NYHET19 oktober 2016

Vi riskerar faktiskt få dubbel kilometerskatt

"Glöm inte att vi redan i dag har en kilometerskatt. Den som infördes på 1980-talet men som gjordes om till en drivmedelsskatt när den blev för krånglig att plocka ut. Nu tänker man lägga på en ny avståndsrelaterad skatt ovanpå den som vi därför redan betalar!" säger Mats Öhrlund, Öhrlunds Åkeri i Luleå.

- Med de 4,3 liter per mil som vissa av våra fordon drar så kostar den 17-18 kronor milen. Förslaget om en ny kilometerskatt är urbota dumt och innebär i realiteten en dubbel beskattning på avstånd.

Mats Öhrlund

Mats Öhrlund är styrelseordförande i Öhrlunds Åkeri i Luleå. Han tillhör den andra generationen som tog över 1973 efter pappa Georg som startade företaget 1946. I dag är tredje generationens Malin Öhrlund ny VD efter att ha lämnat en framgångsrik bana som journalist och bland annat varit sportchef, nyhetschef och redaktionschef på Norrbottens-Kuriren.

I styrelsen för Öhrlunds sitter fem personer, samtliga med samma efternamn… Förutom Mats och Malin är det Peter, Mikael och Lena. Här kan man tala om ett äkta familjeföretag.

- Sedan 1986 är vi bland annat distributör för stålgrossisten Tibnor och nu har vi fem dagar i veckan transporter med två bilar mellan Köping och Kiruna. Vi kör alltså bara längs den linan 1300 mil i veckan. En kilometerskatt på 24 kronor milen betyder för oss en ökad kostnad på årsbasis på närmare två miljoner! säger Malin Öhrlund.

Malin Öhrlund

Hon var nyligen i Söderhamn och ordnade en övernattningsbostad för chaufförerna. Man lastar i Köping, kör till Söderhamn där det är sömn och chaufförsbyten, har omlastning i Luleå och slutstationen är Kiruna.

- Vi kör på HVO100 som är ett lite dyrare bränsle men som minskar koldioxidutsläppen med upp till 92 procent. Men drivmedel, miljövänliga fordon eller hur man lastar tas ingen hänsyn till när det gäller kilometerskatt. Vi som kör miljösmart ska alltså betala samma kilometerskatt som polacker och andra som inte har liknande lösningar. Är det rättvist? Knappast!

Kilometerskatten påstås också vara en vägslitageskatt, men eftersom den beräknas ge fyra miljarder om året och ”bara” en miljard behövs till vägarna så blir det tre miljarder som direkt hamnar i statskassan. Andra beräkningar talar om nio miljarder. Det sägs att det här är en skatt som verka som plåster på såren för Miljöpartiet efter bakslagen i fråga efter fråga.

- Det finns oerhörda kunskapsbrister hos en del politiker kring transporter på järnvägar, flyg och vägar. Till 80 procent är alternativ till lastbilar omöjliga. Skulle alla lastbilstransporter stanna upp under en vecka så skulle sjukvården slås ut efter tre dagar och mattransporter stoppas lika snabbt, understryker Mats Öhrlund.

- Vi har fått pålagor inom vår näring för att gynna järnvägen trots att en av järnvägens största kunder faktiskt är åkerinäringen, poängterar Malin Öhrlund.

- Med kilometerskatten måste man undra hur länge en del av våra industrier blir kvar här i Norrbotten. Kunderna som de levererar till finns ju till största delen söderut. Blir transportkostnaderna för höga så kan flera företagare tvingas besluta flytta verksamheten trots att de har mycket kompetenta medarbetare här och en stark känsla för regionen, befarar hon.

Och det är hon inte ensam om. Ytterligare skyhöga nya skatter och avgifter på transportsektorn måste ju till sist betalas av kunderna som i det läget självklart studerar även ändrade verksamhetsorter.

Skatter
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist