Vi riskerar faktiskt få dubbel kilometerskatt

NYHET Publicerad

KILOMETERSKATT "Glöm inte att vi redan i dag har en kilometerskatt. Den som infördes på 1980-talet men som gjordes om till en drivmedelsskatt när den blev för krånglig att plocka ut. Nu tänker man lägga på en ny avståndsrelaterad skatt ovanpå den som vi därför redan betalar!" säger Mats Öhrlund, Öhrlunds Åkeri i Luleå.

- Med de 4,3 liter per mil som vissa av våra fordon drar så kostar den 17-18 kronor milen. Förslaget om en ny kilometerskatt är urbota dumt och innebär i realiteten en dubbel beskattning på avstånd.

Mats Öhrlunds, Öhrlunds åkeri

Mats Öhrlund

Mats Öhrlund är styrelseordförande i Öhrlunds Åkeri i Luleå. Han tillhör den andra generationen som tog över 1973 efter pappa Georg som startade företaget 1946. I dag är tredje generationens Malin Öhrlund ny VD efter att ha lämnat en framgångsrik bana som journalist och bland annat varit sportchef, nyhetschef och redaktionschef på Norrbottens-Kuriren.

I styrelsen för Öhrlunds sitter fem personer, samtliga med samma efternamn… Förutom Mats och Malin är det Peter, Mikael och Lena. Här kan man tala om ett äkta familjeföretag.

- Sedan 1986 är vi bland annat distributör för stålgrossisten Tibnor och nu har vi fem dagar i veckan transporter med två bilar mellan Köping och Kiruna. Vi kör alltså bara längs den linan 1300 mil i veckan. En kilometerskatt på 24 kronor milen betyder för oss en ökad kostnad på årsbasis på närmare två miljoner! säger Malin Öhrlund.

Malin Öhrlund, Öhrlunds åkeri

Malin Öhrlund

Hon var nyligen i Söderhamn och ordnade en övernattningsbostad för chaufförerna. Man lastar i Köping, kör till Söderhamn där det är sömn och chaufförsbyten, har omlastning i Luleå och slutstationen är Kiruna.

- Vi kör på HVO100 som är ett lite dyrare bränsle men som minskar koldioxidutsläppen med upp till 92 procent. Men drivmedel, miljövänliga fordon eller hur man lastar tas ingen hänsyn till när det gäller kilometerskatt. Vi som kör miljösmart ska alltså betala samma kilometerskatt som polacker och andra som inte har liknande lösningar. Är det rättvist? Knappast!

Kilometerskatten påstås också vara en vägslitageskatt, men eftersom den beräknas ge fyra miljarder om året och ”bara” en miljard behövs till vägarna så blir det tre miljarder som direkt hamnar i statskassan. Andra beräkningar talar om nio miljarder. Det sägs att det här är en skatt som verka som plåster på såren för Miljöpartiet efter bakslagen i fråga efter fråga.

- Det finns oerhörda kunskapsbrister hos en del politiker kring transporter på järnvägar, flyg och vägar. Till 80 procent är alternativ till lastbilar omöjliga. Skulle alla lastbilstransporter stanna upp under en vecka så skulle sjukvården slås ut efter tre dagar och mattransporter stoppas lika snabbt, understryker Mats Öhrlund.

- Vi har fått pålagor inom vår näring för att gynna järnvägen trots att en av järnvägens största kunder faktiskt är åkerinäringen, poängterar Malin Öhrlund.

- Med kilometerskatten måste man undra hur länge en del av våra industrier blir kvar här i Norrbotten. Kunderna som de levererar till finns ju till största delen söderut. Blir transportkostnaderna för höga så kan flera företagare tvingas besluta flytta verksamheten trots att de har mycket kompetenta medarbetare här och en stark känsla för regionen, befarar hon.

Och det är hon inte ensam om. Ytterligare skyhöga nya skatter och avgifter på transportsektorn måste ju till sist betalas av kunderna som i det läget självklart studerar även ändrade verksamhetsorter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bättre företagsklimat i sex av Norrbottens kommuner

FÖRETAGSKLIMAT Idag publicerar Svenskt Näringsliv den årliga enkätundersökningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. I Norrbotten har 1 361 företagare och 324 kommunpolitiker betygsatt företagsklimatet i sin hemkommun. Men bara sex av Norrbottens kommuner får ett ett högre betyg, gällande det sammanfattande omdömet, än förra året.
NYHET Publicerad:

"Försämringarna har lett till att vi inte rekryterar"

ENTREPRENÖRSSKATTEN ”Jag vet knappt var Stureplan i Stockholm ligger, men nog påverkas vårt företag i Luleå i högsta grad av den betydande skatteskärpning som regeringen planerar.” Det säger Daniel Sundström som äger Brändöns Måleri AB apropå finansminister Magdalena Anderssons utspel om ändrade 3:12-regler.
NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Reepalu kapitulerar i kvalitetsfrågan

VÄLFÄRD Den 9 juni är det 25 år sedan Sveriges riksdag tog beslut om att införa skolpeng. En reform som innebär att vem som helst, oavsett ekonomi, får möjlighet att välja vilken skola ens barn ska gå i. Efter friskolereformen följde fler reformer – vi fick valfrihet inom äldreomsorg och vård. En mångfald av aktörer etablerades för att möta medborgarnas önskemål och förväntningar på välfärden.
NYHET Publicerad:

Ett direkt sabotage mot turistnäringen

FLYGSKATT "En flygskatt vore ett direkt sabotage mot turistnäringen”, dundrar Jalle Svanberg. Han är ordförande i den regionala turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board, en samverkansplattform för turistnäringen i samtliga kommuner i Norrbotten samt i Skellefteå och Sorsele. Den lockar besökare från hela världen till norra Sverige.
NYHET Publicerad:

Multijätten fann en pärla i Vidsel

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.
NYHET Publicerad:

Kaamos i Pajala, men det ska ljusna!

FÖRETAGSKLIMAT I Pajala är även företagsklimatet i kaamos just nu, alltså midvintermörkret när solen aldrig går upp. Men trots bottenplacering i Svenskt Näringslivs mätning i nästan alla parametrar och trots gruvkonkursen som gett en rejäl baksmälla så tänker man komma tillbaka i Pajala. ”Det är bara att kavla upp skjortärmarna och successivt jobba framåt mot ljusare tider både för företagen och här i kommunhuset”, säger näringslivschef Erik Mella.
NYHET Publicerad:

Gilla #företagsamhet i Norrbotten

FÖRETAGSAMHET Gör det enklare för företagsamma människor att växa och skapa välstånd! Det är uppmaningen till politiker från företagare över hela landet som samlas under initiativet ”Gilla företagsamhet” för andra gången.
NYHET Publicerad:

Vad skulle anställda säga om deras löner sänktes?

ENTREPRENÖRSSKATTEN ”Det är väldigt tragiskt det kommer förslag om att kraftigt skärpa beskattningen på utdelningar i mindre företag. Man måste komma ihåg att 99,9 procent av företagen är mindre och medelstora och bara 0,1 procent har 250 anställda eller flera. En skatt som riktar sig mot de mindre slår alltså stenhårt mot nästan alla företag i landet.” Det säger Robert Lindström, VD för Company Line AB i Luleå.
NYHET Publicerad:

Jojo-kommunen siktar på att bli bäst i Norrland

FÖRETAGSKLIMAT Boden har varit något av en jojo-kommun i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet under 2000-talet. Från sju magra år blev man bäst i Norrland och hade fem feta år när alliansen styrde och Olle Lindström var kommunalråd. Sedan gjordes en riktig djupdykning och ett ras med 161 platser. Nu håller man lite försiktigt på att återhämta sig. ”Vår målsättning är att bli bäst i Norrland igen!”, säger näringslivsutvecklaren Leif Engström.
NYHET Publicerad:

Varför hindra företag från att bli lönsamma?

