hävda oss på den utländska marknaden.” Det säger Fredrik Kangas, vd på Kiruna Wagons.
NYHET Publicerad:

Behöver sätta näringslivsfrågor främst på agendan

FÖRETAGSKLIMAT ”Samtalsklimatet mellan politiker och företagare kan vara en av orsakerna till att Arvidsjaur ligger illa till i mätningen av företagsklimatet. Och dessutom går det fortfarande lite trögt med att få fart på upphandlingar." Det säger Peter Manner som är tillförordnad näringslivschef i Arvidsjaurs kommun.
NYHET Publicerad:

Hopp om ett positivt 2019

JULKRÖNIKA Julklappar och önskelistor behöver man  inte vara lika försiktig med som nyårslöften och obetänksamma utfästelser och försäkringar. Ta bara Stefan Löfvens om att Sverige år 2020 ska ha Europas lägsta arbetslöshet. Eller Annie Lööfs som sa att hon hellre skulle äta upp sin högra sko än att sätta sig i samma regering som Socialdemokraterna…Det är bättre att hålla sig på jorden än att strö löften kring sig som främst ska ge rubriker.
NYHET Publicerad:

100 jobb att söka på juldagen (!) i Gällivare

FÖRETAGSKLIMAT ”Här finns det knappt någon arbetslöshet, det byggs och händer mycket och vi känner att vi är på rätt väg. Därför tror vi på positivare resultat redan i mätningen nästa år”. Det säger Gällivares näringslivsutvecklare Annica Oscarsson trots att kommunen bara har 38 av landets 290 kommuner bakom sig i Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Hårt slag mot guideföretagen

SKATTER ”I Finland och Norge gnuggar man förtjusta händerna efter beslutet om att momsen för svenska naturguider fyrdubblas från sex till 25 procent. För vår bransch är det dock inget annat än en ren katastrof!” Det säger Göran Widén, VD för Brändö Konferens & Fritidsby.
NYHET Publicerad:

”Ren katastrof för upplevelseföretag”

SKATTER Robert Westin driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden. Han är rejält upprörd över att momsen höjs från sex till 25 procent vid halvårsskiftet för företag som erbjuder naturguidningar. Han har drivit företaget under 18 år och de senaste åtta-nio åren på heltid tillsammans med en anställd. Dessutom köper han tjänster från olika underleverantörer som motsvarar ungefär ytterligare en anställd. ”Momshöjningen kostar oss upp emot 100.000 kronor under vart och ett av de tre närmaste åren”.
NYHET Publicerad:

Slopad flygskatt bra men höjd moms drabbar små

SKATTER ”Man sänker elpriset genom att i stort sett ta bort skatten för dataföretags högenergislukande serverhallar för att klara hem etableringar i konkurrensen mot Finland. Därför känns det väldigt konstigt att man nu höjer skatten med 19 procent, från sex till 25 procent, för många mindre företag inom besöksnäringen. Det gynnar förstås i hög grad konkurrenter i våra konkurrentländer.” Det säger Jalle Svanberg som är ordförande i den regionala turistorganisationen Swedish Lapland efter beslutet att höja momsen för naturguidning.