SKATTER ”Det verkar som om man med skatter som vapen vill straffa varje möjlighet att göra verksamheter lönsamma”. Det konstaterar Åsa Skiöld, vd och ägare till A-hälsan i Arvidsjaur sedan drygt tio år. Bolaget har sju anställda varav fem på deltid, omsätter runt fyra miljoner om året och erbjuder företagshälsovård till företag, enskilda och organisationer.
NYHET Publicerad:

Vändning i Överkalix som vill bli ännu bättre

FÖRETAGSKLIMAT I början av 2000-talet hade Överkalix år efter år det näst bästa företagsklimatet i Norrbotten efter Piteå med placeringar på den övre halvan i landet. 2007 dök man och låg sedan länge på mycket låga nivåer, men i år skedde en rejäl återhämtning till plats 214 efter största ökningen i Norrbotten. ”Årets klättrare” med 51 platser har man kallats. Överkalix hade då funnits förankrat bland de 25 sämst rankade kommunerna i landet sedan 2009. "Placeringen över medelpoängen för godkänd i år är vi stolta över, men vi vill bli ännu bättre. Något exakt mål har vi inte satt upp ännu, men vi siktar högt”, säger näringslivschefen Birgitta Larsson.
NYHET Publicerad:

Två års onödigt arbete när regeltolkning ändrades

REGELKRÅNGEL Två års arbete gick upp i rök när certifieringen, som företaget Svalson hade jobbat hårt för, plötsligt inte längre gällde. ”Regelbördan måste lätta för företagen. Gör Regelrådet till en fristående myndighet och tilldela den en stoppfunktion för konsekvensutredningar som inte håller måttet", säger Svenskt Näringslivs jurist Göran Grén.
NYHET Publicerad:

Småföretagare kan få mindre att leva av

GÄSTKRÖNIKA Sjukskatt, vinstförbud, kilometerskatt, flygskatt, kraftigt höjd småföretagarskatt… Senaste halvåret har det inte varit någon hejd på förslag för hur livet ska göras besvärligare för småföretagare som nu också kan tvingas betala nära tre miljarder mer i skatt. Hur de samtidigt ska kunna generera alla nya jobb de förväntas skapa är en gåta.
NYHET Publicerad:

Nya förslaget till entreprenörsskatt slår hårt mot Norrbottens näringsliv

ENTREPRENÖRSSKATT En del politiker blev nog förvånade över det stora engagemang som landets företagare visat i kritiken mot förslaget om skärpt entreprenörsskatt. Regeringen backade ett halvt steg och lägger nu ett förslag som är ungefär hälften så illa som det ursprungliga. I den nya remissrunda som nu börjar tar regeringen förhoppningsvis till sig av kritiken och stryker alla förslag till försämringar men tyvärr har regeringens agerande redan skadat företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Ny S-linje skulle öka utanförskapet

ARBETSMARKNAD Allmän visstidsanställning (Alva) är mycket viktig för arbetsmarknaden och öppnar dörrar för personer utan arbete. Trots det finns starka krafter inom Socialdemokraterna som vill att partiet vid kongressen ska besluta om att driva ett avskaffande av anställningsformen. Resultatet i Norrbottens län skulle bli färre jobbmöjligheter och ökat utanförskap.
NYHET Publicerad:

Mungipor pekar uppåt i glödheta Nya Luleå

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en ny optimism och framåtanda i Luleå jämfört för bara några år sedan. Kommunen sticker också ut med topplaceringar i hela landet när det gäller olika mätningar och beskrivs ibland som glödhet.
NYHET Publicerad:

Arvidsjaur tänker flyga mot toppen

FÖRETAGSKLIMAT Nu ska Arvidsjaur lyfta i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet och flyga förbi närmare 200 andra kommuner. ”Målsättningen är att vi ska vara under plats 100 i landet år 2019”, säger näringslivschefen Stina Johansson optimistiskt.
NYHET Publicerad:

Peter ska lyfta Haparanda från botten

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i Haparanda är nästan sämst i Sverige efter att för tio år sedan varit nästan bäst i Norrland. Nya tillväxtchefen, Peter Juntti, har fått uppdraget att att med hjälp av politikerna lotsa Haparanda uppåt på rankinglistan igen.
NYHET Publicerad:

Höjda löner och lägre priser svårlöst ekvation

AVTALSRÖRELSEN BORÖ Pannan kämpar mot utländska konkurrenter som har lägre lönekostnader och andra prisnivåer. Här hemma väntar förhandlingar om centralt bestämda avtal med det lokala facket.